Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatiekaluston rakentaminen/kunnossapito ja kaikki asiaan liittyvä.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« : Helmikuu 11, 2025, 00:02:24 »

Tänään askaroin Panier merkkisen Hoe valmistetta olevan kapsuveturin kanssa veturin(2 akselinen Franzburg) kanssa.Se tuntui aluksi toimivan hyvin mutta sitten pyöräkerta muutti asentoaan akselilta ,jako meni sekaisin eli veturi ei sen jälkeen kulkenut hyvin.Toimenpiteinä sen jälkeen pyörän irrotus ja ja liimausyritys viimeksi Aralditilla! Tämän kanssa saa olla varovainen että liimaa ei valu akselistoon!Oppirahat on maksettu.Tarkemman tutkinnan seurauksena etummaisen kankitapin löystyminen ja hankaaminen sekä jumitus mikä lienee johtanut pyöran kiertymiseen akselilla ! Kapearaidekaluston kyseessä ollen erinäisiä teknisiä tapahtumia on lähes mahdoton huomata ennen kuin jossain jumittaa.nyt annan Aralditin rauhassa kovettua ja varmistaa kangiston esteetön toiminta!Mielenkiintoista on todeta se kun tietyn kalustoon liittyvän ongelman on onnistunut diagnostisoimaan oikein ja löytönyt oikean korjauskeinon ,se saattaa toimia vuosikausia eteenpäin täysin huolettomasti ilman ongelmia!Harrastus parhaimmillaan kehittää myös malttia ja pitkäjänteisyytta hermostollisesti erinomaisia ominaisuuksia ei kannata antaa periksi!Voi olla että se pieni veturi huomenna antaa palkinnon ja se toimii!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2025, 04:02:15 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2025, 23:05:40 »

Edellämainittu stoori pyöräkerran liimauksesta on totta mutta lopputulos ei ole mairiittelava vaan vika,siis pyöräkerran siirtyminen akselilla ja tämän jälkeinen jumitus jatkuu! Sitten seuraava askel,eli tarkan diagnoosin teko,jonka seurauksena voitiin todeta että veturin ensimmäisen pyöräkerran kankitappi hankautuu tietyssä asennossa veturin ristikappaleeseen joten jouduin avaroittamaan tiloja je sitten uusi liimaus ja kaikki pyörii toistaiseksi ilman hanituksia!Opetus tässä on tarkan ja oikean diagnoosin teko joka sitten auttaa pääsemään eteenpäin!Tässä mennään sillä tavalla speciaali-osaamisen alueelle jonka hallintaan oppii vain tekemällä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2025, 03:42:42 »

Yksi perusasia veturin rakentajan näkökulmasta on tietenkin saada kalustolle hyvät ajo-ominaisuudet jolloin lähes kaikki kulkua haittaavat tekniset/mekaaniset  viat on saatu poistettua! Tähän samaan kuuluu se vanha totuus että on kannattavaa saada jokainen mahdollinen pyöräkerta virroituksen piiriin jolloin vältytään ikäviltä pysähdyksiltä liikennetilanteissa ja mikäli mahdollista varustaa ajokalusto vauhtipyörällä tapauskohtaisesti.Joissain tapauksissa voidaan  pientä veturia seuraava vaunu varustaa virroituksella jolloin saadaan luotettava kulku!Nämä edellämainitut asiat ovat tärkeitä etenkin näyttelytoimintaa harrastettaessa jolloin on selvää että homman täytyy toimia!On tärkeää osoittaa näyttelyn katsojille professoniaalista pienoisrautatien liikennöintiä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2025, 01:10:06 »

