Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ruotsista hankittu itsetyhjentyvä soravaunu?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« : Helmikuu 24, 2022, 15:20:13 »

Ruotsista suunniteltiin hankittavaksi 15 tai 16 kappaletta (lähteestä riippuen) itsetyhjentyviä soravaunuja Terijoen-Koiviston rautatierakennustyömaalle vuosina 1912—1913.

Löysin Kansallisarkistosta koneteknisen toimiston piirustuskokoelmasta oheisen piirustuksen. Se on päivätty vuodelle 1910. Konepajan heikosti näkyvä leima on kuitenkin luettavissa. Valmistaja on tukholmalainen Atlas, joka toimitti muitakin vaunuja Suomeen. Tämä saattaa olla piirros Ruotsista hankitusta itsetyhjentyvästä soravaunusta (ruotsalainen littera Io). Piirustuksen yhteydessä ei ollut aiheeseen liittyviä asiakirjoja. Tosin hankinta ei ole täysin varma, vaan se saattoi jäädä pelkäksi suunnitelmaksi. Piirustus siis voi olla pelkkä ehdotelma siitä, että tällainen vaunu voisi olla. Piirustuksessa vaunun raideleveys ei ole Suomen rautateiden mukainen.



Aiheesta on keskusteltu aikaisemmin, jolloin Jaakko Keränen viittaa myös Io-vaunuun.

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10464.msg82661.html#msg82661
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2022, 09:13:54 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2022, 11:16:36 »

Ensimmäisen kerran itsetyhjentyvät tai itsetyhjentävät soravaunut esiintyvät vuoden 1912 rautatiehallituksen toimintankertomuksessa. Tekstin perusteella saa sellaisen kuvan, että 16 vaunua olisi hankittu Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisen rautatietierakennustyömaalle. Vaunulistauksissa niille on annettu littera Ma. Toimintakertomuksessa ei ole maininintaa vaunujen alkuperästä eikä numerosarjasta, mutta todennäköisesti toimintakertomuksen listauksessa on kyseesä Suomessa rakennetut Ma(o)-vaunut.

Vielä samana vuonna vaunut on siirretty koneosaston kirjoille "vaikka rata ei ole vielä valmis ja luovutettu rautatiehallitukselle". Rataosuus ja sille hankittu kalusto olivat aluksi oma itsenäinen projekstinsa, josta vastasi ministeriö. Kun rataosa valmistui, se luovutettiin kalustoineen rautatiehallituksen/rautatielaitoksen käyttöön.

Vuoden 1911 kertomuksessa tai vaunulistauksessa ei ole vielä mainintaa kyseisistä vaunuista. Vuosien 1912-1913 rautatiehallituksen kiertokirjekokoelmassa ei ole mainintoja itsetyhjentävistä soravaunuista.


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2022, 09:10:34 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2022, 13:58:57 »

Eikö nämä rautatierakennusten edistymiset pitäisi katsoa TVH:n vuosikertomuksista? Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisen rautatietierakennus esiintyy niissä useana vuonna ja ja koko rataosan rakennuskertomus on liitteenä radan valmistuttua. TVH:n vuosikertomukset ovat ainakin Tilastokirjastossa. Itse en seurannut niistä vaunutietoja lainkaan, joten suoralta käsin en osaa sanoa enempää. Saattaa olla, että valokuvasin joka sivun tai sitten en, en muista enää.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2022, 14:18:29 »

Eikö nämä rautatierakennusten edistymiset pitäisi katsoa TVH:n vuosikertomuksista? Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisen rautatietierakennus esiintyy niissä useana vuonna ja ja koko rataosan rakennuskertomus on liitteenä radan valmistuttua. TVH:n vuosikertomukset ovat ainakin Tilastokirjastossa. Itse en seurannut niistä vaunutietoja lainkaan, joten suoralta käsin en osaa sanoa enempää. Saattaa olla, että valokuvasin joka sivun tai sitten en, en muista enää.

Ihan hyvä lähde. Esimerkiksi Pietarin radan kalustopiirustuksia löytyy myös TVH:n arkistosta, joihin pääsee käsiksi Finnan kautta. Tosin radan luovutuksen jälkeen aineisto(a) luovutettin rautatiehallitukselle.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 451


« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2022, 19:21:07 »

Ensimmäisen kerran itsetyhjentyvät tai itsetyhjentävät soravaunut esiintyvät vuoden 1912 rautatiehallituksen toimintankertomuksessa. Tekstin perusteella saa sellaisen kuvan, että 16 vaunua olisi hankittu Seinäjoen-Kristiinankaupungin-Kaskisen rautatietierakennustyömaalle. Vaunulistauksissa niille on annettu littera Ma. Toimintakertomuksessa ei ole maninintaa vaunujen alkuperästä eikä numerosarjasta.

"Suomen tie- ja vesirakennusten ylihallituksen alamainen kertomus sen johdonalaisista töistä vuonna 1912" mainitsee, että 16 kpl gondola-mallisia hiekkavaunuja (n:rot 90001-90016) on hankittu Seinäjoen–Kristiinankaupungin–Kaskisten rautatierakennukselle. Vaunujen toimittajaksi on mainittu Suomen Valtionrautatiet.

https://www.doria.fi/handle/10024/161681

Vuoden 1913 kertomuksessa jossa on liitteenä kertomus Seinäjoen–Kristiinankaupungin–Kaskisten rautatierakennuksesta sen sijaan ei ole eritelty radan liikkuvaa kalustoa:

https://www.doria.fi/handle/10024/161683
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2022, 19:36:31 »

"Suomen tie- ja vesirakennusten ylihallituksen alamainen kertomus sen johdonalaisista töistä vuonna 1912" mainitsee, että 16 kpl gondola-mallisia hiekkavaunuja (n:rot 90001-90016) on hankittu Seinäjoen–Kristiinankaupungin–Kaskisten rautatierakennukselle. Vaunujen toimittajaksi on mainittu Suomen Valtionrautatiet.

Numeron perusteella kyseessä on kuvassa näkyvä vaunu, joita rakennettiin Suomessa.


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2022, 09:12:39 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ruotsista hankittu itsetyhjentyvä soravaunu?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina