Oliskohan tässä nyt sitten mahdollisuus radalle Kemijärveltä Sodankylän pohjoispuolelle. Kyllähän sieltä liikennettä tulisi 2-3 junaa vuorokaudessa, puuta ja Kevitsan/Viiankiaavan kaivostuotteille. Tietysti tuon voisi vetää myös Rovaniemeltä, mutta ehkä Kemijärveltä menevä linjaus palvelisi myös mahdollista Kemijärven sellutehdasta.
Viime vuoden puolella Tekniikka ja Taloudessa julkaistussa mielipidekirjoituksessa ehdotettiin hyvin samansuuntaista.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/4bc1a2c8-b659-4fda-865c-a692be7d14f7?ref=newsletter:4ea8&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_AamukirjeJuttu on nyt maksumuurin takana mutta tässä ydinehdotus:
''Rautatietä ei ole tarkoituksenmukaista rakentaa jokaiselle kaivokselle valtion rahoilla. Tulee hakea järkeviä hybridiratkaisuja, jotka toimivat ja tuottavat päästövähennyksiä kustannustehokkaasti. Sellainen olisi Itä-Lapin rikaste- ja puukuljetukset raiteille keräävä uusi rataosuus Kemijärven Hanhikoskelta Pelkosenniemen kirkonkylän pohjoispuolelle. Sodankylään ja Savukoskelle johtavien teiden risteysmaastoon tulisi terminaali, johon ajettaisiin Sodankylän Kevitsan kaivoksen rikasteet sekä tulevaisuudessa Savukosken Soklin ja Sodankylän Sakatin kaivosten rikasteet. Lisäksi junaan voitaisiin kuormata Itä-Lapin pohjoisimman rataosuuden päässä raakapuuta teollisuuslaitoksille kuljetettavaksi. Uutta rataa tarvittaisiin vain reilut 50 km. Ratalinjaus voisi kulkea samassa maastokäytävässä olemassa olevan voimalinjan kanssa.''