Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lakkautettavia bussivuoroja 1.6.2010 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« : Maaliskuu 12, 2010, 08:30:11 »

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on julkaissut listan 1.6.2010 lakkautettavista linja-autovuoroista. Lakkautukset perustuvat pienentyneeseen joukkoliikennetukeen.

Listalla on mukana myös junien syöttöliikenteenä ajettavia vuoroja, joten vaikutukset näkynevät jonkin verran myös rautateiden matkustajamäärissä.

Toisin kuin rautatieliikenteessä, busseista on ilmoitettu vuorokohtaiset matkustajamäärät, sekä matkustajakohtainen joukkoliikennetuki.

Lista: http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/pohjoissavonely/Ajankohtaista/Tiedotteet/Documents/POS_ELY_joukkoliikenne_karsittavat.pdf

Tiedote: http://www.ely-keskus.fi/fi/tiedotepalvelu/2010/Sivut/Joukkoliikenteenmaararahat.aspx
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2010, 11:56:13 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2010, 09:18:18 »

Vähän on vaikee ottaa kantaa tilanteeseen, kun en ole liikennesuunnittelijana tuolla, että mistä supistukset johtuu. Ostoliikenne on typerää, yhteiskunta määrittää hyvin tarkkaan halutun kaluston niin kustannukset nousevat turhaan. Palvelusopimusasetus (PAS) vie KOKO suomen julkisen liikenteen kommunismiin, itsekannattavat vuorot poistuvat kokonaan ja siirrytään yhteiskunnan tilaamaan liikenteeseen. Varmaa on, että lippujen hinnat tulevat näinollen nousemaan radikaalisti. Johan sitä suunnitelmataloutta kokeiltiin Venäjällä ja huonoksi todettiin, joten mitätöitävä on tyhmät säädökset suomessa ja näytettävä EU:lle minne se saa painua.
tallennettu
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2010, 10:18:19 »

Liityntäliikenteen väheneminen esim. Kiteellä on myös VR:lle erittäin huono asia, sillä suuri osa ko. vuorojen matkustajissa on tullut junille, jotka menettävät varmasti matkustajia.
Mikseivät liikennesuunnittelijat eivät ole huomioineet lakkautettavien linjojen taloudellista merkitystä VR:lle, joka on sekin täysin valtion omistama yritys. Kun liityntäliikenteen bussien tuottoon lasketaan VR:n saamat lipputulot, silloin kannattavuuslaskelmat olisivat aivan erilaisia.

Linja-autoliikennekään ei ole täysin hyödyntänyt liityntäliikennemahdollisuutta VR:n kanssa. Iloinen poikkeus on Lapin alue, minnne on luotu kattava juna-bussiliikenne. Huonona esimerkkinä on taas Varkaus, josta bussi saattaa lähteä Leppävirralle kaksi minuuttia ennen junan tuloa. Linja-autoliikenne ei varsinaisesti kilpaile VR:n kanssa, joten toimivasta liityntäliikenteestä hyötyisivät molemmat osapuolet.
tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2010, 13:03:21 »

Liityntäliikenteen väheneminen esim. Kiteellä on myös VR:lle erittäin huono asia, sillä suuri osa ko. vuorojen matkustajissa on tullut junille, jotka menettävät varmasti matkustajia.

Tottakai liityntäliikenteen väheneminen on huono asia ja kehitystä huonompaan suuntaan, mutta tässä Kiteen tapauksessa en liioittelisi vaikutuksia junaliikenteen matkustajamäärään. Junaliikenne vastaa lähes yksin Kiteelle saapuvasta ja sieltä lähtevästä pitkän matkan joukkoliikenteestä, vaikka toki jokunen bussi 6-tietä kulkeekin. Kiteen osalta paikallistuntemukseni ei ole paras mahdollinen, mutta yleensä tuolla maaseudulla suurin osa liityntäliikenteestä tapahtuu valmiiksi jo henkilöautoilla. Nytten kun kutsujoukkoliikenne jää pois, henkilöautokyydillä kuljetaan vaan entistä enemmän asemalle ja tietenkin takseilla. Ei se taksikaan aina liian kallis ole, varsinkin jos useampi matkustaa saman välin. Näin matkaketjun kokonaishinta ei nouse mahdottomaksi. Kiteen asema tulee varmasti jatkossakin säilymään IC-junien pysähdyspaikkana, ei VR:lle ehkä niin merkittävänä, mutta paikallisesti merkittävänä kumminkin.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2010, 14:27:34 »

Vähän on vaikee ottaa kantaa tilanteeseen, kun en ole liikennesuunnittelijana tuolla, että mistä supistukset johtuu. Ostoliikenne on typerää, yhteiskunta määrittää hyvin tarkkaan halutun kaluston niin kustannukset nousevat turhaan. Palvelusopimusasetus (PAS) vie KOKO suomen julkisen liikenteen kommunismiin, itsekannattavat vuorot poistuvat kokonaan ja siirrytään yhteiskunnan tilaamaan liikenteeseen. Varmaa on, että lippujen hinnat tulevat näinollen nousemaan radikaalisti. Johan sitä suunnitelmataloutta kokeiltiin Venäjällä ja huonoksi todettiin, joten mitätöitävä on tyhmät säädökset suomessa ja näytettävä EU:lle minne se saa painua.

EU:sta toki aivan samaa mieltä, mutta miksi liikennöitsijöiden liikennelupia ei ole mahdollista korvata vastaavilla sopimuksilla, jollaisella VR:lle nyt on annettu monopoli lähes koko rataverkolla? Ostoliikennehän on vain pieni osa VR:n liikenteestä! (Edellä sanottu sillä varauksella, että en kovin hyvin nykyistä systeemiäkään tunne, mitä siinä on muuttunut parin viime vuosikymmenen aikana.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lakkautettavia bussivuoroja 1.6.2010 alkaen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina