[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Joulukuu 29, 2009, 17:20:02 » |
|
Ja syynä on kustannusten nousu. Se on ihan totta, mutta miksi junamatkustamista ei voisi tehdä jotenkin helpommaksi ja houkuttelevammaksi jotta kassavirta korvaisi kustannuksia? Asun tuossa Tampereen kupeessa Lempäälässä ja taajamalippu Manseen on sieltä ollut tosi halpa bussiin verrattuna ja matka-aika voin tosi murto-osa bussiin verrattuna. Mutta: !!! Intercityjunia myös pysästyy Lempäälässä ja sama yhdentoista minuutin matka maksaa noin tuplasti. Kuvitteleeko joku, että tuolla matkalla hakee hintaan sisältyvän paikan???
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 29, 2009, 17:26:01 » |
|
Kuvitteleeko joku, että tuolla matkalla hakee hintaan sisältyvän paikan???
Ei, varsinkaan kun junasta ostettava lippu ei edes takaa paikkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 29, 2009, 17:33:20 » |
|
Juuri niin. Olen matkustanut Helsinkiin useammankin kerran pomppien paikasta tai vaunusta toiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 29, 2009, 17:42:59 » |
|
Tampere Lempäälä välillä konduktööri ei ehdi tarkistaa kaikilta lippua, tämä on testattu 5 ja 6 vaunuisissa IC2-junissa. Lätissä on turha yrittää matkustaa pummilla. itse olen aina maksanut lippuni ja todennut matkan jälkeen, että ilmaiseksi olisi päässyt jos haluaa. Ketä huvittaa istua bussinromuissa 45min kun junalla pääsee 10 minuuttiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2009, 18:08:22 » |
|
Eikös se niin ollut että konnari ei voi tarkastusmaksua kirjoittaa, vaan sen täytyy soittaa semmoinen lipun tarkastaja. Taitaa olla pääkaupunkiseudun ulkopuolella semmoinen tarkastaja yhtä todellinen kuin joulupukki. Eli siis vain kansan kertomia kauhutarinoita.
Mutta jos niiden levinneisyys yltää tampereelle, niin onhan ic:ssä vessat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 135
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 29, 2009, 20:00:39 » |
|
Taitaa olla pääkaupunkiseudun ulkopuolella semmoinen tarkastaja yhtä todellinen kuin joulupukki. Eli siis vain kansan kertomia kauhutarinoita.
Eivät lipuntarkastajat ole urbaanilegendoja. Ainakin minä olen näihin "hymypoikiin" törmännyt pääkaupunkiseudun ulkopuolella(kin). Mut mulla onkin aina matkalippu, joten eipä syytä huoleen.
|
|
|
tallennettu
|
Dieselin ääni turrutti pääni!
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2009, 20:32:43 » |
|
Juuri niin. Olen matkustanut Helsinkiin useammankin kerran pomppien paikasta tai vaunusta toiseen.
Suuressa osassa IC junia on kiintiöpaikkoja. Kannattaa etsiä sellainen jos vain mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2009, 07:31:13 » |
|
Miten sellaisen kiintiöpaikan tunnistaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2009, 07:49:38 » |
|
Miten sellaisen kiintiöpaikan tunnistaa?
VR:n verkkosivuilla on yhteysväleittäinen ja junittainen luettelo, jossa kerrotaan, missä kiintiöpaikat sijaitsevat. Muistaakseni linkin "palvelut työmatkalaisille" tms. alla.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 30, 2009, 09:42:02 » |
|
Olisipa kätevää, jos vaunujen eteisissä olisi näyttötaulut, joista näkisi, mitkä ko. vaunun paikat on varattu millekin asemavälille. Voisi ilman paikkatietoja junaan nouseva helposti tarkistaa, minne kannattaa istua.
Tai vielä parempi, että nuo näytöt olisivat istumapaikkakohtaisesti. Sellaisten näyttöjen manuaaliversio (selkänojassa olevassa muovitaskussa paperilappu, jolle on tulostettu ko. paikan varaustiedot) oli käytössä Norjassa jo kesällä 1984, kun matkustin junalla Mosjöenistä Trondheimiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2009, 09:53:49 » |
|
Muistan vielä senkin ajan kun varatut paikat oli merkitty istuinkohtaisella lapulla. Se oli silloin kauan sitten kun ihmistyövoimaa oli. Eikö voisi ihan yksinkertaisesti merkitä muutaman paikan sellaiseksi johon ei myydä ennakkoon varausta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 30, 2009, 10:31:07 » |
|
Juna ja linja-auto eivät kuitenkaan ole suoraan vertailukelpoiset. Jos vaikka ajatellaan mainittua Lempäälä-Tampere väliä ja vaikka matkustaja asuisi kirkon kupeessa ja matkustaisi jonnekin Stockmannille, voi bussi olla ajan puolesta parempi vaihtoehto, koska pelkästään linjalla 71 kulkee arkisin 4 bussia tunnissa ja muut lisäksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Lindroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 30, 2009, 17:22:27 » |
|
Taitaa olla pääkaupunkiseudun ulkopuolella semmoinen tarkastaja yhtä todellinen kuin joulupukki. Eli siis vain kansan kertomia kauhutarinoita.
Eivät lipuntarkastajat ole urbaanilegendoja. Ainakin minä olen näihin "hymypoikiin" törmännyt pääkaupunkiseudun ulkopuolella(kin). Mut mulla onkin aina matkalippu, joten eipä syytä huoleen. Muistan ikuisesti erään tapauksen ravintolavaunussa vähän ennen Toijalaa etelään päin mentäessä. En nyt muista oliko IC vai P mutta sillä ei ole tarinaan mitään merkitystä. Istuin ravintolavaunussa oluella kun sinne ryntäsi kaksi vai oliko peräti kolme lipuntarkastajaa joista yksi ilmoitti jämäkällä ja päättäväisellä äänellä että kaikkien matkaliput tarkastetaan! Minua vastapäätä istunut vähän taiteilijan näköinen olutta nautiskeleva nuori mies näytti sormella tarkastajien tulosuuntaan ja totesi tarkastajalle tyynen rauhallisesti että hänen lippunsa on tuolla hänen paikallansa. Tähän tarkastaja totesi että menkääpä sinne, he tulevat kohta perässä. No mies höräisi siemalluksella oluensa ja lähti kohti paikkaansa. Kului ehkä vajaa 10 minuuttia ja juna saapui Toijalan asemalle. Sattumalta vilkaisin olkani ylitse ikkunasta asemalaiturille ja kuinka ollakaan sama kaveri maleskeli pälyilevästi laiturilla iso kapsäkki selässään ja jäi katselemaan näyttötauluista luultavasti että koska seuraava juna etelään mahtaisi mennä. Silloin kyllä repesin ihan täysin. Tarinan kertomus olkoon että aika hyvin pärjää kun on vaan röyhkeä ja pokka pitää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 30, 2009, 17:48:46 » |
|
Muistan vielä senkin ajan kun varatut paikat oli merkitty istuinkohtaisella lapulla. Se oli silloin kauan sitten kun ihmistyövoimaa oli. Eikö voisi ihan yksinkertaisesti merkitä muutaman paikan sellaiseksi johon ei myydä ennakkoon varausta.
Kun ne on kuitenkin eri paikat eri junissa/vaunuissa/rungoissa jne. http://www.vr.fi/fin/junaliput/liput/lippu_30paivaa.shtml#a5
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 30, 2009, 18:04:40 » |
|
Muistan vielä senkin ajan kun varatut paikat oli merkitty istuinkohtaisella lapulla. Se oli silloin kauan sitten kun ihmistyövoimaa oli. Eikö voisi ihan yksinkertaisesti merkitä muutaman paikan sellaiseksi johon ei myydä ennakkoon varausta.
