Ensimmäisen kerran itsetyhjentyvät tai itsetyhjentävät soravaunut esiintyvät vuoden 1912 rautatiehallituksen toimintankertomuksessa. Tekstin perusteella saa sellaisen kuvan, että 16 vaunua olisi hankittu Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisen rautatietierakennustyömaalle. Vaunulistauksissa niille on annettu littera Ma. Toimintakertomuksessa ei ole maininintaa vaunujen alkuperästä eikä numerosarjasta, mutta todennäköisesti toimintakertomuksen listauksessa on kyseesä Suomessa rakennetut Ma(o)-vaunut.
Vielä samana vuonna vaunut on siirretty koneosaston kirjoille "vaikka rata ei ole vielä valmis ja luovutettu rautatiehallitukselle". Rataosuus ja sille hankittu kalusto olivat aluksi oma itsenäinen projekstinsa, josta vastasi ministeriö. Kun rataosa valmistui, se luovutettiin kalustoineen rautatiehallituksen/rautatielaitoksen käyttöön.
Vuoden 1911 kertomuksessa tai vaunulistauksessa ei ole vielä mainintaa kyseisistä vaunuista. Vuosien 1912-1913 rautatiehallituksen kiertokirjekokoelmassa ei ole mainintoja itsetyhjentävistä soravaunuista.