Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Diplomityö herättelee keskustelua Pohjanmaan oikoradasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joel Kuikka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Marraskuu 27, 2024, 14:26:21 »

Yle kertoo uutisessaan, että "Uusi pääradan linjaus Kauhavalta Kannukseen säästäisi matka-aikaa. Diplomityön tekijä toivoo aiheen herättävän keskustelua siitä, kannattaisiko aihetta selvittää lisää."

Koko uutinen: https://yle.fi/a/74-20127095
tallennettu

Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2024, 14:16:25 »

Diplomityön voi lukea täältä:
https://aaltodoc.aalto.fi/items/ec9c2dfc-63ca-4430-b866-143264be00ae
tallennettu
Kari Ranta-Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #2 : Marraskuu 28, 2024, 20:25:57 »

Kyllä nyt vaikuttaa vahvasti siltä että joko Oulu Lobbaa tai sitten ko kirjoittajalla tällä tutkielman laatijalla on menny puurot ja jauhot pahasti sekaisin, sillä
1) Kokkolasta on erittäin paljon matkustajia olisiko 400-500 000 matkaa vuodessa
2) päärata on hiljattain parannettu ja kaksoisraide Kokkola-Ylivieska välille rakennettu.
3) Uskompa että Pohjanmaan väestöllä kanssa Pietarsaaren seudulla menisi perusteellisesti kuppi nurin, sillä Pännästen asemaa on merkittävästi kunnostettu menneinä vuosina palvelemaan alueen matkustajia.
4) Kolmen aseman poisjääminen vaikuttaisi oleellisesti junien kannattavuuteen Pohjanmaan radalla.
Eikö se olisi sitten sama kun vetäs radan Ouluun Helsinki-Lahti-Heinola ja jatkas siitä metsiä pitkin aina Ouluun saakka 4 tietä myötäillen kaikki vähänkin merkittävät paikat kiertäen sillä tavalla että Lahden jälkeen ei tarvis pysähtyä muuta kuin Oulussa. Mahtas siinä matka aika lyhentyä jo varsin merkittävästi.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5244


« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2024, 23:20:08 »

Niin, vaikuttaa kovin elitistisiltä nämä tietynlaiset hankkeet kun maalla ei ole edes varaa pitää olemassa olevaa perusinfraa ratojen ja maanteiden kohdalla kunnossa!
Myös tuosta matka -ajan säästöstä  puhuminen on kohta historiaa maassa jossa kohta vallitsee stagnaatioon johtava  tilanne"We have All the time in The World"Louis Armstrong!
Kun olin pikkupoikana Lontoossa junakaupoilla siellä vilisi aktiivisia  knallihattuisia liikemiehiä keskustan kaduilla heillä näytti olevan kiire?
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 00:04:50 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #4 : Eilen kello 08:55:56 »

Jäitä hattuun. Aalto-yliopiston diplomityö on koulutyö, jossa opiskelija osoittaa osaavansa käyttää valitsemaansa tutkimusmenetelmää ja kirjoittaa tieteellistä tekstiä. Jos aihe on sillä tavoin valittu, että koulutyön tuloksista on laajemminkin hyötyä, se on mukavaa plussaa. Mutta aiheen ei välttämättä tarvitse olla siinä mielessä relevantti.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #5 : Eilen kello 10:14:03 »

Jäitä hattuun. Aalto-yliopiston diplomityö on koulutyö, jossa opiskelija osoittaa osaavansa käyttää valitsemaansa tutkimusmenetelmää ja kirjoittaa tieteellistä tekstiä. Jos aihe on sillä tavoin valittu, että koulutyön tuloksista on laajemminkin hyötyä, se on mukavaa plussaa. Mutta aiheen ei välttämättä tarvitse olla siinä mielessä relevantti.

Juuri näin. DI:n koulutuksessa nimenomaan pyritään opettamaan eri asioiden vaihtoehtojen punnitsemista eri kriteerein. Se, että opiskelija on saanut tehtäväkseen tällaisen asian pohtimisen diplomityön edellyttämässä laajuudessa, ei ole indikaatio siitä, että jokin taho olisi ajamassa oikoradan rakentamista. Omien opintojenikin aikana eteen työnnettiin aika hulvattomiakin asioita toimeksiannolla että miettikää tuota ja esitelkää mietteenne vaikkapa seminaariesitelmänä.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Eilen kello 10:51:16 »

Voisi sanoa, että tämä juna meni jo 1880-luvulla, kun rata pohjoiseen koukkasi Seinäjoen jälkeen rannikolle palatakseen sieltä jälleen sisämaahan. Oltaisiinhan se voitu linjata jo silloin Kauhavalta Eskolaan, ja tehdä sitten pisto rannikolle.
tallennettu
Jarno Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #7 : Eilen kello 13:44:34 »

Eikö se olisi sitten sama kun vetäs radan Ouluun Helsinki-Lahti-Heinola ja jatkas siitä metsiä pitkin aina Ouluun saakka 4 tietä myötäillen kaikki vähänkin merkittävät paikat kiertäen sillä tavalla että Lahden jälkeen ei tarvis pysähtyä muuta kuin Oulussa. Mahtas siinä matka aika lyhentyä jo varsin merkittävästi.
Samaa mieltä, sarkastisella tasolla. Suora linja saman tien Lahti-Sysmä-Jyväskylä ja siitä vanha Jy-Hpj- rataosuus suoristaen Ouluun saakka.
No vitsit vitsinä mutta Suomen kokoisessa maassa on rataverkon karttaa katsoen aika paljon mahdollisuuksia joista vähäisin on jokin linjaus Kauhavalta Eskolaan.  Pyörittää silmiään


* Näyttökuva 2024-11-29 134223.png (69.45 kilotavua, 545x822 - tarkasteltu 138 kertaa.)
tallennettu

Ja hei, vaan hei, oli heila Heinolasta.
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #8 : Eilen kello 18:01:47 »

Henkilökohtaisista syistä Sysmän kunnan hyvin tuntien, sekä Jyväskylä-Hartola seudun nelostietä pitkin.. Voinen sanoa että rata Heinolasta Sysmän kautta aina Jyväskylään tai Vaajakoskelle saakka olisi yksi hienoimpia maisemoitte. Hymyilee

Ja rataa aikanaan myös kaavailtiin! Mittauksia ja lukuisia kallioleikkauksia pohdittiin, mutta kummasta syystä mm. alueen paikallisilla kartanonherroilla ei tuolloin ollut käsityksiä ja kiinnostusta rataa kohtaan.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Diplomityö herättelee keskustelua Pohjanmaan oikoradasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina