Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« : Tammikuu 16, 2010, 15:22:28 » |
|
VR-konserni valmistautuu tuleviin suuriin kalustohankintoihin. Toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan tarjouskierros alkaa jo tänä vuonna. Konserni aikoo korostaa tarjouskilpailuissa Suomen keliolosuhteita. Uutta kalustoa, joka sisältää muunmuassa uusia vetureita ja vaunuja, on tarkoitus ottaa käyttöön vuodesta 2015 alkaen.
Lähde: YLE Radio Suomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2010, 16:30:08 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2010, 18:02:45 » |
|
Mikael Aron haastattelu
Toimitusjohtaja kuului pitävän tärkeimpinä infrahankkeina: Seinäjoki-Oulu-välille suurempaa vuosirahoitusta, Kerava-Riihimäki-lisäraide, Espoon kaupunkirata ja Pisara-rata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2010, 19:01:45 » |
|
Saapasmaassa on voitelijat valmiina kun VR:n johtoporras lähtee kaupoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2010, 19:52:02 » |
|
Nythän olisi tilaisuus hankkia kunnollinen 6-akselinen sähköveturi esim. Tanskasta mallia ottaen http://vaunut.org/kuva/34077 , http://vaunut.org/kuva/34078 , ei tarvitsisi tuskailla pidon kanssa kaiken aikaa. Sr2:ssa on tehoa, mutta ei painoa, jotta kaikki teho pystyttäisiin hyödyntämään. Tuossa Tanskan esimerkissä on painoa 132tn ja tehoa vain hieman enemmän Sr2:een verrattuna, mutta junat kulkevat paljon reippaammin. Kyllähän tuo 4-vaunuinen IC-runko hyvin liikkuu Sr2:n vetämänä, mutta hieman enemmän painoa perään, johan alkaa ympärilyöntiä tapahtumaan. Tästähän seuraa pyörän profiilin nopea kuluminen, kulku-ominaisuuksien huonontuminen ja lopulta matka kalliiseen pyöräsorviin. Julkisuudessa ei ole tainnut olla mitään mainintaa Sr2:n pyörien sorvauskustannuksista - taitavat olla melkoiset muihin sarjoihin verrattuna. Pian nuo kaksi ylimääräistä akselia maksaisivat säästyneinä sorvimaksuina itsensä takaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2010, 23:07:28 » |
|
Olisikohan tässä myös oiva tilaisuus laittaa lisätilaus Dr16 veturista pienin päivityksin johtuen osista joita ei saa tai joihin on sovellettavissa uudempaa/parempaa tekniikkaa. (tosin epäilen kyllä että ei taida tulla toteutumaan)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2010, 01:01:20 » |
|
VR ei julkisena toimijana voi suoraan hankkia Transtechilta vetureita, vaan sen on kilpailutettava hankinta. Tietysti tähän on olemassa kaikenlaisia kiertoteitä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2010, 01:09:39 » |
|
Kyllähän tuo Dr16 saattaisi olla hyvä vaihtoehto, erittäin hyväkulkuinen, mainettaan paljon parempi - pari akselia lisää alakertaan ja tehoa lisää... mistähän löytyisi kehittelijä? Toivottavasti ei sorruta mihinkään "uushankintoihin" vrt. Hr13, Sr2, Pendot, lättien korvaajat, Tve 4 taisi olla pettymys, onhan noita kokeiluja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2010, 02:48:41 » |
|
Kyllähän tuo Dr16 saattaisi olla hyvä vaihtoehto, erittäin hyväkulkuinen, mainettaan paljon parempi - pari akselia lisää alakertaan ja tehoa lisää... mistähän löytyisi kehittelijä? Toivottavasti ei sorruta mihinkään "uushankintoihin" vrt. Hr13, Sr2, Pendot, lättien korvaajat, Tve 4 taisi olla pettymys, onhan noita kokeiluja.
Hmm, mahdollisuuksia on monia. Dr16:n pohjilta voisi kehitellä proto-hybridiveturin, jossa on dieselmoottori, noin 2200 kW, sekä virroitin sekä tarvittavat muuntajat. Sähköinen voimansiirto, jolle on sama, tuleeko sähkö dieselistä vai ajolangasta, on tietty paikallaan. Näin tulisi painoa luontaisesti lisää 6-akseliselle veturille, ja sähkökäytöllä teho voisi olla jotain 6000 kW luokkaa. Olisi kyllä kieltämättä hauska nähdä tuollainen veturi. Dr16 suunniteltiin aikanaan sillä lailla, että sähköveturiksi muuntaminen on mahdollista. Tällaisella veturilla voisi ajella taloudellisesti lankojen alla ja toisaalta jatkaa joustavasti sähköttömille radoille (ja ehkä päivystämisessäkin hyvä juttu, kuormausraiteilla ja teollisuusraiteilla ei ole yleensä sähköä), muutaman napin painalluksella. Ehkei se näin yksinkertaista olisi, mutta teoriassa näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2010, 11:29:40 » |
|
Kyllähän tuo Dr16 saattaisi olla hyvä vaihtoehto, erittäin hyväkulkuinen, mainettaan paljon parempi - pari akselia lisää alakertaan ja tehoa lisää... mistähän löytyisi kehittelijä? Toivottavasti ei sorruta mihinkään "uushankintoihin" vrt. Hr13, Sr2, Pendot, lättien korvaajat, Tve 4 taisi olla pettymys, onhan noita kokeiluja.
Tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto, mitä itse olen kuljettajilta kysellyt mielipiteitä niin voisi sanoa että käytännössä kaikki joilta olen kysynyt, niin ovat tykänneet veturityypistä. Täytyy sanoa lisäksi että tuossa yllä olevassa Oskarin kirjoituksessa on kyllä hyviä vaihtoehtoja. Ehkä tosiaan kannattaisi mahdollisuuksien mukaan panostaa kotimaisuuteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2010, 12:56:05 » |
|
Kyllähän tuo Dr16 saattaisi olla hyvä vaihtoehto, erittäin hyväkulkuinen, mainettaan paljon parempi - pari akselia lisää alakertaan ja tehoa lisää... mistähän löytyisi kehittelijä? Toivottavasti ei sorruta mihinkään "uushankintoihin" vrt. Hr13, Sr2, Pendot, lättien korvaajat, Tve 4 taisi olla pettymys, onhan noita kokeiluja.
Tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto, mitä itse olen kuljettajilta kysellyt mielipiteitä niin voisi sanoa että käytännössä kaikki joilta olen kysynyt, niin ovat tykänneet veturityypistä. Täytyy sanoa lisäksi että tuossa yllä olevassa Oskarin kirjoituksessa on kyllä hyviä vaihtoehtoja. Ehkä tosiaan kannattaisi mahdollisuuksien mukaan panostaa kotimaisuuteen. Jos lähdetään jotain uuden veturityypin prototyyppiä tekemään, ei luulisi olevan tarvetta kilpailutusbyrokratiallekaan..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2010, 15:18:45 » |
|
Jos lähdetään jotain uuden veturityypin prototyyppiä tekemään, ei luulisi olevan tarvetta kilpailutusbyrokratiallekaan..
Mitä tekemistä prototyypillä on kilpailutuksen kanssa? Siis että VR kehittäisi itse uuden veturin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2010, 18:47:54 » |
|
Jos lähdetään jotain uuden veturityypin prototyyppiä tekemään, ei luulisi olevan tarvetta kilpailutusbyrokratiallekaan..
Mitä tekemistä prototyypillä on kilpailutuksen kanssa? Siis että VR kehittäisi itse uuden veturin? Jos halutun tyyppistä veturia ei olisi olemassa kuin siltä valmistajalta, jonka kanssa yhteistyössä VR prototyypin tekisi, ei kilpailutukselle olisi tarvetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2010, 20:03:27 » |
|
Itse asiassa Bombardier on suunnittelemassa USA:han New Jersey transitille ALP-45DP-dual-moodista veturia: http://en.wikipedia.org/wiki/ALP-45DPNäemmä noita on Montreal's Agence métropolitaine de transport myöskin tilannut. Onpas hilpeä akselipaino, 32t...tuolla ei voisi suomessa ajella missään, ainakaan kovin lujaa. 6-akselisena ei tosin mentäisi 200km/h huippunopeutta jota ei varmaankaan tarvita noilla liikennöitsijöillä, mutta onpahan varalla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #15 : Tammikuu 18, 2010, 18:11:37 » |
|
Jos lähdetään jotain uuden veturityypin prototyyppiä tekemään, ei luulisi olevan tarvetta kilpailutusbyrokratiallekaan..
Mitä tekemistä prototyypillä on kilpailutuksen kanssa? Siis että VR kehittäisi itse uuden veturin? Jos halutun tyyppistä veturia ei olisi olemassa kuin siltä valmistajalta, jonka kanssa yhteistyössä VR prototyypin tekisi, ei kilpailutukselle olisi tarvetta. Ei taida toimia oikeassa elämässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 18, 2010, 22:03:18 » |
|
Ei taida toimia oikeassa elämässä.
Jaa, miksei?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2010, 22:25:53 » |
|
Ei taida toimia oikeassa elämässä.
Jaa, miksei? Voi olla aika vaikea osoittaa markkinatuomioistuimelle, että kyseisen tyyppistä veturia ei voi saada kuin vain yhdeltä toimittajalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 19, 2010, 01:00:48 » |
|
Ei taida toimia oikeassa elämässä.
Jaa, miksei? Voi olla aika vaikea osoittaa markkinatuomioistuimelle, että kyseisen tyyppistä veturia ei voi saada kuin vain yhdeltä toimittajalta. Länsimaisessa oikeuskäytännössä, jota Suomessa pääpirteittäin noudatetaan, on käytössä idea "syytön kunnes toisin todistetaan". Tästä johtuen markkinatuomioistuimelle ei tarvitse osoittaa (todistaa) tuollaisia asioita. Tietysti, jos joku veturitoimittaja sitten näyttääkin, että heillä on riittävällä asteella vastaavanlaisen laitteen kehitystyö, tuleekin eteen tenkkapoo. Silloinkin saattaa selvitä sillä, että osoittaa ettei ollut kohtuullisella vaivalla mahdollista tietää kyseenomaisen kehitystyön olemassaolosta. Veturihankintoja suunniteltaessa ei tarvitse kilpailutukseen ottaa kuin ne yhtiöt, joilla tiedetään olevan veturituotantoa. VR:n ei siis tarvitse ottaa yhteyttä esimerkiksi Stora-Ensoon, Marimekkoon tai Parmalatiin varmistaakseen, ettei heiltä vain olisi veturituotantoa. Edelleen, jos vetureita yleensä tuottava firma ei tuota lainkaan sen kaltaisia vetureita kuin mille on tarvetta, sille ei tarvitse veturihankinnasta ilmoittaa. Vosslohilta ei tarvitse kysellä sähkömoottorijunia, Stadlerilta ei tarvitse kysellä raskaita linjadieseleitä. Jos firma kuitenkin salaa kaikessa hiljaisuudessa jotain valmistelee, siitä ei VR:ää voi syyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 19, 2010, 01:11:15 » |
|
Ei muuta kun, hankitaan Dr16:n suunnittelija takaisin töihin (hänen ehdoillaan) - eiköhän synny viimein Suomenkin oloihin sopiva veturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 19, 2010, 08:52:44 » |
|
Taitaa tuon EG- veturin ominaisuudet riippua vain tarpeesta, joita Suomessa ei liene esiinny. Kuten tunnelin aiheuttamat vaatimukset. Sutiiko Sr2. Totta kai pyörät kuluvat ja kun paljon ajetaan ja vähän nopeammin, kuluminenkin on nopeampaa. Kauan kestävät luotijunien pyöräkerrat sorvaamati?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #21 : Tammikuu 19, 2010, 11:52:02 » |
|
Kaarteet kuluttavat pyöriä ympärilyöntejä enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 19, 2010, 13:21:57 » |
|
Länsimaisessa oikeuskäytännössä, jota Suomessa pääpirteittäin noudatetaan, on käytössä idea "syytön kunnes toisin todistetaan". Tästä johtuen markkinatuomioistuimelle ei tarvitse osoittaa (todistaa) tuollaisia asioita. Tietysti, jos joku veturitoimittaja sitten näyttääkin, että heillä on riittävällä asteella vastaavanlaisen laitteen kehitystyö, tuleekin eteen tenkkapoo. Silloinkin saattaa selvitä sillä, että osoittaa ettei ollut kohtuullisella vaivalla mahdollista tietää kyseenomaisen kehitystyön olemassaolosta.
Mutta kun aloitetaan nollasta... Jos lähdetään jotain uuden veturityypin prototyyppiä tekemään, ei luulisi olevan tarvetta kilpailutusbyrokratiallekaan..
... on kaikilla valmistajilla projekti jo menossa samassa vaiheessa, ts. yhtään mitään ei ole tehty. Ja kun sähkö-dieselistä puhuttiin, niin espanjalaisella CAFilla on jo aika kova etumatka: BITRAC on jo koeajossa. (kuva)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #23 : Tammikuu 19, 2010, 18:33:10 » |
|
Sr2:n matkamittariin taitaa tulla lukemia "reissussa" paljon enemmän kuin matkan pituus edellyttäisi. Pyöristä lähtevästä "vinkuvasta" äänestä voinee päätellä ympärilyöntiä tapahtuvan (erilainen "kirskunta" kuuluu laipan kohdatessa kiskon laidan). Ensimmäisillä ajoilla Hki-Ol-Hki taisi tuo ero olla peräti satoja kilometrejä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #24 : Tammikuu 19, 2010, 19:34:05 » |
|
Mikä ihmeen kilpailutus? Eiköhän liikeyrityksillä ole vapaus valita yhteistyökumppaninsa millä tahansa perusteella
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|