Esim.1 Lähdemme PoRhan lättähatulla Oulun varikolta asemalla vaihtotyönä josta edelleen junana vaikka Liminkaan numerolla 1970. Tässä tapauksessa on kysytty luvat liikenteenohjaukselta numerolla 1970 eli tehty vaihtotyö junan numerolla.
Tällä toimintamallilla saa helposti aikaan virheellisen lähtöaikatoteuman, joten kannattaa käyttää vaihtotyönumeroa
Tuo olikin itselle uutta tietoa.
Riippuu toki monesta asista, mutta jos junan numero varaa ja vapauttaa sopivia raideosuuksia, niin järjestelmä tulkitsee junan lähteneeksi ja tieto pamahtaa esim. avoimeen dataan. Esimerkiksi Helsingissä Pellon varikkoalueelta tulo Helsinkiin laituriin varaa ja vapauttaa laiturin lähellä olevat vaihteiden raideosuudet, jotka laukaisevat lähtöherätteen. Tai vastaavasti jos Oulussa ajaisi toisen laituriraiteen läpi ja sieltä lähtöraiteelle. Mutta tämäkään ei ole näin yksiselitteistä, sillä monet liikenneohjaajat saattavat laittaa liikenteenohjausjärjestelmään yksikön numeron eteen tai perään jonkin merkin tämän ilmiön estämiseksi.
Nykyään ei myöskään käytetä enää "junan 1234 saapuva tai lähtevä veturi" tyyppisiä rooleja, vaan nuokin tehdään vaihtotyönumeroin.
Täsmennyksenä myös aiempaan kirjoitukseeni, että osa noista vaihtotyönumeroista saattaa olla RAILI-puhelinpalvelussa sidottu johonkin maantieteelliseen alueeseen, mutta näistä en osaa sanoa enempää.