Eikös Saksassa sikäläinen operaattori DB Reise Touristik AG merkitse tänä päivänäkin varaustiedot paikkojen kohdille. Merkinnästä näkyy, mille osuudelle paikka on varattu. Osin se hoituu sähköisenä (esim ICE3 -junat) osin perinteisin paperilipukkein. Ja tämä on todettu 2000- luvulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2009, 05:01:15 » |
|
Tarkoitin, että ao istuimessa olisi pysyvä merkintä, olkoon sitten missä päin vaunua, mutta tietenkin mieluiten jotenkin loogisesti samaan tapaan eri vaunutyypeissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 01, 2010, 02:44:49 » |
|
Taitaa olla pääkaupunkiseudun ulkopuolella semmoinen tarkastaja yhtä todellinen kuin joulupukki. Eli siis vain kansan kertomia kauhutarinoita.
Eivät lipuntarkastajat ole urbaanilegendoja. Ainakin minä olen näihin "hymypoikiin" törmännyt pääkaupunkiseudun ulkopuolella(kin). Mut mulla onkin aina matkalippu, joten eipä syytä huoleen. Meikäläisellä sattui tuossa kesällä kuumottavat paikat, kun olin menossa lomilta takaisin Lapinjärvelle siviilipalveluskoulutukseen. Mulla oli sellainen junasekki (Tpe-Hki), jota en kerinnyt aamulla lunastamaan junalipuksi asemalla (saavuin aivan viime tinkaan junaan), joten menin istumaan työmatkalaisille varatulle paikalle. Juna sattui olemaan pendolino, joka ei Tampereen jälkeen pysähdy ennen kuin vasta Tikkurilassa. Konnari käveli liput tarkastaessaan minua huomaamatta ohi, kun vasta purin tavaroitani. Ajattelin jo, että eipä tässä syytä huoleen -- ellei smurffit tule -- säästän näillä näkymillä yhden ilmaisen Tpe-Hki-junamatkan, paitsi jos konnari tulee ennen Tikkurilaa takaisin. No, kuinka ollakaan, konduktöörin siirryttyä seuraavaan vaunuun kuuluu tyly kailotus "TARKASTETAAN KAIKKIEN MATKALIPUT". Siinä vaiheessa iski facepalm-olotila, mutta tarkastajien tullessa tarjosin ihan pokkana sitä junasekkiä. Rauhalliset YTV-veijarit kaukana pääkaupunkiseudulta totesivat, että minun olisi pitänyt vaihtaa tämä asemalla junalipuksi. Vastasin siinä vaiheessa jo paniikissa, että tulin junaan viime tinkaan ja konnari meni samantien ohi, ja että ajattelin jäädä odottelemaan, että hän tulisi tarkastamaan lippuni. Viereisellä penkillä istunut matkustaja peesasi minua ja todisti näin käyneen. Sovittiin sitten, että käyn juoksemassa konnarin kiinni, jotta hän voi myydä minulle asiaankuuluvan lipun, ja näin tehtiin. Helpottuneena näytin voimassaolevaa lippua tarkastajille; loppu hyvin, kaikki hyvin! Tarinan opetus: tarkastajat voivat liikkua myös kaukojunissa. Ostakaa se lippu, ja juoskaa mieluusti vielä konnarin perään, jos hän ei huomaa. Muuten riskeeraatte 80 euron tarkastusmaksun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 01, 2010, 14:10:13 » |
|
Tästähän saisi jatkokertomuksen. Kerran nousin Lempäälässä puolityhjään IC2-junaan. Konduktööriä ei näkynyt, mutta Toijalasta tuli sitten matkustaja jolla oli lippu nimen omaan sille paikalle johon olin istahtanut. Lähdin sitten kävelemään ja menin toiseen vaunuun. Jossain Riihimäen eteläpuolella näin ensimmäisen kerran konnarin, jolle rehellisesti kerroin matkustaneeni jo Lempäälästä asti. Arveltiin yhdessä, että hän oli ollut yläkerrassa kun siirryin toiseen vaunuun. Kaikki hyvin: en huijannut liikenteenharjoittajaa jne, mutta mitäpähän olisi tapahtunut jos hymypojat olisivat tulleet ensin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 01, 2010, 18:05:02 » |
|
Tarkoitin, että ao istuimessa olisi pysyvä merkintä, olkoon sitten missä päin vaunua, mutta tietenkin mieluiten jotenkin loogisesti samaan tapaan eri vaunutyypeissä.
