Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« : Joulukuu 26, 2021, 17:05:21 » |
|
Vaunut.org liikennepaikkaluettelossa on virhe Hyvinkää-Karkkila rautatien liikennepaikkojen osalta. Liikennepaikka Niittymäki on väärässä paikassa. Luettelossa se on km lukemalla 27+000 eli Läyliäisten jälkeen Hyvinkäältä päin katsottuna. Tosiasiallisesti Niittymäen km lukema oli 21+000 eli Linnamäen ja Läyliäisten välissä Hyvinkäältä päin katsottuna. Tämä tieto on tarkistettu vanhasta Hyvinkää-Karkkila rautatien aikataulusta ja wikipediasta. Saisko kyseisen tiedon korjattua
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2021, 10:34:58 » |
|
Niittymäen sijainti on nyt korjattu. Joulukuun aikana tehtyjä muita täydennyksiä: Päivitetty Suhmuran avauspäivämäärä Päivitetty Lahnaslammen ja Maarian (uusi) tietoja Muutettu Alfan avauspäivämäärä oikeaksi Lisätty Jäätiö Sotkamon radalle
Liikennepaikkaluetteloa päivitetään aina, kun uutta tietoa löytyy. Olisiko tämä ketju ehkä hyvä paikka kertoa päivityksistä? Toki tässä saa myös ilmoittaa, jos taikka kun luettelosta löytää virheitä tai puutteellisuuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 29, 2021, 19:37:20 » |
|
Kalkkimaa ilmoitetaan avatuksi 1.1.1968. Tässä kuitenkin lehtileike Kotimainen tuotanto -lehdestä 28.2.1933, jossa Liedakkala-Kalkkimaa kerrotaan avatun jo 10.2.1933.
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 29, 2021, 21:30:47 » |
|
Arvailen vain että voisikohan luettelon avauspäivämäärä johtua yksinkertaisesti siitä, että Kalkkimaan raide oli 1.1.1968 saakka "vain" Liedakkalan liikennepaikan alainen raide ei siis Kalkkimaa niminen liikennepaikka. Tuosta em. päivästä alkaen sitä nimitettiin Kalkkimaan vaihteeksi VR'n luetteloissa.
Raiteena Kalkkimaa lisättiin epäitsenäiset liikennepaikat luetteloon helmikuussa 1932, joka siis ajoittuu hyvin yhteen lehtijutun kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2021, 21:56:24 » |
|
Käskylehden numeron 1967/48a mukaan 1.1.1968 perustetaan Kalkkimaa-niminen vaihde ja samalla Liedakkalan kohdalta luettelosta poistetaan Kalkkimaan raidetta koskevat merkinnät. Eli tuota päivämäärää ennen Kalkkimaa oli tosiaan vain Liedakkalan alainen raide eikä oma liikennepaikkansa.
Tuolla samalla päivämäärällä näkyy myös monien muiden lyhyiden sivuratojen päätepisteitä muutetun itsenäisiksi liikennepaikoiksi. Silloin on perustettu seuraavat vaihteet: Kaukopää, Viheriäinen, Rikkihappo (nykyiseltä nimeltään Hangonsaari), Lentokonetehdas, Toijalan satama, Veitsiluoto, Raajärvi (joka muuten puuttuu tämän sivuston liikennepaikkalistasta), Nuottasaari, Lapaluoto, Rautaruukki ja Röyttä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2021, 18:48:35 » |
|
Onhan se nyt "hieman" pielessä, kun vorg kertoo Liedakkala-Kalkkimaa -rataosan avaamispäiväksi 1.1.1968, kun rataosa on avattu liikenteelle jo 10.2.1933. Mieluummin oikeat "syntymätiedot" ja sitten tarkentavilla huomautuksilla voi kertoa "siviilisäädyn" muutokset. Nythän äkkinäinen ei tiedä mitään Kalkkimaan varsin pitkän rataosan olemassaolosta 1933-1968.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2021, 21:18:03 » |
|
Kalkkimaasta on kuvapuolella ollut jonkin aikaa seuraavat tiedot, jonka poimin Rh:n tariffiosaston kirjelmistä: Rautatiehallitus ilmoitti 23.12.1932, että Liedakkalan laiturivaihteelta OY Kalkkimaa AB-nimisen yhtiön kalkkikivilouhokselle rakennettu rata on valmis ja liikennekelpoisessa kunnossa. Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö suostui 13.1.1933 siihen, että haararata saatiin liittää valtionrautateiden rataverkkoon ja avata tavaraliikenteelle. Haararadan pituus Liedakkalan lv:n keskuksesta Kalkkimaan tavarasuojan keskelle oli 8 km 200 m ja siitä äärimmäisen raiteen puskuriin 493,05 m, joten koko haararaiteen pituus Liedakkalan laiturin keskeltä oli 8 km 693,05 m. [Huom. aika tarkkaa määritellä haararaiteen pituus senttien tarkkuudella, etenkin kun se ilmoitetaan lv:n keskuksesta eikä lähtövaihteelta]
