Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Toimitusjohtaja Aro on tehnyt johtopäätökset talven ongelmista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Helmikuu 28, 2010, 00:23:10 »

Aron mietteistä lisää Hesarin sivuilta:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/VRn+Aro+Uudempi+kalusto+olisi+helpottanut+pulmia/1135253293394
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2010, 00:42:03 »

Jääkö uudempaan kalustoon vähemmän jäätä, joka putoaa vaihteisiin ja miten uudempi kalusto sietää paremmin lumen tukkimia vaihteita? Entä miten on, onko 500 metrin letka sinisiä helpompi jäädä mahastaan kiinni ja saada liikkeelle kuin 500 metrin letka uudenkarheita vaunuja?
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2010, 01:33:43 »

Kyllähän ne IC-vaunut taitaa olla niitä jotka jää mahoistaan hankeen kiinni. Käsittääkseni sinisiin ei vielä ole madallussarjoja asennettu, että niiden pohja laahaisi lumessa.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2010, 01:40:42 »

jotenkin tässä on itsellä tullut semmoinen mielikuva että mitä vanhempaa kalustoa, niin sen varmemmin tuntuvat toimivan.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2010, 02:11:40 »

Lukekaapas nyt uudelleen se uutinen. Ongelmana eivät ole vaunut vaan lähijunakalusto. Jos junakalusto jää kiinni lumikinoksiin, niin kumpi mahtaa olla parempi ratkaisu ongelmaan - maavaran kasvattaminen vai auraaminen? Jos toimitusjohtajan ratkaisu on vetokaluston lisääminen, niin mielenkiinnolla odotan aamun lehteä! HS:n painettu lehti käsitteli muuten tätä lähijunaongelmaa jo aiemmin:
"Toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan pahasti piiputtaneet, punarunkoiset Sm1 ja Sm2 pitää korvata mahdollisimman pian sveitsiläisellä Sm5-sarjan junakalustolla. VR haluaa tarkistaa, voiko junaerän hankintaa nopeuttaa. Samalla otetaan selvää, voiko jo tilattujen junien lisäksi tilata uutta kalustoa nopeutetussa aikataulussa." (HS 17.02.2010)

Sm1/Sm2-kalustosta haluttiin päästä eroon jo talven 2006 "junakaaoksen" yhteydessä:
"Erityisesti saneeraamattomien paikallisjunien jarrujärjestelmät ovat viime päivien ankarissa pakkasissa ja pöllyävässä lumessa jäätyneet. Ilmalan hallissa ei ole ollut tilaa kaikkien korjaamiseen." (HS 07.02.2006)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2010, 02:25:58 kirjoittanut Jari Kuusinen » tallennettu

Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2010, 07:07:56 »

Hesarin näköislehti on tänään luettavissa maksutta, koko juttu löytyy sivulta Talous E 2
http://www4.hs.fi/digilehti/hs/2010/02/28/
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2010, 08:14:55 »

Taitaa Sm1/2-junien avonaisiin alustoihin ym. rakenteisiin jäädä enemmän lunta, kuin noihin uudempiin matalalattiaisiin, joissa alusta on paremmin koteloitu. Tosin uudempien junien pohja on sitten yli puoli metriä alempana melkein kiinni kiskoissa... Toisaalta esim. Sm5:ssä kuulemma lattia pullistuu telin kohdalta ylös alustaan kertyneen jään voimasta. Hymyilee
tallennettu
Markku Huusko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2010, 09:18:29 »

Pisti silmään toi "lähijunakalusto"? Eikö ne kaukojunat olleet niitä liikuntakyvyttömiä?
tallennettu

Do not underestimate the power of dieselengine!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2010, 10:00:18 »

Pisti silmään toi "lähijunakalusto"? Eikö ne kaukojunat olleet niitä liikuntakyvyttömiä?

Lähijunia on kyllä tähän asti peruttu eniten. Melkein parisataa vuoroa peruttu joka päivä viime viikkoina.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2010, 14:27:32 »

Noista viimeaikojen uutisista on saanut sen kuvan, että kaukojunien ongelmat liittyvät enemmänkin vaihteiden tukkutumiseen, kuin varsinaisiin kalustovikoihin, mitä nyt pendolinot tapansa mukaan tökkivät.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Helmikuu 28, 2010, 18:31:56 »

Pisti silmään toi "lähijunakalusto"? Eikö ne kaukojunat olleet niitä liikuntakyvyttömiä?

Lähijunia on kyllä tähän asti peruttu eniten. Melkein parisataa vuoroa peruttu joka päivä viime viikkoina.

Tammikuussa 2010 peruttiin 2009 lähiliikenteen ja 83 kaukoliikenteen vuoroa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #11 : Helmikuu 28, 2010, 19:39:34 »

Noista viimeaikojen uutisista on saanut sen kuvan, että kaukojunien ongelmat liittyvät enemmänkin vaihteiden tukkutumiseen, kuin varsinaisiin kalustovikoihin, mitä nyt pendolinot tapansa mukaan tökkivät.

Itsellä on kaksi matkustuskokemusta Pendolinolla tammi-helmikuussa Helsingistä Tampereelle. Toisella kerralla oltiin 4min myöhässä ja toisella 2 minuuttia. Mitenkäs "Pendolinot ovat tapansa mukaan tökkineet" muualla kuin ajatusmaailmassa tammikuussa?
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2010, 20:56:10 »

Tammikuun peruttuja pendolinovuoroja sekä teknisistä vioista johtuneita myöhästymisiä:

06.01.2010: Helsingistä klo 7.12 Joensuuhun lähtenyt Pendolino juna (S 1) korvataan linja-autoilla välillä Kouvola-Lappeenranta. Lappeenrannasta jatko Joensuuhun junalla. Pendolino-juna (S 1) jää aikataulustaan noin 1h 10min myöhään. Seinäjoelta klo 8.50 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 46) jää aikataulustaan noin 45 minuuttia myöhään teknisen vian vuoksi. -> Seinäjoelta klo 8.50 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 46) on peruttu Tampereen ja Helsingin välillä. Matkustajat ohjataan Tampereelta klo 11.07 lähtevään InterCity-junaan (IC 170). Helsingistä klo 16.30 Pieksämäelle lähtevä Pendolino-juna (S 91) on peruttu Hämeenlinnan ja Pieksämäen välillä. Matkustajat ohjataan Hämeenlinnasta klo 18.11 Tampereelle lähtevään InterCity-junaan (IC 177). Tampereelta Pieksämäelle on korvaava pikajuna.

07.01.2010: Pendoliino S 40 Seinäjoelta klo 5.50 peuutettu Helsinkiin kalustovaikeuksien vuoksi. Matkustajat kuljetetaan seuraavalla junalla pendoliino S 42 Seinäjoelta klo 6.50 Helsinkiin. Turusta kello 10.00 Helsinkiin lähtenyt Pendolino juna (S 132) perutaan Salon ja Helsingin väliseltä osuudelta. Matkustajat ohjataan Salosta klo 11.30 lähtevään InterCity2-junaan (IC2 134). Helsingistä klo 12.30 Jyväskylään lähtevä Pendolino (S 87) on peruttu Järvenpään ja Jyväskylän välillä. Matkustajat ohjataan Helsingistä klo 14.06 lähtevään InterCity-junaan (IC 173). Tampereelta klo 14.00 Seinäjoelle lähtevä Pendolio (S 61) on peruttu. Oulusta klo 15.40 Helsinkiin lähtevä Pendolino (S 56) on peruttu. Matkustajat ohjataan Ouulsta klo 15.50 lähtevään InterCity-junaan (IC 58). Seinäjoelta klo 15.45 Helsinkiin lähtevä Pendolino (S 62) on peruttu. Jyväskylästä klo 17.35 Helsinkiin lähtevä Pendolino (S 90) on peruttu. Juna korvataan linja-autolla Jyväskylästä Tampereelle.

08.01.2010: Seinäjoelta klo 5.50 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 40) on peruttu.

09.01.2010: Kuopiosta klo 5.55 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 84) on aikataulustaan myöhässä noin 35 minuuttia teknisen vian vuoksi.

11.01.2010: Kajaanista klo 4.00 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 70) on peruttu Mäntsälän ja Helsingin välillä. Matkustajat ohjataan seuraavaan mahdolliseen junayhteyteen.

12.01.2010: Seinäjoelta klo 5.50 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 40) on peruttu.

13.01.2010: Pendolino Oulusta kello 5.45 Helsinkiin (S 46) on myöhässä teknisen vian vuoksi noin 30 minuuttia. Oulusta klo 17.45 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 60) on aikataulustaan myöhässä noin 50 minuuttia teknisen vian vuoksi. Seinäjoelta Pendolino (S 60) lähtee korvaavalla kalustolla aikataulunsa mukaan 20.50.

14.01.2010: Kokkolasta klo 5.26 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 42) on peruttu. Matkustajat kuljetetaan Kokkolasta Seinäjoelle klo 5.49 lähtevällä taajamajunalla (H 402). Seinäjoella matkustajat ohjataan seuraavaan mahdolliseen junayhteyteen. Oulusta klo 5.45 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 46) on aikataulustaan myöhässä noin 30 minuuttia teknisen vian vuoksi. Turusta klo 7.35 Helsinkiin lähtenyt Pendolino (S 126) on aikataulustaan myöhässä noin 40 minuuttia teknisen vian vuoksi.

18.01.2010: Helsingistä kello 19.03 Turkuun lähtevä Pendolino (S 145) on peruttu. Matkustajat kuljetetaan Turkuun InterCity-junalla kello 20.03 (IC 147).

22.01.2010: Helsingistä klo 15.12 Kuopioon lähtenyt Pendolino (S 75) on aikataulustaan myöhässä noin 40 minuuttia teknisen vian vuoksi. Helsingistä klo 15.12 Joensuuhun lähtenyt Pendolino (S 7) on aikataulustaan myöhässä noin 2 h teknisen vian vuoksi. Juna pysähtyy Joutsenossa, Parikkalassa ja Kiteellä.

