Lähtisin Tukholman eteläpuolisille seuduille, jos nyt ei ole erityisesti tavoitteena nähdä lunta. Liikenne on tiheää ja mahdollistaa monenlaista kiertelyä. Tukholmasta vaikka Mälartågin kaksikerrosjunalla Nyköpingin kautta Linköpingiin ja sieltä käynti Västervikissä ja/tai suora veto Kalmariin dieselkäyttöisellä tanskalaisvalmisteisella Y2-kuminaamalla, joita ei liiku Ruotsissa enää muualla:
https://www.jarnvag.net/vagnguide/y2Kalmarista pääsee aina Göteborgiin saakka veturivetoisilla SJ:n paikallisjunilla. Tuo lienee peräti SJ:n ajamaa itsekannattavaa liikennettä. Matkan varrelle osuu Borås, joka on jo itsessään mukavan oloinen keskisuuri kaupunki. Vaihtoehtoja kierroksen jatkamiseen on monia. Boråsista pääsee Herrljungaan, josta edelleen vaihtaen Kinnekullebananille. Voi myös jatkaa Falköpingiin ja kääntyä Jönköpingin suuntaan. Nässjö-Jönköping lienee yksi vilkkaimmista yksiraiteisista radoista Ruotsissa. Päivän aikana ajetaan jopa 90 junaa tällä yksiraiteisella radalla ja yöllä ei edes kulje juuri mitään. Graafinen aikataulu näyttää täydeltä hämähäkinseitiltä päiväsaikaan.
Sopivana viikonpäivänä Nässjöstä pääsee kyytiin Tågabin veturivetoiseen kaukojunaan, jossa pääsee 1960-luvun tunnelmaan. Kannattaa katsoa Tågabin sivuilta aikataulut, saisiko jonkin heidän junistaan osutettua osaksi matkaketjua. Tågab ajaa myös Karlstadista Tukholmaan ja Åmålin kautta Göteborgiin. Jos haluaa kulttielokuvatunnelmiin, voi jäädä pois Åmålissa. Kerran viikossa pääsee myös Karlstadista Faluniin hiljaista rataa pitkin.
Tarjontaa on niin paljon, että viikko hurahtaa helposti.