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2021, 21:52:50 » |
|
Vuonna 2001 Kalkkimaan radan linja oli ainakin vielä helposti ajettavissa. Ratalinjalle ei oltu huomattu laittaa edes kaivosalueen kieltotauluja, päädyimme alueelle sisään ja huomasimme vasta poistuessa olleemme suljetulla alueella. Hetken kuluttua ajoimme Laivajärven soraraiteen linjaa pitkin vielä keskeneräiselle Kemi-Tornio-moottoritielle. Sieltäkin pääsi kuitenkin pois isompaa huomiota herättämättä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2022, 15:59:21 » |
|
Jokioisten rautatie ja museorautatie Museorautatien Humppilan asema sijaitsee eri paikassa kuin jokioisten rautatien aikainen laituri. Museorautatien Humppilan aseman km lukema on 0+280 ja avauspäivä 05.06.1994 Huhtaan seisakkeen avauspäivämäärä puuttuu. Seisake avattiin liikenteelle 25.02.1951. 22.05.1932 asti nimellä Huhtamäki.
Lähde Jokioisten rautatien historiikki
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2022, 14:13:52 » |
|
Kauhavan pohjoispuolella sijainnut Lammi puuttuu liikennepaikkaluettelosta. Radan varrella -kirjan mukaan se on sijainnut noin kilometrillä 463, ja sinne on vuonna 1908 rakennettu platformskjul III -tyyppinen asemarakennus, joka myöhemmin on siirretty Rimmin asemalle. 2.1.1909 julkaistun Rautatiehallituksen kiertokirjeen mukaan 8 kilometriä Kauhavan asemalta ja 10 kilometriä Härmän asemalta sijaitseva Lammin laituri on sen valmistumisen myötä heti avattava matkustaja- ja kappaletavaraliikenteelle: https://www.doria.fi/handle/10024/171864Vuonna 1912 julkaistun Rautatiehallituksen kiertokirjeen mukaan Lammi on suljettu kaikelta liikenteeltä 1.7.1912 alkaen: https://www.doria.fi/handle/10024/172221
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2022, 20:47:36 » |
|
Museorautatien Humppilan asema sijaitsee eri paikassa kuin jokioisten rautatien aikainen laituri. Siitä on kuva vuodelta 2004. Onkohan laituri vielä maassa, vai jo purettu?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2022, 21:01:35 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2022, 19:30:13 » |
|
Liikennepaikkaluetteloa on taas päivitetty. Tällä kertaa sen verran monen liikennepaikan tietoja on tarkennettu, että en tässä niitä luettele. Suurena apuna on ollut Jimi Lappalainen, joka on kahlannut läpi verkosta löytyvät VR:n käskylehdet, kiertokirjeet ja viralliset tiedotukset. Tästä suuret kiitokset!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2022, 19:50:52 » |
|
Eipä kestä! Kiitos Simolle projektiin mukaan ottamisesta. On ollut ilo ja mielenkiinto auttaa, ja työ ei lopu tähän. Tekemistä riittää edelleen, mm. päivämäärien etsintää. Avaus-, lopetus-, lakkautus- ym. päivämääriä. Liikennepaikkaluettelo sisältää nyt mm. Käskylehden 1967 / 48a mukaiset 1.1.1968 avatut liikennepaikat tietoineen. Kaikkien avauspäivämääräksi on merkitty 1.1.1968, mutta niihin, joihin on löytynyt syrjäraiteen avauspäivä (mm. Kalkkimaa) on sekin asianmukaisesti merkitty lisätietokenttään. Uusimpia lisäyksiä ovat mm.: • Leppäsillan, Louhelan ja Koiviston seisakkeet • Vankisuon vaihde • Lammi...sekä vihdoin ja viimein, Raajärven liikennepaikka. Siitä puuttuu kilometrisijainti, en ole vielä löytänyt sitä. Uskoisin kuitenkin, että joltakin konkarilta se voisi löytyä! Lisäksi mm. Kupittaan, Nivavaaran sekä Viheriäisten lisätietoja on kohennettu.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2022, 20:28:00 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2022, 20:43:14 » |
|
