Iisvesi-Jauholahti kapearaiteisen tasoristeily VR:n kanssaIisveden satamaradan jatko Iisveden asemalta Jauholahteen avattiin liikenteelle 1927.06.23 yksinomaan vaunukuormaliikennettä varten.
Radan kilometrille Km 8+110 rakennettiin 1938 puutavaran siirtoa varten väliaikainen tasoristeily VR:n raiteen kanssa. Sittemmin jokseenkin viereen rakennettiin pysyvä leveäraiteinen laituriraiteisto, kuten linkin takana tai 1971 karttaotteella näkyy.
Taustaksi joitakin etäisyyksiä vuonna 1927:
Radan pituus oli 4100 m
Pääraiteen päätepuskuri oli 4145 m Iisveden asematalon keskeltä
Suonenjoen asemalta lukien lähtövaihde oli 6170 m
Suonenjoen asemalta lukien päätepuskuri oli 10270 m
Iisveden asemalta 1165 m etäisyydellä erkani Iisveden Metsä Oy:n raide
Iisveden Metsä Oy:n raide oli 600 m ja sillä 440 m:n rinnakkaisraide
Jauholahden raiteita n. 1950 =
https://vaunut.org/kuva/159272 Kuvat esittävät:
A) Tasoristeilyn rakenne
B) Tasoristeilyn sijainti
C) Sama alue 1971 peruskartan 3242 01 sivulla