Vaan kun ne samat vaunut eivät kuitenkaan ole aina vain samoissa rungoissa, joten pysyvä ei voi olla oikeasti pysyvä. Joku niitä joutuisi varikolla säätämään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 27, 2011, 18:28:58 » |
|
Junalippujen hintoihin muutoksia vuodenvaihteessaJunalippujen hinnat kotimaan kaukoliikenteessä ja VR:n vyöhykeliikenteessä nousevat tammikuun alussa keskimäärin neljä prosenttia. Hintojen muutos johtuu yleisen kustannustason noususta. Junalippujen uudet hinnat näkyvät VR:n verkkokaupassa 1. tammikuuta 2012 alkaen. Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20111227091723.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 27, 2011, 22:12:02 » |
|
Tietysti nousevat. Olisihan se kumma jos laskisivat, mutta sille ei voi mitään, että nykyinen lippusysteemi on ihan hanurista. Uskomaton juttu, että tavallinen lyhyen matkan lippu on sidottu määrättyyn junavuoroon. Mitä helvetin järkeä siinä on? Pitää pelleillä kaikenlaista sen sijaan, että ostaisi yhden lipun tietylle välille, ja lippu olisi määräajan voimassa ko. matkavälillä tietyssä junatyypissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 28, 2011, 13:06:34 » |
|
Ns. avoin lippu eli yllä kuvailemasi lippu on edelleen tarjolla, mutta vain yrityksille, jos olen oikein ymmärtänyt. Ihmetyttää kyllä, olisi vaikka sitten vähän kalliimmalla myynnissä kaikelle kansalle. Kai tällä yritetään minimoida paikkaliputtomia matkustajia junissa, jossa kaikilla on paikka. Tämä on siis oma henkilökohtainen arvioni, mitään muuta syytä en keksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 28, 2011, 21:22:14 » |
|
Ns. avoin lippu eli yllä kuvailemasi lippu on edelleen tarjolla, mutta vain yrityksille, jos olen oikein ymmärtänyt. Ihmetyttää kyllä, olisi vaikka sitten vähän kalliimmalla myynnissä kaikelle kansalle. Kai tällä yritetään minimoida paikkaliputtomia matkustajia junissa, jossa kaikilla on paikka. Tämä on siis oma henkilökohtainen arvioni, mitään muuta syytä en keksi.
Eikös ykkösluokan lipulla saa vaita junavuoronsa itse riippumatta siitä, mitä lipussa lukee?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 28, 2011, 21:44:39 » |
|
Sarjaliput on avoimia lippuja myös. Sillä on jo kierretty tuo uuden lippusysteemin joustamattomuus (junavuoroon sidonnaisuus). Yksittäin niitä avoimia lippuja ei tietenkään saa (paitsi niitä joustavia).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 28, 2011, 22:08:51 » |
|
Sarjaliput on avoimia lippuja myös. Sillä on jo kierretty tuo uuden lippusysteemin joustamattomuus (junavuoroon sidonnaisuus). Yksittäin niitä avoimia lippuja ei tietenkään saa (paitsi niitä joustavia).
Onko siis niin, että vaikka lipunmyyntiautomaatissa on se "varaa sarjalipun paikka", voin yksinkertaisesti nousta junan kyytiin sillä sarjalipulla ja asia on sillä selvä? Kuulostaa hyvältä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|