----- ...sekä vihdoin ja viimein, Raajärven liikennepaikka. Siitä puuttuu kilometrisijainti, en ole vielä löytänyt sitä. Uskoisin kuitenkin, että joltakin konkarilta se voisi löytyä! ---- Mahtaakohan Raajärvelle koskaan määritelty kilometrisijaintia. Silloin kun se avattiin 31.7.1963 (virallisesti 20.8.1964), VR omisti radasta vain noin 2 km ja loput Otanmäki Oy. Radan pituus oli 13,6 km. Jos sillä olisi kilometrisijainti, se olisi n. 1035, jos liikennepaikka oli määritelty lähellä radan päätepistettä olleeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2022, 10:25:46 » |
|
Luetteloa on taas hieman päivitetty. Rataosien Simpele–Elisenvaara ja Suojärvi–Suolusmäki kilometrejä on korjattu. Lisäksi ainakin Ristonahon, Malmin ja Lohjanmoision tietoja on tarkennettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 15, 2022, 12:57:47 » |
|
En löytänyt parempaa paikkaa tälle, mutta saisiko liikennepaikkoihin uudet Maksniemen ja Lähessuon liikennepaikat?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 17, 2022, 20:33:39 » |
|
Voisiko Sievin eteläpuolella noin kilometrillä 612+300 sijainneen Vääräjoen vaihteen lisätä liikennepaikkaluetteloon? Vääräjoki avattiin 29.10.1909 (vrt. vuoden 1909 kiertokirje numero 99) ja lakkasi olemasta liikennepaikkana 13.12.1922. Lisätietoja on kuvan http://vaunut.org/kuva/159283 yhteydessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 13, 2022, 18:33:05 » |
|
Kuopion liikennepaikan osa Kuopio Iloharju lyh. Ilh puuttuu liikennepaikkaluettelosta. Sijainti 462+550. Luettelossa on vain vanha Iloharjun liikennepaikka, jonka sijainti oli 461+100.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 13, 2022, 20:51:03 » |
|
Kuopion liikennepaikan osa Kuopio Iloharju lyh. Ilh puuttuu liikennepaikkaluettelosta. Sijainti 462+550. Luettelossa on vain vanha Iloharjun liikennepaikka, jonka sijainti oli 461+100.
Näissä Vorgin liikennepaikkaluetteloissa on sellainen valuvika, että niissä on sekaisin eri aikakausien kilometrilukuja ja siten niistä lukemalla syntyy vääriä etäisyyksiä eri liikennepaikkojen välimatkoiksi. Esim Pitkälahti-Väärälahti oli aikoinaan 2,596 km (vrt. Vorgin antama keskinäinen etäisyys). 1940 luvulla Pitkälahti-Kuopio oli seuraava: Pitkälahti km 453+538 Väärälahti 456+134 Sahinsilta 457+150 Levänen 458+848 (31.7.1953) Faneeritehtaan vaihde 460+304 Särkisoppi 460+406 Ammuslataamo vaihde 461+848 Iloharju 462+050 Siikaniemen vaihde 462+695 Rättimäki 463+095 -> Rättimäki vaihde 463+255 Sotilasvaihde 463+275 Kuopio 464+590 Osa seisakkeiden uusista kilometreistä perustui seisakkeen siirtoon tien toiselle puolelle tai viereiselle tasoylikäytävälle, osa taas rataoikaisuista ja niiden takia tehdyistä uusista mittauksista. En kyllä keksi miten vain yksi luku ilmoittamalla tästäkin ongelmasta selvittäisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 09, 2023, 13:17:04 » |
|
Virkkala-Ojamo rautatien Ojamo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2200
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 09, 2023, 14:22:39 » |
|
Virkkala-Ojamo rautatien Ojamo
Miten on, onko liikennepaikkaluettelossa muita kuin ns. yleiselle liikenteelle avattuja liikennepaikkoja, ei siis pelkkiä yritysten sisäisen liikenteen liikennepaikkoja. Tuossa yhteydessä voisi pohtia myös Kyröskosken rataa.... Mutta eihän Hyvinkään konepajaakaan löydy luettelosta, vaikka sinne on päässyt Helsingin asemalta lähteneellä henkilöjunalla. Ja lukihan 1970-luvulla Riihimäen aseman lähtevien junien taulukossa Hyvinkään konepaja. Käsittääkseni siellä on kuljetettu matkustajiakin laivayhteyksien välillä. Toisaalta Raajärven aijempi lisäys puoltaisi kyllä Ojamonkin lisäämistä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2023, 16:08:29 kirjoittanut Teppo Niemi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 16, 2023, 19:33:56 » |
|
Liikennepaikkaluettelosta puuttuvat Kuusikkoniemi (km 906+763, uusi kohtauspaikka) ja Joensuu Koppola (km 620+902).
Lisäksi Niskan ja Liminpuron osalta on mainittu aiemmat välisuojastuspisteet mutta ei uusia kohtauspaikkoja. Kohtauspaikoilla on eri sijainnit (825+300 ja 864+792) kuin entisillä välisuojastuspisteillä (826+118 ja 863+770).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 16, 2023, 21:39:13 » |
|
Samoin Hyvinkään osituksen myötä syntyneet Hyvinkää asema, Hyvinkää tavara ja Hyvinkää Paavola.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 17, 2023, 20:14:36 » |
|
Liikennepaikkaluettelo on nyt taas paremmin ajan tasalla. Muutoksia: Lisätty Joensuu Koppola ja Hyvinkään uudet osat Hyvinkää tavara ja Hyvinkää Paavola
Lisätty Kuusikkoniemi
Siirretty Niska ja Liminpuro uusille sijainneilleen
Auran, Vinkkilän ja Oulunkylän tavaraliikenteen tietoja päivitetty
Lisätty Kirkonkankaan vanha nimi ja Parkumäen avauspäivämäärä
Kiitos tietojen täydentäjille! Päivitetään tarvittaessa aina, kun uutta tietoa ilmenee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 17, 2023, 22:45:38 » |
|
Seinäjoelta pohjoiseen on niin paljon pyöristyksiä tasasadoillemetreille, että se herättää epäilyksiä. Kolppi on yllättävä poikkeus eli tasasatametrinen. Asemien kohdilla pienet erot johtunevat mittauspisteen muutoksesta, mutta seisakkeiden kohdalla on aitoja muutoksia (merkitsin päivät) ja sitten on paljon korjauksia ja tarkennuksia. Lähteenä on 1939 liikennepaikkaluettelo, johon on tehty kynäkorjauksia, lisäyksiä ja poistoja aina 1960-luvulle saakka.
Seinäjoki-Kokkola: Seinäjoki vanha asema 417+824 Paukkaneva 421+327 Nurmo 423+692 Latikka 426+288 Hemminki 427+785 Korkonen 428+994 Pauhu 430+090 Ruha 433+121 Alanurmo 434+813 Muurimäki 436+378 Lapua on ok Kylmäkorpi 444+292 Säilönneva 448+228 Hahtomaa on ok Somppi on ok Kauhava 455+470 Ilmailukoulu 457+445 Hopiavuori alkup. 459+804, muutettu kuten on Mikkilä 462+312 Raunio 464+750 ohikulkupaikka Härmän soraraide 470+547 Markkula 470+590 PUUTTUU KOKONAAN (vanha seisake) Härmä on ok Ala-Kunnari 474+546 Ojanperä 476+407 Voltti on ok Kojola ennen 1.8.1949 oli 482+839, siiretty paikka on ok Köykkäri ennen 1.6.1949 oli 484+320, siirretty paikka on ok Mietala (Mietas) 492+096 Jepua (jeppo) 495+784 Riijärvi (vanha) 501+038 Sorvisto (Sorvist) 506+171 Kovjoki on ok Lukus on ok Träskkulla 516+678 (NYT kirjatussa vain 15 metriä Pännäisiin) Pännäinen (Bennäs) 518+589 (eli Träskkullaan merkitty luku) Katteri (Katternö) 520+707 Nikki (Nix) 522+085 Torppa (Torp) 523+366 Kolppi (Kållby) on ok Pohjoiskylä (Norrby) 532+545 Kruununkylä (Kronoby) on ok Jänismäki (Harabacka) 538+386 Matalamaa (Lågland) on ok Kokkola (Gamlakarleby) on ok
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|