Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Väylävirasto pyytää lausuntoja väyläverkon investointiohjelman luonnokseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 468


« : Helmikuu 01, 2023, 12:48:26 »

Väylävirasto pyytää lausuntoja väyläverkon vuosien 2024-2031 investointiohjelman luonnokseen

Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman. Investointiohjelma on osa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne12-suunnitelman, toimeenpanoa. Lausuntoja saa antaa 28.2.2023 saakka.

Vuosien 2024–2031 investointiohjelman luonnos on Väyläviraston ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

Investointiohjelmaa hyödynnetään mm. talousarvioesityksen valmistelussa. Ohjelma sisältää isoja kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.  Sen sijaan aiemmin päätetyt kehittämishankkeet sekä osa perusväylänpidon toimenpiteistä eivät sisälly investointiohjelmaan.”


”Väylävirasto pyytää lausunnoissa huomioita erityisesti seuraaviin asioihin:

    Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

    Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

    Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

    Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

    Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina investointiohjelman tulevia päivityskierroksia varten?

    Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

Lausuntoja kerätään lausuntopalvelu.fi:ssä 28.2.2023 saakka. Tämän jälkeen Väylävirasto käy läpi lausunnot ja viimeistelee investointiohjelman. Investointiohjelma on tarkoitus julkaista toukokuussa 2023.”


Väyläviraston tiedote

Lausuntopalvelu.fi: Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2024-2031, luonnos

Investointiohjelman luonnos (pdf)

Liite: Ratahankkeet (pdf)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2023, 20:45:49 »

Kuten viitatuista luonnoksesta ja suunnitelmista voi lukea, sanallakaan ei mainita Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suunnittelun kiireellistä käynnistämistä.

Kuten viitatusta luonnoksesta voi myöskin lukea, Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suunnittelu-  JA rakentamiskustannuksiin voisi hakea 50% TEN-rahoitusta (hankkeeseen liittyvän sotilaskuljetuksellisten perusteiden johdosta). Väitän että suunnitteluosuuten 50% tuen myös varmuudella saisi EU:lta.

Kuten viitatusta luonnoksesta voi myös todeta, sen TEN-osarahoitukseen kaavailemat hankkeet tuskin ovat TEN-osarahoituksen arvoisia.
Muilla EU-mailla on liikennehyödyn kannalta oleellisempia hankkeita, kuten oli edelliselläkin hakukerralla.
Joku pikkuinen suunnitteluraha toki annetaan EU-vastaisten kansalaisreaktioiden välttämiseksi.

Ministeriön johdolla on hyvin tiedossa Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suuri merkitys Suomelle.
Mutta ote puuttuu. Uskon vaalien tuloksen tuovan tähän muutoksen.
Sitä ennen lausunnon antaminen ministeriöön vastaa lähinnä yhteydenottoa Korvatunturille. 
 
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 270


« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2023, 07:45:55 »

Kuten viitatuista luonnoksesta ja suunnitelmista voi lukea, sanallakaan ei mainita Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suunnittelun kiireellistä käynnistämistä.

Kuten viitatusta luonnoksesta voi myöskin lukea, Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suunnittelu-  JA rakentamiskustannuksiin voisi hakea 50% TEN-rahoitusta (hankkeeseen liittyvän sotilaskuljetuksellisten perusteiden johdosta). Väitän että suunnitteluosuuten 50% tuen myös varmuudella saisi EU:lta.

Kuten viitatusta luonnoksesta voi myös todeta, sen TEN-osarahoitukseen kaavailemat hankkeet tuskin ovat TEN-osarahoituksen arvoisia.
Muilla EU-mailla on liikennehyödyn kannalta oleellisempia hankkeita, kuten oli edelliselläkin hakukerralla.
Joku pikkuinen suunnitteluraha toki annetaan EU-vastaisten kansalaisreaktioiden välttämiseksi.

Ministeriön johdolla on hyvin tiedossa Tallinnan tunnelin ja sen liityntöjen suuri merkitys Suomelle.
Mutta ote puuttuu. Uskon vaalien tuloksen tuovan tähän muutoksen.
Sitä ennen lausunnon antaminen ministeriöön vastaa lähinnä yhteydenottoa Korvatunturille.  
  

Tallinnan tunnelihanke on epärealistinen ja äärettömän kallis hanke. Jos raideliikennettä Baltian suuntaan ja sitä kautta Keski-Eurooppaan halutaan kehittää, niin ensimmäinen askel olisi raiteiden vetäminen satamiin, sujuva vaihto junasta laivaan sekä tavaraliikenteen käyttöön erillinen junalautta. Nykyisin laivamatka Helsingistä Tallinnaan kestää kaksi tuntia eikä matkan kesto liene tässä matkaketjukokonaisuudessa ongelma. Joutuisihan asiakas vaihtamaan junaakin raideleveyserojen vuoksi. Kun vaihto junasta laivaan ja laivasta junaan tehdään sujuvaksi, on tuote houkuttelevampi ja toisaalta laivamatka tarjoaa vaihtelua pitkään junassaistumiseen. Säästyneet miljardit kannattaa suunnata Suomen rataverkon kunnon parantamiseen.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1176


« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2023, 10:55:05 »

Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli ei ole enää pelkkä liikennepoliittinen hanke, mitä se pitkälti oli ennen energiakriisiä ja ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Kuvioon liittyvät myös huoltovarmuusasiat, geopolitiikka ja Suomen mahdollinen Nato-jäsenyys.

