Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hyrsylän mutkan Kana 661  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« : Kesäkuu 30, 2024, 22:17:24 »

Pumpsahti sattumakuvaksi tuo Kana 661. Tuli ensimmäiseksi mieleen että missä kunnossa se on 15? vuoden ”ulkoilun” jälkeen. Soitin paikan
nykyiselle vetäjälle Kiti Samulinille. Hän oli vähän hämmästynyt ja sanoi että ”kuntokartoituksesta” oli kyllä puhetta Airan ja HMVY:n välillä (Aira osti sen sieltä aikoinaan) mutta asia jäi silleen. Hän sanoi että hänelle on erittäin tärkeää, että veturi säilyy hyvässä kunnossa tuleville sukupolville ja jos sitä tarvitsee maalata niin sitten maalataan.

Sanoin hänelle, että voisin katsoa löytyykö Vorgista porukka joka voisi kuntokartoituksen tehdä. Joten kysymys kuuluu nyt, että löytyykö täältä tiimi jolla olisi pätevyys ja halua tehtävän suorittamiseen. Koska paikka on muutenkin kokemisen arvoinen, niin matkaan voi tietenkin lähteä ihan vaan "turistina" vaikka lasten kanssa. Jos lähtijöitä on tarpeeksi, niin kyytipeliksi voisi järjestää vaikka museobussin jostain? Tämähän olisi samalla hieno kunnianosoitus upealle Aira Samulinille, häntä positiivisempaa ihmistä kun on tästä maasta vaikea löytää.
 
Tässähän saisi samalla selville myös itse kukin ”naamoja” nimien takana, voitas käydä keikan jälkeen vaikka ”lasillisella”, Asemaravintolassa tietenkin.  
 
Mutta katsotaan ensin kiinnostuksen määrä tähän geissiin. Matkaan voi tietenkin lähteä vaikka ei ole tunnareita Vorgkiin, katsotaan keinot tähän myöhemmin. Alustavia kommentteja voi laittaa tähän keskusteluun.



« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2024, 01:12:07 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2024, 16:45:49 »


Ei lähtenyt käyntiin Kanan kuntokartoitus. Kun veturin kuvaa https://vaunut.org/kuva/133230?tt=0&i1=Vr1&i2=661 katselee niin näyttää siltä, että veturista puuttuvat sanotaanko niitä nyt kytkintangoiksi. Minkä tähden veturi on myyty Hyrsylän mutkaan Haapamäeltä ilman niitä?. Ovatko ne normiterästä arvokkaampaa metallia?.
 
Tuli mieleen että jos tämä veturi  https://www.ksml.fi/paikalliset/8006707  jää haltijansa omistukseen ja hän päättää myydä sen romumetalliksi, niin saako siitä  hyödynnettyä nuo kytkintangot Hyrsylän veturiin. Vähän sama juttu kun kuollut ihminen luovuttaa elimiä muiden ihmisten hyväksi, hieno muisto jää luovuttajasta.

Tuli vielä mieleen että jos Jokioisten porukka matkustaa PKS seudulta viikonloppu talkoisiin Jokioisille, niin Hyrsylän mutka osuu aivan matkan varrelle. Etukäteen asiasta sovittaessa siellä saa varmasti kunnon puolimatkan eväät. Saataisiin pienellä vaivalla säilytettyä rautatiehistoriaa tältäkin osin. Päällimmäisenä asiana on veturin ruostekartoitus. Jos porukalta löytyy haluja tähän, niin minä voin toimia yhdyshenkilönä Kiti Samuliiniin päin.
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2024, 15:49:48 »


Ei lähtenyt käyntiin Kanan kuntokartoitus. Kun veturin kuvaa https://vaunut.org/kuva/133230?tt=0&i1=Vr1&i2=661 katselee niin näyttää siltä, että veturista puuttuvat sanotaanko niitä nyt kytkintangoiksi. Minkä tähden veturi on myyty Hyrsylän mutkaan Haapamäeltä ilman niitä?. Ovatko ne normiterästä arvokkaampaa metallia?.
Joko ne tosiaan puuttuvat tai sitten ne voivat olla edelleen kriisivarastoinnin jäljiltä irrotettuina hytissä. Kytkintangot ja kiertokanget nyt ainakin puuttuvat. Kytkintankojen laitto paikalleen vaatii vähän punnertamista etenkin kun pyöräkertojen asennot ovat sekaisin kuten kuvassa. Kiertokangetkin pitää passailla yksitellen sopivalle kohdalle, että ne saa nostettua paikoilleen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hyrsylän mutkan Kana 661  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina