Jukka Virolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« : Helmikuu 25, 2022, 15:36:40 » |
|
Saattaa tulla bannia tälle palstalle, mutta eikö olisi nyt aiheellista lopettaa raideliikenne kokonaan Venäjälle/ Venäjältä maailman tapahtumien takia? Kivihiilet, öljyt sun muut nyt seis....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2022, 15:57:21 » |
|
Odotetaan nyt ennen kiskojen panostamista länsimaiden pakotteet ja diktaattorin asettamat vastapakotteet. Voi olla, että Kaakkois-Suomessakin vapautuu raidekapasiteettia ihan riittävästi, eikä hiilijunat enää hetkeen häiritse kokemäenjoenlaakson asukkaita.
Toisaalta täytyy muistaa, että rautatieliikenne on kulkenut läpi noottien ja vallankumousten.
En laittaisi rahojani likoon kummankaan vaihtoehdon puolesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 988
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2022, 20:17:33 » |
|
Kannattaisiko VR:n lopettaa Allegro-liikenne Venäjän alueelle ja ajaa korkeintaan Vainikkalaan? Muuten kun voi käydä niin ettei junaa saa takaisin? Tai vaihtoehtoisesti sanoa että menkää bussilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2022, 22:10:11 » |
|
Rainerille vinkkinä: Allegrot omistaa Oy Karelian Trains Ltd, jonka puolestaan omistavat puoleksi suomalainen VR-Yhtymä Oy ja venäläinen ОАО Российские железные дороги. Ajattelitko, että suomalainen operaattori kaappaisi junat itselleen? SKS
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2022, 00:00:11 » |
|
Voi olla, että pakotteiden takia liikenne on pakko lopettaa. Junan omistussuhteet on sitten tuollaisten yritysten ongelma, mitkä ovat ottaneet suuren taluodellisen riskin tehdessään venäläisten kanssa yhteistyötä. On todennäköisesti silti VR:lle edullisempaa vaikka hylätä junat Venäjälle, kuin joutua kansainvälisten pakotteiden listalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 342
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2022, 00:25:19 » |
|
Toivottavasti vaikutukset tavaraliikenteeseen jäisivät vähäisiksi.. Harmi kun VR:n kilpailijoiden toiminta on niin suureksi osaksi tätä rajaliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2022, 01:42:08 » |
|
Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea. Myös ohi aiheen, ihmettelen suuresti, jos Venäjä ei vastapakotteena sulje Saimaan kanavaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2022, 02:11:11 » |
|
Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea.
Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2022, 06:38:36 » |
|
Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea.
Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kirjoittavat tuolla vähän eri tavalla: Suomi ei ole venäläisen raakaöljyn varassa – bensaa ja dieseliä tuodaan merkittävässä määrin Ruotsista ja muualta Länsi-Euroopasta. Muun muassa ABC- ja St1 -ketjujen hankinnat kohdistuvat koko Itämeren alueelle. Nesteelläkin kolmasosa öljystä tulee muualta kuin Venäjältä. Venäläistä raakaöljyä tuodaan Suomeen käytännössä vain Nesteen tarpeisiin. Bensan myynnistä ABC-, St1- ja Shell -asemien markkinaosuus on yhtiöiden mukaan noin 56 prosenttia ja dieselistä noin 34 prosenttia. https://www.hs.fi/talous/art-2000008635989.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 342
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 28, 2022, 06:45:05 » |
|
Menee tietysti vähän asian vierestä, mutta kuinkakohan Virossa on rajaliikenteen ja Viron sisäisten kuljetusten suhde raiteilla, että kuinka voi rankaista Operailia kokonaisuudessaan. Ja oliko sillä myös tytäryhtiöiden kautta sitä vaunuvuokraustoimintaa muuallakin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 988
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 28, 2022, 09:16:43 » |
|
Rainerille vinkkinä: Allegrot omistaa Oy Karelian Trains Ltd, jonka puolestaan omistavat puoleksi suomalainen VR-Yhtymä Oy ja venäläinen ОАО Российские железные дороги. Ajattelitko, että suomalainen operaattori kaappaisi junat itselleen? SKS
Sen tiedän että se on 50/50 yhteisyritys mutta Allegrot on rekisteröity Suomeen ja Karelian Trainsin kotipaikka on Helsinki. Junia ei missään nimessä pidä antaa venäläisille vaan maksaa vaikka sitten vuokraa heille kunnes liikenne alkaa uudelleen. Ne ovat arvokkaita junia joita voi käyttää VR:n kotimaan liikenteessä myös eli niitä ei saa missään nimessä menettää. Lliikenne todennäköisesti keskeytyy jos sota jatkuu ja EU määrää lisää pakotteita, ja erityisratkaisu on sitten joko juna joka menee rajalle asti ja RZD:n juna joka tulee Vainikkalaan tai junaliikenteen lopettaminen kokonaan. Maantieraja-asemia tuskin kokonaan suljetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2022, 09:44:58 » |
|
Ihmettelen suuresti, jos tavaraliikenne Venäjälle ei katkea.