26.01.2010: Helsingistä klo 16.30 Pieksämäelle lähtevä Pendolino-juna (S 91) on peruttu.

27.01.2010: Seinäjoelta klo 15.45 Helsinkiin lähtevä Pendolino-juna (S 62) on peruttu teknisen vian vuoksi. Matkustajat ohjataan Oulusta klo 12.50 lähteneeseen InterCity-junaan (IC 54).

28.01.2010: Oulusta klo 5.45 Helsinkiin lähtenyt Pendolino-juna (S 46) on peruttu Toijalan ja Helsingin välillä. Toijalasta Helsingin suuntaan matkaaville järjestetään korvaava kuljetus klo 10.28 InterCity-junalla (IC 86).
tallennettu

Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2010, 22:41:28 »

Minkähän takia tavallisia vetureita ja moottorivaunuja (+ ohjausvaunuja) ei voida varustaa lumiauroilla? Jos jokaisessa junassa olisi pieni aura, jonka terä olisi muutaman sentin päässä kiskon pinnasta, ei niitä junaparkojen massuihin tarttuvia kinoksia pääsisi syntymään.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2010, 22:49:54 »

Uusin lähiliikenteen ongelma ovat tippuneet ajolangat. VR pyrkii palaamaan maanantaina lähiliikenteessä normaaleihin arkipäivän aikatauluihin. Junat voivat kuitenkin olla tavallista ruuhkaisempia, koska kalustossa on vajausta.

Kalustovaje johtuu Ilmalan ratapihalla lauantai-iltana sattuneesta sähköratavauriosta, jonka seurauksena kymmeniä lähijunayksiköitä jäi sähköttömille raiteille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022811218123_uu.shtml

 

tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #15 : Maaliskuu 01, 2010, 00:29:12 »

Tammikuun peruttuja pendolinovuoroja sekä teknisistä vioista johtuneita myöhästymisiä:

06.01.2010: Helsingistä klo 7.12...

07.01.2010: Pendoliino S 40 Seinäjoelta ...

08.01.2010: Seinäjoelta klo 5.50 ...

09.01.2010: Kuopiosta klo 5.55 ...

11.01.2010: Kajaanista klo 4.00 ...

12.01.2010: Seinäjoelta klo 5.50...

13.01.2010: Pendolino Oulusta kello ...

14.01.2010: Kokkolasta klo 5.26 ...

18.01.2010: Helsingistä kello 19.03 ...

22.01.2010: Helsingistä klo 15.12 ...

26.01.2010: Helsingistä klo 16.30 ...

27.01.2010: Seinäjoelta klo 15.45 ...

28.01.2010: Oulusta klo 5.45 ...

Voiko (saako) tästä päätellä myös näin?


1.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

2.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

3.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

4.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

5.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

10.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

15.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

16.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

17.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

19.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

20.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

21.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

23.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

24.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

25.1..2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

29.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

30.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.

31.1.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 518


« Vastaus #16 : Maaliskuu 01, 2010, 00:47:09 »

Voiko (saako) tästä päätellä myös näin?

Oletettavasti ei, otsikkohan oli

Tammikuun peruttuja pendolinovuoroja sekä teknisistä vioista johtuneita myöhästymisiä

eikä

Tammikuun perutut pendolinovuorot sekä teknisistä vioista johtuneet myöhästymiset  Virnistää
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #17 : Maaliskuu 01, 2010, 01:09:58 »

Huomautettakoon, että
    ...puhuttiin vain pendolinoista
    ...tarkastelujaksona oli tammikuu


Mainittakoon, että
    ...helmikuun peruttujen junavuorojen lukumäärää ei ole vielä julkaistu, mutta se on pelottavan suuri

Helmikuun "päätelmä" näyttää puolestaan tällaiselta:
01.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
03.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
07.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
12.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
13.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
14.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
17.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
27.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
28.02.2010 Ei peruutuksia eikä teknisistä vioista aiheutuneita myöhästymisiä pendolinoilla.
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #18 : Maaliskuu 01, 2010, 01:40:41 »

Tuossa Hesarin jutussa taisi olla maininta - Aron suusta - myös puutteellisesta auraus-kalustosta, hyvä havainto mielestäni. Mistähän "pojat" löytävät  sopivan tehokasta ensi talveksi - kuuluuko VR:lle vaiko radoista huolehtivalle RHK:lle (vai mikä laitos nykyään kunnossapidosta huolehtii).
Monessakohan kulussa olleessa pendossa on toiminut esim. kallistusjärjestelmä ? Onkohan mainintoja "alennetusta nopeudesta"?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #19 : Maaliskuu 01, 2010, 04:40:32 »

Itsellä on kaksi matkustuskokemusta Pendolinolla tammi-helmikuussa Helsingistä Tampereelle. Toisella kerralla oltiin 4min myöhässä ja toisella 2 minuuttia. Mitenkäs "Pendolinot ovat tapansa mukaan tökkineet" muualla kuin ajatusmaailmassa tammikuussa?

Ainakin siten, että niistä kolmasosa seisoo huollossa.  8)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Toimitusjohtaja Aro on tehnyt johtopäätökset talven ongelmista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina