En valitettavasti ole niin perehtynyt junalauttaliikenteeseen tai ylipäätään merikuljetuksiin. Minulla ei ole sinänsä mitään junalauttaliikennettä vastaan. Mutta sen ymmärrän, ettei Suomen raideleveyttä missään tapauksessa kannata lähteä muuttamaan. Ei edes tai ainakaan sen takia, että toivottaisiin sillä vivulla ehkä saatavan junalauttaliikenne palaamaan. Kavennuksen hinta ja haitat rautatieliikenteelle ovat niin valtavan suuret, että mieluummin kannattaisi käyttää osan niistä rahoista telinvaihtopaikkojen rakentamiseen ja loput rautatieliikenteen kehittämiseen. Kavennus olisi suoraan syöttö maantieliikenteen lapaan. Aivan sama juttu sotilasnäkökulmasta, ne miljardit kannattaa käyttää puolustukseen. Rataverkon kavennus on väärä lääke.
Junalauttaliikennettä ei voi hetkessä aloittaa koska puuttuu sekä varustamot että satamat josta sitä voisi ajaa.
Turun kantasatamaan ei enää junalauttalaituria saa, Tukholman Värtaniin ei myöskään. Turun Pansiossa, Naantalissa ja Uudessakaupungissa olisi mahdollisesti vielä tilaa. Uusikaupunki-Hargshamn voisi olla ainoa reitti jota jotenkin voisi avata uudestaan, mutta en ole varma millaisessa kunnossa esim rata Hargshamnista on nykyisin. Uutena reittinä Vaasa-Uumaja olisi mahdollinen. Samoin myös Hanko-Nynäshamn.
Ihannereitti olisi Naantali-Kapellskär mutta Kapellskäriin ei ole rautatietä ollenkaan. Sitä varten pitäisi rakentaa kokonaan uusi rata Kapellskäristä Arlandan lentoasemalle n 60 km. Jos Suomi ja Ruotsi jakaisivat kustannukset niin siitä voisi tulla jotain.
Ainoa toivo on, kun RailBaltica valmistuu, että joku varustamo tosissaan kiinnostuisi alkaa ajamaan junalauttoja Helsingistä Tallinnaan, todennäköisesti Vuosaaren ja Muugaan satamien välille. Tunnelin rakentaminen, jos sitä ylipäänsä rakennetaan, kestää toistakymmentä vuotta ja olisi tyhmää että Suomesta ei ennen sitä ajettaisi junia edes lauttaa hyväksikäyttäen kun alle 3 tunnin merimatkan pässä alkaisi 1435 mm rautatieverkko Eurooppaan.