|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2023, 14:40:59 » |
|
Tämän enempää en löytänyt (VR:n papruista tekemistäni muistiinpanoista):
Kivihiilibriketit ovat yleensä (siellä missä niitä on tuotettu) halvempia kuin ”puhdas” kivihiili. Seulottaessa ja lajiteltaessa syntynyt kivihiilimurska ja jätepalaset jauhetaan hienoksi jauheeksi. Jauheeseen sekoitetaan kivihiilitervasta saatua jauhetta, massa sekoitetaan mahdollisimman hyvin, lämmitetään ja syötetään brikettipuristimiin. Brikettien etuna on mm. Hyvä kestävyys pitkämatkaisissa kuljetuksissa.
Ilmeisesti on tiedetty mistä on kyse, mutta koskaan ei ole ollut tilaisuutta käytännön kokeille. Turvebrikettejä VR kyllä käytti.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2023, 15:29:10 kirjoittanut Eljas Pölhö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2023, 16:36:20 » |
|
50-luvulla keräilimme radan varteen pudonneita kivihiiliä kun rata kulki kotitilan läpi. Poltettiin niitä sitten vinttikamarin kamiinassa. Silloin löytyi myös soikeita puristeita jotka käsittääkseni olivat hiiltä eikä turvetta. Kovin mustia ainakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2023, 21:12:57 » |
|
Katsoin äsken noita Wikipedian kuvia. Mainitsemani puristeet olivat muodoltaan enemmänkin suuren munan muotoisia. Monenlaista junista pudonnutta hyötytavaraa keräiltiin ja noita polttoaineita oli monenlaisia esim. koksia ja eri laatutasojen kivihiiltä. Olihan se radalla kulkeminen silloinkin kiellettyä, mutta sitä harrastettiin melko yleisesti. Erityisesti syrjäkylillä radat olivat talvella usein ainoita avoimia väyliä pahojen lumituiskujen aikaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2023, 22:21:47 » |
|
Wikin artikkelissa kerrottiin että Star Patent Fuel -tehtaan suosituin briketti kotitalouskäyttöön oli munanmuotoinen, eli "ovoid".
Patent Fuel herätti kiinnostukseni, koska 45 vuoden takaisen jatko-opiskelukaupunkini Swansean sataman 1878-vuoden raiteistokartassa oli kolme tällaista tehdasta (Graicola Merthyr , Warlich´s ja Aberdare Merthyr). Swansean (= Abertawe kymruksi) Tawe-jokilaakso oli kivihiilen (etenkin antrasiitin) tärkeimpiä kaivuualueita ja Swansean satama ehkä tärkein kivihiilisatama. Lisäksi kaivettiin ja laivattiin muitakin saastuttavien myrkkyprosessien tuotoksia, arseenia, kuparia, tinaa
Maisemat olivat kuun maisemia vielä 60-luvulla. Laajamittainen puhdistus palautti luonnon parissa vuosikymmenessä. Ihmisten elinikäennuste siellä on varmaan kohentunut. Vastaavasti ovat kadonneet Suomenkin Britanniaan nähden olemattoman vähäiset päästöjen jäljet lähes tyystin (ilman ennallistelu-puuhastelua). Suhteellisuudentajun synnyttämiseksi virallisia EU-tietoja (2020) sähköntuotannon päästöistä ( CO2eq/MJ) : Suomi 22.9, Saksa 99. 3, Puola 196.5, Hollanti 99.9, Italia 92.3 .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2023, 13:36:18 » |
|
Siis kaiketi on kokeiltu. Kun polttoaineista oli nuukuutta, pyrittiin kokeilemaan kaikkea palavaa. Tuskin nuo puristeet edes heikoimpia olivat, mutta saatavuus oli tietenkin merkittävä peruste sille mitä poltettavaa käytettiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2023, 13:45:19 » |
|
Näkyypä noita kivihiilibrikettejä käytetyn vetureissa. Kuvassa niiden 28.6.1911 annetut käyttöohjeet.
"Vaarattomia" tulehduksia luvassa.
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|