Mitä Itämerellä voi tapahtua sen jälkeen, kun Suomi on Naton jäsen? Uhkaskenaarioiden mukaan Venäjä voi esimerkiksi häiritä meriliikennettä niin paljon, että se häiritsee Suomeen ulkomaankauppaa ja sitä kautta heikentää myös huoltovarmuutta. Kriisitilanteessa Suomi siis jäisi pussiin Euroopan nurkkaan. Kun näkökulma on tämä, niin tunnelin vähintään 20 miljardin hintalappu saa uuden merkityksen — kuten sai taannoin kymmenen miljardin euron investoinnit uusin hävittäjiin. Turvallisuuspoliittisessa hintalapussa eurot näyttävät pienemmältä.

Tallinnan ja Helsingin välisen rautatietunnelinhan voi räjäyttää samalla tavalla kuin Itämeren pohjaan asennetun maakaasuputken. Skenaarioihin liittyvä olettamus on kuitenkin se, että Venäjä ei uskaltaisi toteuttaa tällaista kahta Nato-maata koskettavaa tihutyötä.

Tunneli olisi siis ennen kaikkea kriisiaikojen henkireikä. Jos joku matkustaa junalla tapaamaan Tallinnassa asuvaa mummoaan, niin se olisi hankkeelle pelkkää bonusta ja toisaalta Suomen viennistä suuntautuu noin puolet euroalueelle, jolloin elinkeinoelämä lienee myös kiinnostunut yhteydestä. Muutakin välillistä taloudellista hyötyä saattaa olla luvassa.

Samankaltaisen painoarvon on saamassa Tornion ja Haaparannan välisen raideyhteyden sähköistäminen ja kehittämineen. Sitä ei enää pidetä puhtaana kaupallisena tai liikenteellisenä projektina, vaan se olisi toinen henkireikä. Jäämeren ratahanke voisi olla jotain samaa, jos siitä vielä puhuttaisiin — voi olla, että tämäkin nousee vielä uudestaan pinnalle vähän erilaisessa muodossa.

Euroopan unioni on johdonmukaisesti korostanut rahtien ja liikkumisen siirtämistä kiskoille. Tämän edellytyksenä on Euroopan kattava rataverkko. Vihreiden ilmastotavoitteiden lisäksi asialla on myös turvallisuuspoliittinen merkitys — etenkin Venäjän rajanaapureilla. Leopardit liikkuisivat todennäköisesti ihmeen nopeasti rautatiekuljetuksina Suomesta Ukrainaan tunnelin ja toimivien raideyhteyksien kautta — tietenkin sillä edellytyksellä, että rataverkko ylipäätään mahdollistaisi tämän ja että kaikki rautatiesillat kestäisivät moisia kuormia. Geopoliittinen tasapaino on nyt muuttunut niin paljon, että tämäntapaisilla keskusteluilla varaudutaan jo tuleviin kriiseihin, vaikka niitä kukaan ei toivoisikaan. Sellaisiinkin tilanteisiin ehkä jo varaudutaan, että Leopardeja tai jotain muita suuria kissoja voidaan joissain olosuhteissa tarvita äkkiä suuria määriä myös Suomessa.

Brysselin suunnalta äänenlausuttu näkemys Suomen raideleveyden kaventamisesta eurooppalaisen standardin mukaiseksi ei enää tunnu näissä yhteyksissä hölmöltä. Ei ehkä olisi yhtään hullumpi ajatus, että se olisi sama kuin muualla Euroopassa — tai että se olisi erilainen kuin Venäjällä. Eikä tässä yhteydessä puhuta muutostyön hinnasta. Tämähän oli aikoinaan yksi historiallinen syy, miksi venäläiset eivät ryhtyneet kavennuspuuhiin, vaikka sitä aikoinaan jopa pohdittiin.

Miksi EU-komissiota kiinnostaa vain Suomen raideleveyden kaventaminen, mutta ei esimerkiksi Irlannin raideleveyden kaventaminen? Todennäköisesti siksi, koska Irlanti ei ole Venäjän naapuri.

Euroopan unionin taloudellinen tuki Helsingin ja Tallinnan väliselle rautatietunnelille saattaa uudessa tilanteessa olla jopa 85 prosenttia, mikä on jo sanottu ääneen. Jos tuubin rakentaminen maksaisi 20 miljardia, jäisi Suomen ja Viron valtioiden maksettavaksi yhteensä kolme miljardia — onko tämä paljon vai vähän, se riippuu vastaajasta.

Suomen raideliikenneyhteyksien parantaminen ulkomaailmaan ja Keski-Eurooppaan on osa suurempaa infrastruktuurien vahvistamista. Ehkä juuri siksi se ei ole tällä hetkellä Väyläviraston hankelistalla, vaan edellyttää ”valtiollista käsittelyä”. Ylipäätään suhtautuminen rajat ylittävään infrastruktuurin on energiakriisin seurauksena muuttunut rajusti.

Vielä ennen energiakriisiä esimerkiksi Suomen ja Viron yhdistävää maakaasuputkea pidettiin jopa turhana. Kriisin aikana putken kapasiteetti osoittautui kuitenkin riittämättömäksi, jonka seurauksena Inkooseen hankittiin kelluva LNG-terminaali. Sama pätee rajat ylittäviin sähkön siirtoyhteyksiin. Vetytalouden nousun seurauksena Suomi saatetaan jopa kytkeä vetyputkiverkoilla pohjoisesta Ruotsiin ja etelästä Saksaan — ellei vedyn roudaaminen rautateitse Helsingin ja Tallinnan välisessä tunnelissa osoittaudu kannattavammaksi tavaksi  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2023, 12:03:36 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2023, 11:30:33 »

Missä olisi muka selvitetty, että Tallinnan tunneli olisi epärealistinen ja äärettömän kallis?
Itse viittaisin ensimmäiseksi Tuukka Ryypön kannanottoon täällä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,13969.0.html .

Tietääkseni selvitystä ei ole. Siitä härkäpäisesti kieltäydytään, vaikka 50% TEN-rahoitus sille varmasti tulisi.
Tutkimukselle ja rakentamiselle saataisiin TEN-rahoitus, koska mm. sille saadaan voimakas EU-puolto ainakin Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta ja Saksasta.
Lisäksi tulee epävirallinen, mutta sitä voimakkaampi puolto NATOlta.
MIKÄÄN MUU raideliikennehankkeemme ei tällaista tukea ansaitse, eikä tule saamaan.
 
Jos TEN-raha ei Suomelle kelpaa muuten kuin sen maksajana, se kelpaa kyllä keski- ja etelä-eurooppalaisille - kuten valtaosa EU:n elvytysohjelmaan maksamastamme 6 miljardista eurosta kelpasi mm. italialaisten ikkunaremontteihin.

Olemme valtaosan päättymässä olevasta vaalikaudesta kärsineet voimavarojemme hajottamisesta erilaisiin "tunnin juniin". Näilläkin sivuilla nämä hankkeet nähtiin jo varhain epärealistiseksi rahan haaskuuksi.
Oli korkea aika VVM:n lopettaa nämä yksittäisten paikkakuntien haihattelut.
Paikallisia hankkeita rata- ja tiehankkeita tietysti tarvitaan, kun paikallinen haitta tai hyöty on merkittävä.
Niitä vastaan en ole moittimassa. Mutta paikalliset hankkeet eivät ole valtakunnallisia hankkeita.

Vaikka hyvien veljien harjoittama Tampereen "tunnin junan" edistäminen oman puolueen ministerin suuntaan kaatui KTM:n järjen ääneen, ei sekään ole paikallista siltarumpupoliitikkoa, Lauri Lylyä pysäyttänyt.
Aamulehdessä 29.1.23 tämä esittää Suomen tulevaisuuden ja pärjäämisen ehdoksi 1435 mm:n kaksoisraiteisen radan rakentamisen Tallinnasta Tornioon.
Hän tosin esittää vain väli Helsinki-Tampere siitä rakennettaisiin, ja väli Tampere-Tornio jos joskus joutaa. Tallinnan yhteyttä hän ei mitenkään täsmennä, eikä edes sen tutkiminen näytä kiinnostavan.

Kun KTM tyrmäsi hölmöilyn, odotan että LiVi palauttaisi mieleen vastuunsa Suomen strategisista yhteyksistä.
Ensimmäinen ja tärkein näistä on vuosia viivytetty Tallinnan tunnelin ja sen liityntäyhteyksien hankesuunnittelu ja rakentamisrahoituksen alkujärjestely.  Mars mars!
tallennettu
Ari Oksa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2023, 11:36:13 »

Olen pitkälti samaa mieltä Petri Sallisen kanssa. Rata 2023-päivillä ilmoitettiin, että ministeriön teettämä selvitys raideleyden eurooppalaistamisen  valnistuu maaliskuussa. Nykyisen maailmantilanteen johdosta tunnelin kustannuksiin on saatavissa todennäköisesti tukia enemmän kuin joskus saapuvan rauhan aikana.

Raideleveyden kaventamisen osalta ei ole niinkään kysymys nykyisen leveyden hyödyntämisestä mahdollisessa hyökkäyksessä. Idässä lienee varastoituna sotien jäljiltä myös kapeamman leveyden kalustoa.

Ydinkysymys on, kuinka yritykset ja ihmiset voivat kuvitella kuljettavansa mitään rajan yli. Luottamus on mennyt vähintään vuosikymmeniksi.

On kuin esim. Sonyn Beta-videokasetin käyttö ennen standardointia VHS:n hyväksi. Toimii mutta kehitysnäkymiä ei paljoa näy!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Väylävirasto pyytää lausuntoja väyläverkon investointiohjelman luonnokseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina