Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« : Syyskuu 17, 2022, 15:07:23 » |
|
Vorgissa on jostain syystä käytetty vuoden 1947 mittaukseen perustuvia ”keksittyjä vähän sinnepäin" olevia kilometrejä Simpeleen ja Elisenvaaran väliselle rataosuudelle. VR:n liikennöinnin aikaiset liikennepaikkojen ja siltojen sijainnit ovat liitteessä. Ehdotan, että muutetaan oikeasti käytetyiksi.
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2022, 17:40:35 » |
|
Mistähän tuo neljän kilometrin ero on peräisin? Onko mittaus muuttunut kulkemaan Raiposta suoraan Lappeenrantaan eikä Simolassa kääntyen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2022, 17:58:24 » |
|
Mistähän tuo neljän kilometrin ero on peräisin? Onko mittaus muuttunut kulkemaan Raiposta suoraan Lappeenrantaan eikä Simolassa kääntyen? Käsittääkseni syy on juuri se, että vuonna 1947 rakennettiin Simolan ohitusraide ja siitä tuli uusi pituusmittausraide Lappeenrannan suuntaan, kun ennen matkaa oli mitattu Simolan ratapihan kautta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2022, 18:14:15 » |
|
Ja näemmä sitten on ihan oikeasti siirretty kaikkia kilometripylväitä Raipon ja Simpeleen välillä. Olisikohan samassa yhteydessä käännetty Virasoja/Imatra tavaran ja rajan välinen mittaus kasvavaksi rajalle päin? Alkuperäinen mittaushan tuli Viipurista Antrean kautta. Kilometrilukemat olisivat olleet omituisesti epäsynkronissa Raippo-Lappeenranta-Parikkala-radan kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2022, 20:04:29 » |
|
Raipon ja Simpeleen välillä vaihdettiin kaikkien liikennepaikkojen sijainnit 1947 ja samalla myös Antreasta tulleen radan kilometrit Suomen puolella. Imatran seudulla on erityisen paljon näitä muutoksia ja osa varsin merkittäviä. Siinä mielessä olisi hyvä laittaa alkuperäisiä ja myöhemmin muutettuja näkyville myös liikennepaikkojen huomautuksiin. Jos vanhoissa kuvissa esiintyy km-tolppia tai teksteissä km-lukuja, niin ne saattavat viedä vähän väärille paikoille, mikäli käytetään vain nykyisiä sijainteja.
Esimerkiksi Virasoja/Imatra/Imatra tavara on ollut useita eri sijainteja, osa mitattu Viipurin, osa Simola-Lr, osa Raippo-Lr sekä vielä paikallisesti asemarakennuksen keskipisteestä tai ratapihan keskeltä. Luumäki-Lappeenranta-välin n. 10 km:n eroa ei taideta olla korjattu Lappeenrannan pohjoispuolella.
Vanhimmat olivat 389+968, sitten 389+972 Simolan kautta 330+447, sitten 330+424 Raiposta suoraan 326+679 Vorg antaa 326+542
Raippo-Simola oli 3,018 km, Simolasta* kolmion kärkeen oli 2,383 km ja Raiposta* kolmion kärkeen oli 1,500 km. Täten matkan teorettinen lyhentyminen oli 3,901 km, mutta mittausreitin ja tarkistusten vuoksi eroksi tuli yleensä 3,750-3,760 km. *asemarakennuksen keskipisteistä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2022, 21:17:44 » |
|
Mitenkäs muuten tuo "asemarakennuksen keskipiste"; siirtyikö se kun rakennusta laajennettiin, vai säilyikö mittauspiste vanhalla paikallaan, alkuperäisessä keskipisteessä?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2022, 21:58:53 » |
|
Mitenkäs muuten tuo "asemarakennuksen keskipiste"; siirtyikö se kun rakennusta laajennettiin, vai säilyikö mittauspiste vanhalla paikallaan, alkuperäisessä keskipisteessä?
En tiedä, mutta lukuisista muutaman metrin siirroista johtuen epäilisin mittauspisteen vaihtuneen. Seisakkeiden kohdalla 5-10 m:n siirrot saattoivat johtua kyltin (joskus jopa 2 m:n lautalaiturin) siirrosta risteävän tien toiselle puolen tai ehkä radan vastakkaiselle puolen. Tällaisia vähäisten siirtojen perusteita ei juurikaan ole mainittu säilytetyissä arkistoaineistoissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2022, 06:57:48 » |
|
Luumäki-Lappeenranta-oikoradan lyhennystä ei enää muutettu kaikkiin kilometripylväisiin Lappeenrannasta Parikkalaan ja Virasojalta rajalle. Kilometripylväät löytyvät myös Voisalmen radalta Lappeenrannasta.
Ehkä tuo Imatra tavaran sijaintimuutos tulee alkuperäisen asemarakennuksen ja nykyisen toimistorakennuksen välisestä sijaintierosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2022, 07:00:49 » |
|
Mustolan rata rakennettiin ennen kuin Raippo-Lappeenranta purettiin. Tästä on jäänyt maastoon mielenkiintoinen piste: kilometripylväältä 285 mittaus kasvaa kumpaankin suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2022, 10:21:36 » |
|
Vorgissa on jostain syystä käytetty vuoden 1947 mittaukseen perustuvia ”keksittyjä vähän sinnepäin" olevia kilometrejä Simpeleen ja Elisenvaaran väliselle rataosuudelle. VR:n liikennöinnin aikaiset liikennepaikkojen ja siltojen sijainnit ovat liitteessä. Ehdotan, että muutetaan oikeasti käytetyiksi.
Kiitos huomautuksesta! Kilometrit on nyt korjattu oikeammiksi liikennepaikkaluetteloon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|