Joitain perushavaintoja suunnitellessa pienoisveturin/vaunun  rakentamista. Tietenkin piirustukset mikäli sellaisia on olemassa ja saatavilla olevat valokuvat veturista/vaunusta. Näitä ja teknisiä tietoja on saatavilla alan kirjoissa ja tietenkin netissä.Mikäli kyseessä on harvinaisempi kohde eteenpäin auttaa kun tiedossa on joitain perusmittoja esim. vetopyörän halkaisija ,veturin pituus ,akseliston pituus tai jokin muu tiedossa oleva mitta,näiden tietojen varassa voi sitten valokuvien turvin hahmotella rakennettavan kaluston olemusta toivotussa mittakaavassa.Tällaisten spekulaatioiden varaan olen suht. useastikin joutunut varsinkin kapearaide-kaluston yhteydessä ja kuitenkin lopputulos on ollut hyvin mittakaqavan mukainen useimmiten kunhan jaksaa malttaa ja tehdä noita eri lähteisiin perustuvia laskelmia eri lähteisiin perustuen,tärkein pontti kuitenkin on työhön tarttuminen ja usko omaan osaamiseen! Kuriositeettina voin mainita että olen pienoisveturin rakentamisessa myös käyttänyt esikuvasta olevia videoita ja näiden pysäytyskuvia.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 498


« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2025, 02:04:06 »

Sir John !  Kysymys: voiko vetopyörän lukita akselilleen käyttämällä kiilaa? Vaikkapa näin: - pyörän ja akselin rajapintaan porataan halk. 1,0 mm reikä, tarkkailemalla poraussyvyyttä.

Syntynyt reikä, (joka on muodoltaan puolipyöreä kouru akselissa ja myös puolipyöreä kouru pyöränrungossa) saa kiilaksi vaikkapa 0,9 mm halk. pianolangan pätkän. Höyryvetureissahan perinteiseen tapaan kammentappien kulmaero on 90 astetta puolellaan. (Polkupyörässä kampien kulma on 180 ast.).

Tällä tavalla uskoakseni kammentappien kulma ei ala elää miten sattuu, ja pyöränrunko ei luista akselillaan tarpeettomasti. Toisaalta laadukas liima tai "Pläiskis-Puttinki" (lue: - LocTite) saattaisi riittää myös?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2025, 02:23:21 »

Esa Hyvä kysymys !Uskoisin että tuo kiilaaminen on mahdollinen mutta itse en ole sitä kokeillut.Seuraava kokeilu voisi olla vaikka esim Steel Epoxyn käyttö.On tietenkin tärkeää että selvittää syyn(oikean diagnoosi) ,mikä siellä koneistossa hanittaa ja poistaa sen koska tuo koko ajan rasittaa koneistoa ja pikkuhiljaa vaikuttaa sen hajoamiseen.Eli tärkeää on tarkistaa koko toimintaketju !Yksi Sellainen toimintasääntö kankivetureissa on se,että kangiston täytyy liikkua herkästi kiskoilla käsin työnnettäessä (opittu mestari Kauko Kuosman luennolta PRKlla )ennen kuin siihen asennetaan moottori !
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 02:54:35 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7063


« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2025, 02:38:19 »

On aivan selvää että tuo pyörien lukitseminen oikeaan asentoon on erittäin tärkeää muistaakseni esim.Rivarossi on käyttänyt uurrutettuja akselien päitä joihin sitten pyörä liitetään tämä on ainakin osoittautunut kestäväksi koska se toimii rakentamassani TK3 895 Ho mallissa vielä tähän päivään asti (malli vm 1967)Brittiläinen Romford on kehittänyt pyörä/akseli mallin jo aikaa sitten jossa pyörä jo asennusvaiheessa lukitaan oikeaan asentoonsa ja lukitaan akselin päähän messinkisellä mutterilla! tämä vaatii mutterin kiristämiseen oman avaimen(voi valmistaa pienestä ruuvimeisselistä) ,tämän jälkeen voi tilanteen varmistaa pienellä tipalla pikaliimaa, näinollen se ei irtoa!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 02:56:19 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Pienoisrautatiet  |  Aihe: Pienoisrautatiekaluston rakentaminen/kunnossapito ja kaikki asiaan liittyvä.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina