Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #100 : Lokakuu 11, 2024, 06:09:37 » |
|
Akkujuna voidaan lämmittää vebastolla eli öljyllä toimivalla lisälämmittimellä. Akkujunilla ajettaisiin suht lyhyitä matkoja, niin että matkustajat voivat istua päällysvaatteet päällä kuten kaupunkibusseissakin istutaan.
Akkujunia ei lämmitellä öljyllä vaan lämpöpumpulla joka kuluttaa vähän sähköä kuin sähköautoissa joissa ei tarvitse istua päällysvaatteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #102 : Lokakuu 21, 2024, 18:10:39 » |
|
Tämähän ei aivan suoraan liity rautateihin, mutta kerrottakoon karmea totuus tässä yhteydessä. Joka kolmas Saksalainen sähköautoilija on vaihtanut/vaihtamassa sähköautonsa takaisin polttomoottoriautoon. Eli ei vain toimi patterikalusto. Ei edes Saksan leudossa ilmastossa. Enää en ihmettele, miksi 18.10.2024 viisi autonkuljetusrekkaa tuli samalla laivalla (M/S Finlandia) kanssamme Suomeen, ja täynnä käytettyjä sähköautoja. Ovat kuulemma isohko ongelma saksalaisille/eurooppalaisille jälleenmyyjille. Suomen päässä ilmastohypetys vetää, vailla pienintäkään harkintaa, joten kaikki käytetyt sähköromut estoitta tänne. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se, kuka maksaa estoitta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #103 : Lokakuu 21, 2024, 18:12:24 » |
|
Jos se ei toimi massoina maanteillä, niin miten se muka voisi toimia ongelmitta rautateillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #104 : Lokakuu 21, 2024, 18:29:19 » |
|
Tämähän ei aivan suoraan liity rautateihin, mutta kerrottakoon karmea totuus tässä yhteydessä. Joka kolmas Saksalainen sähköautoilija on vaihtanut/vaihtamassa sähköautonsa takaisin polttomoottoriautoon. Eli ei vain toimi patterikalusto. Ei edes Saksan leudossa ilmastossa. Enää en ihmettele, miksi 18.10.2024 viisi autonkuljetusrekkaa tuli samalla laivalla (M/S Finlandia) kanssamme Suomeen, ja täynnä käytettyjä sähköautoja. Ovat kuulemma isohko ongelma saksalaisille/eurooppalaisille jälleenmyyjille. Suomen päässä ilmastohypetys vetää, vailla pienintäkään harkintaa, joten kaikki käytetyt sähköromut estoitta tänne. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se, kuka maksaa estoitta.
Näin maailma kuitenkin etenee "Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n mukaan maailma on energiahistorian taitekohdassa. IEA:n uuden vuosikatsauksen mukaan jo muutaman vuoden kuluessa maailma siirtyy sähkön aikakauteen. Tällä vuosikymmenellä eli vajaan kuuden vuoden kuluessa energiahistoria jättää taakseen kivihiilikauden ja öljykauden – ja siirtyy ennen näkemättömällä vauhdilla sähkökauteen, joka perustuu yhä enemmän puhtaisiin sähkölähteisiin, IEA kuvailee raportissaan." https://yle.fi/a/74-20117145
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #105 : Lokakuu 21, 2024, 20:44:13 » |
|
Toki polttomoottoria voi käyttää myös biopolttoaineilla jolloin sama hiili kiertää yhä uudelleen. Saksalaiset tuottivat synteettistä bensiiniä jo kahdeksankymmentä vuotta takaperin ja suomalaisetkin liikkuivat puukaasulla. Kekkonenkin kehui ettei mikään ole niin vaikeaa kuin ennustaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #106 : Lokakuu 22, 2024, 06:17:25 » |
|
Toki polttomoottoria voi käyttää myös biopolttoaineilla jolloin sama hiili kiertää yhä uudelleen. Saksalaiset tuottivat synteettistä bensiiniä jo kahdeksankymmentä vuotta takaperin ja suomalaisetkin liikkuivat puukaasulla. Kekkonenkin kehui ettei mikään ole niin vaikeaa kuin ennustaminen.
Voi, myös e-polttoaineet ovat tulossa. Mutta toisaalta sähkövedolla kaupunkiraiteilla ja Valtion rataverkon sähköradoilla mennään ilman polttamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santeri Oksanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #107 : Lokakuu 22, 2024, 09:47:24 » |
|
Tämähän ei aivan suoraan liity rautateihin, mutta kerrottakoon karmea totuus tässä yhteydessä. Joka kolmas Saksalainen sähköautoilija on vaihtanut/vaihtamassa sähköautonsa takaisin polttomoottoriautoon. Eli ei vain toimi patterikalusto. Ei edes Saksan leudossa ilmastossa. Enää en ihmettele, miksi 18.10.2024 viisi autonkuljetusrekkaa tuli samalla laivalla (M/S Finlandia) kanssamme Suomeen, ja täynnä käytettyjä sähköautoja. Ovat kuulemma isohko ongelma saksalaisille/eurooppalaisille jälleenmyyjille. Suomen päässä ilmastohypetys vetää, vailla pienintäkään harkintaa, joten kaikki käytetyt sähköromut estoitta tänne. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se, kuka maksaa estoitta.
Saksassa sähköautoilulle on hankaloittavia/hidastavia tekijöitä, jotka eivät ole Suomessa läsnä: - Sähkö on järkyttävän kallista ja likaista, kiitos epäonnistuneen energiapolitiikan. - Sähkön jakeluinfraa ei ole mitoitettu yhtä vahvaksi kuin Suomessa (kiitos yleisten sähkösaunojen ja -lämmityksen), jolloin latauksen järjestäminen omakotitalossakin voi aiheuttaa haasteita. - Vapaat nopeudet Autobahnilla ovat myrkkyä akun kestolle. Uskoakseni pitkälti näiden syiden johdosta Saksassa sähköautojen myynti käynnistyi isommassa mittakaavassa vasta massiivisten tukien avustuksella. Enkä sinänsä epäile, etteikö tämä todellisuus heijastu käytettyjen markkinoille. Mä en pysty näkemään käytettyjen hyväkuntoisten, mutta edullisten sähköautojen tuomista Euroopasta Suomeen mitenkään huonona asiana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #108 : Lokakuu 22, 2024, 13:54:58 » |
|
Tämähän ei aivan suoraan liity rautateihin, mutta kerrottakoon karmea totuus tässä yhteydessä. Joka kolmas Saksalainen sähköautoilija on vaihtanut/vaihtamassa sähköautonsa takaisin polttomoottoriautoon. Eli ei vain toimi patterikalusto. Ei edes Saksan leudossa ilmastossa. Enää en ihmettele, miksi 18.10.2024 viisi autonkuljetusrekkaa tuli samalla laivalla (M/S Finlandia) kanssamme Suomeen, ja täynnä käytettyjä sähköautoja. Ovat kuulemma isohko ongelma saksalaisille/eurooppalaisille jälleenmyyjille. Suomen päässä ilmastohypetys vetää, vailla pienintäkään harkintaa, joten kaikki käytetyt sähköromut estoitta tänne. Eihän se hullu ole, joka pyytää, vaan se, kuka maksaa estoitta.
Saksassa sähköautoilulle on hankaloittavia/hidastavia tekijöitä, jotka eivät ole Suomessa läsnä: - Sähkö on järkyttävän kallista ja likaista, kiitos epäonnistuneen energiapolitiikan. - Sähkön jakeluinfraa ei ole mitoitettu yhtä vahvaksi kuin Suomessa (kiitos yleisten sähkösaunojen ja -lämmityksen), jolloin latauksen järjestäminen omakotitalossakin voi aiheuttaa haasteita. - Vapaat nopeudet Autobahnilla ovat myrkkyä akun kestolle. Todella hyvää analyysiä ja tilanne on juurikin noin! Uskoakseni pitkälti näiden syiden johdosta Saksassa sähköautojen myynti käynnistyi isommassa mittakaavassa vasta massiivisten tukien avustuksella. Enkä sinänsä epäile, etteikö tämä todellisuus heijastu käytettyjen markkinoille.
Mä en pysty näkemään käytettyjen hyväkuntoisten, mutta edullisten sähköautojen tuomista Euroopasta Suomeen mitenkään huonona asiana.
Mikä onkaan sen parempaa kuin Saksan valtion tukemien autojen tuominen uudenkarheina Suomeen. Siis verrattuna siihen, että Suomi ottaisi velkaa ja avustaisi sähköautojen hankintaa. Saksa maksaa ja hyödyn korjaa suomalaiset. Suomessa autojen keski-ikä on 13 vuotta ja niin vanhoja sähköautoja ei olekaan, että niiden tuominen vanhentaisi meidän autokantaa. Jos autokannan keski-ikä nyt ylipäätään on mikään erityinen arvo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #109 : Lokakuu 24, 2024, 08:18:29 » |
|
Räätälöidyt Stadler-veturit Pariisin metroon"Régie autonome des transports Parisiens (RATP), Pariisin metron operaattori, on tilaamassa kaksitoista veturia Stadlerilta. Ne toimivat akulla, ja ne korostavat Stadleria sitoutuminen kestävien ja joustavien ratkaisujen tarjoamiseen. He suorittavat palvelun, huollot ja korjaukset koko RATP-verkossa ja tuodaan matkustajille palvelu vuodesta 2027." https://stadlerrail.com/media/pdf/2024_1021_media_release_stadler_ratp_en.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #110 : Marraskuu 09, 2024, 09:19:20 » |
|
"Iso-Britannian ensimmäinen" intercity-akkukoejuna suoriutuu dieseliä paremmin"Hitachi on jo ottanut käyttöön matkustaja-akkujunia Japanissa ja Euroopassa, kuten Masaccio-hybridin Italiassa. Kaupunkien välinen akkukoejuna Isossa-Britanniassa osoitti, että 700 kW:n akku pystyi ajamaan junan yli 75 mph:n nopeuden ja antamaan sille virtaa yli 70 kilometriä. Akku vastaa dieselmoottorin painoa ja on asennettu samaan alavaunutilaan, mikä varmistaa, ettei radan huononemisvaaraa eikä matkustajaympäristöön kohdistuvaa vaikutusta." https://electrek.co/2024/11/08/uk-first-intercity-battery-trial-train-outperforms-diesel/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #111 : Marraskuu 13, 2024, 11:44:10 » |
|
Jakeluinfraohjelma edistää liikenteen käyttövoimasiirtymää"Kansallinen jakeluinfraohjelma sisältää päivitetyn arvion fossiilisille polttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran ja markkinan kehityksestä tie-, raide-, meri- ja lentoliikenteessä. Ohjelmassa asetetaan tavoitteita ja esitellään tavoitteiden saavuttamista edistäviä toimia" https://lvm.fi/-/jakeluinfraohjelma-edistaa-liikenteen-kayttovoimasiirtymaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1403
|
« Vastaus #112 : Marraskuu 29, 2024, 08:17:31 » |
|
Akkujunia UK:ssa ja niiden pikalataus "Tässä The Everything Electric Shown erikoisjaksossa viemme sinut 18 kuukauden matkalle Ison-Britannian ensimmäisen akkusähköjunan kehittämisen ja käyttöönoton kulissien taakse. Liity Imogenin seuraan, kun hän seuraa Great Western Railway -tiimin uskomatonta edistystä innovatiivisen latausmekanismin suunnittelusta, pikalataustestien suorittamiseen Long Marstonissa ja lopulta junan näkemiseen käynnissä West Ealingissa." https://www.youtube.com/watch?v=sARTvQj5jIg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|