Ottamatta kantaa siihen, katkeaako tavaraliikenne vai ei, pitää muistaa, että 91% Suomen raakaöljytuonnista tulee Venäjältä. Jos katkea, on ihan pakko rajoittaa yksityisautoilua hyvin vahvasti moneksi kuukaudeksi. En usko, että joku poliitikko uskaltaa. Paitsi ehkä Putin, jos haluaa kääntää Lännen julkista mielipidettä pakotteista. Kuten Jukka tuossa jo vastasikin, niin ei ole mitään tuollaista ongelmaa. Vielä 1980-luvulla Suomessa sai myydä vain Nesteen jalostamaa bensaa, mutta EU:n myötä senkin tuonti vapautui. Karkeasti jaettuna NEOT (St1, Shell ja ABC) myy länsibensaa ja Neste+Teboil venäläisestä öljystä Suomessa jalostettua. Myös maakaasun tuonti on nopeasti muuttunut. Mediassa toistetaan vielä 2019 lukemia, joissa Venäjältä tuonti oli 100 %. Kuitenkin jo 2021 venäläisen kaasun osuus oli vain 50 % kun toinen puolikas tuli laivoilla LNG:nä ja putkella Baltiasta. Sähköä Venäjältä on tuotu, koska sitä on sieltä saatu halvalla. Ihan vapaasti saa laittaa rajalla kytkimet 0-asentoon. Ei vaikuta meidän sähkötehon riittävyyteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2022, 11:36:15 » |
|
Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu. Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2022, 13:20:25 » |
|
Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu. Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta.
Ehkä lähempänä olisi Kaakonkulman tehtaiden puuhuolto, jos vastapakotteet lyövät rajan kiinni. Sitä vartenhan rata viimeksikin peruskorjattiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 28, 2022, 13:45:51 » |
|
Nyt pitäisi viimeistään alkaa löytymään määrärahat siihen Laitaatsalmen rautatiesiltaan, ellei istuvapuolue ole Putinin lahjoilla voideltu. Jos tulee hyökkäys Suomeen, on Kouvola kiistatta yksi strategisesti merkittävimmistä kohteista ja se halvaannuttaa Etelä-Karjalan kunnolla, kun huolto- ja evakointijunat joutuvat kulkemaan Joensuun kautta.
Lähtisivätköhän yllä oletetussa tilanteessa huolto- ja evakointijunat Etelä-Karjalasta kohti koillista? Imatralla rata on vain 8,5 km rajasta väheten pienimilleen Parikkalassa (ennen Savonlinnan radan erkanemista) alle kilometriin rajasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 01, 2022, 04:59:49 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2022, 19:58:39 » |
|
Henkilöliikennettä kannattaa jatkaa niin kauan kuin vain voi, jotta ihmisillä on mahdollisuus poistua Venäjältä niin halutessaan. Sen sijaan tavaraliikenteessä kaiken yhteistyön voisi lopettaa välittömästi. Eiköhän teollisuus saa raaka-aineita muualtakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 818
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2022, 22:52:28 » |
|
Henkilöliikennettä kannattaa jatkaa niin kauan kuin vain voi, jotta ihmisillä on mahdollisuus poistua Venäjältä niin halutessaan. Sen sijaan tavaraliikenteessä kaiken yhteistyön voisi lopettaa välittömästi. Eiköhän teollisuus saa raaka-aineita muualtakin.
Lisäksi huomattava osa Venäjän tavaraliikenteestä on kolmansiin maihin siirtokuormattavaa roinaa, jonka myyjä/ostaja voi muilla keinoin kuljetuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 05, 2022, 23:24:05 » |
|
Venäjän raideliikenne voi osoittautua pian ainoaksi toimivaksi liikennemuodoksi kun lentoliikenne tulee pian pysähtymään. Ei ole osia, eikä lentokoneita saada pidettyä lentokuntoisina ainakaan läntisten standardien mukaan.
Nykyisin Venäjän sisäinekin lentoliikenne on hoidettu yksinomaan länsimaisilla koneilla, jotka ovat vieläpä pääosin lännestä liisattuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 724
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 06, 2022, 10:56:07 » |
|
Venäjän raideliikenne voi osoittautua pian ainoaksi toimivaksi liikennemuodoksi kun lentoliikenne tulee pian pysähtymään. Ei ole osia, eikä lentokoneita saada pidettyä lentokuntoisina ainakaan läntisten standardien mukaan.
Nykyisin Venäjän sisäinekin lentoliikenne on hoidettu yksinomaan länsimaisilla koneilla, jotka ovat vieläpä pääosin lännestä liisattuja.
Boeing ja Airbus lienevät siis tehneet sen mitä spekuloin Flightradarin äärellä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 06, 2022, 12:25:06 » |
|
Aeroflot ilmoitti lopettavansa kaikki ulkomaanlennot. Lähiulkomaahansa eli Valko-Venäjälle liikennöivät edelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2022, 13:06:37 » |
|
Lannoitteita ja niiden raaka-aineita tulee rajan tuolta puolen merkittävästi. Lannoitteiden hinnat ovat jo nyt nousseet paljon ja Venäjän tuonnin loppuminen ampuisi hinnat pilviin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 06, 2022, 13:46:09 » |
|
Lannoitteita ja niiden raaka-aineita tulee rajan tuolta puolen merkittävästi. Lannoitteiden hinnat ovat jo nyt nousseet paljon ja Venäjän tuonnin loppuminen ampuisi hinnat pilviin.
Siirtyminen luomuviljelyyn tulee silloin hyvin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2022, 10:12:49 » |
|
Enkä muutoinkaan julistaisi venäläisen transiton ja lannoitteiden / niiden raaka-aineiden tuonnille loppua. Venäjä sotii aikansa, mutta ei sillä sen jälkeen ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin saada raaka-aineiden vienti käyntiin.
Kuvaavaa on, että nytkään ei ole pakotteita - eikä Venäjän asettamia vastapakotteita - näiden myynnille ja kuljetuksille.
Ylipäätään vastapakotesektorilla on ihmeen hiljaista eli ei ole lentoliikenteen lisäksi tullut mitään muuta. Joko kremlissä pukkaa muita kiireitä tai sitten ymmärtävät pitää pian ainoan länsivaluutan lähteen toiminnassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|