Taitaa Rautatiemuseon foorumi olla todellisuudessa melko kuollut paikka, ja rekisteröitymispakko vain yrittää peitellä tätä faktaa.
Kuulun myös joukkoon, joka ei käsittänyt, miksi yhtä foorumia piti mainostaa mm. nyysseissä uhoamalla sen olevan johtava foorumi, aivan alusta asti ja jo muutenkin aikana, jolloin Museon foorumin käyttäjäjoukko ei ollut niin laaja kuin nyt. Asiasta huomauteltiin asiallisesti vastailemalla ko. henkilölle, mutta tuloksetta. Tämä propaganda teki varmasti enemmänkin hallaa koko Museon foorumille.
Mutta mikään kuollut paikka se ei ole. Viestejä tulee joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta on niitä saanut läpi lukea toistakymmentäkin uutta viestiä päivässä (en ole tarkemmin laskenut, ei liene merkitystä).
Oleellista sen sijaan on, että Museon foorumilla käyvät osin eri harrastajat ja osin eri asioissa, vorgiin verraten. Museon foorumilla keskustellaan paljon mm. pienoisrautateistä, niiden tekniikasta ja esikuvista sekä paljon ulkomaisista esikuvista mm. ulkomaisiin tietoihin viitaten. Väitänkin, että jo Museon foorumilta saisi pari, kolme pienoisrautatiealan opaskirjaa kasaan sopivasti toimittamalla.
Vorgin käyttäjillä painottuvat enemmän ajankohtaishavainnot, matkakuvat ja valokuvaus yleensä.
Oma tarpeensa oli Sr1 forumillekin, joka toivottavasti jatkaa elämäänsä nyt uudessa muodossa.
Eri alojen harrastajia mahtuu koko rautatieharrastuskentälle eikä siitä tietenkään ollut edes tässä keskustelussa kyse. Uskon, että eri foorumeille riittää harrastajia keskustelemaan erilaisista asioista.