Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« : Maaliskuu 19, 2010, 12:31:27 » |
|
Sisämaan yöjunaliikenteen palauttaminen näyttää vaikealta, arvioidaan tuoreessa selvityksessä. Yöliikenteen palauttaminen toisi VR:lle arviolta 30–150 euron tappion per matkustaja. Matkustajien maksuhalukkuus ei selvityksen mukaan ole niin suuri, että he olisivat valmiita maksamaan lisäkustannuksen.
STT
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2010, 12:35:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2010, 13:07:50 » |
|
Olisi mielenkiinoista nähdä laskelmat. En ainakaan nopealla tutkimisella niitä löytänyt. Toisaalta, en oikein voi ymmärtää miksi toista Rovaniemen suunnan yöjunaparia ei voisi ajaa Savon radan kautta? Yksi veturin vaihto siinä lisää tulisi, muttei se operaatio nyt tuhansia Euroja maksa. Aikatauluihin tulisi varmsti muutoksia, mutta onko se todellinen syy tämän vaihtoehdon dissaamiselle? Näin hyvin pienillä muutoksilla saataisiin palveleva ja kaivattu yöjuna-yhteys Itäiseen Suomeen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2010, 18:10:44 kirjoittanut Jore Vornanen »
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2010, 13:39:40 » |
|
Toihan oli hyvä idea.
Mietiskelin tuossa myös sellaista, että mitähän mahtaa kustantaa tyhjän Pendolinon päivittäinen liikennöinti välillä Kuopio-Kajaani-Kuopio? Tuottaako tuo voittoa ja 40%:n täyttöasteella olevan yöjunan liikenne helvetillisesti tappiota?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2010, 16:22:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2010, 17:11:35 » |
|
Ja miten kannattava on syöttöjunayhteys eli P707 Kouvola-Kajaani-Oulu. Eli miten täyttä on välillä Kajaani (20.56) - Oulu (23.14). Eikös noita karsimalla säästyisi rahaa yöjunaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2010, 17:50:47 » |
|
Niin kauan, kuin VR on monopoli, ja selvityksiä tekee omistajataho, se on se ja sama, miten mikin linja kannattaa.
Ei Valtion Rautateitä palvelu kiinnosta, edes kokonaisvaltainen. Se kiinnostaisi KYLLÄ omistajien edustajia, muttei niitten edustajia.
t. Heikki Heinonen
ps. Terveisiä vaan IsoVornaselle. Ota yhteyttä, jos nytkin meni yli hilseen, niin keskustellaan privaatisti enemmän, jos haluat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2010, 18:18:20 » |
|
Toihan oli hyvä idea.
Mietiskelin tuossa myös sellaista, että mitähän mahtaa kustantaa tyhjän Pendolinon päivittäinen liikennöinti välillä Kuopio-Kajaani-Kuopio? Tuottaako tuo voittoa ja 40%:n täyttöasteella olevan yöjunan liikenne helvetillisesti tappiota?
Mistä lähtien yöjunat on ajettu pendoliinoilla ja onko sivistysrajan (kehä3:n) ulkopuolella muuta kannatavaa kuin valtionveron maksajia? Pöytä on Helsingille katettu. Bon apetit! Pendoliinojen ostaminen oli merkki siitä, että Helsinki on yhä riippuvainen Turusta. Ja ostohintaa sekä käyttökustannuksia voisi verrata niin, että menet sitten ostoaikeessa mersu, bemari tai lexus kaupoille, palaat sieltä fiatilla. Kannatan henkilöliikenteen monopolin rikkomista myös pääradoilla, jotta jokun viisas tai hölmö voisi luoda parempaa palvelua näiden varressa asuville, sillä nykyajan muotivillitys, hölmökin sellainen on että älä aja omalla autolla, suosi apostolien kyytiä, älä syö lihaa, syö ryohoa, maksa verot, vaikkei ne sinua hyödyttäisiä, jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 19, 2010, 18:27:09 » |
|
älä aja omalla autolla, suosi apostolien kyytiä, älä syö lihaa, syö ryohoa, maksa verot, vaikkei ne sinua hyödyttäisiä, jne.
Muutakin voi tuijottaa kuin vain omaa napaa, mutta Hakalahan ei varmaan tällaista tajua, vaikka vääntäisi minkälaisesta rautalangasta.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 19, 2010, 18:37:45 » |
|
älä aja omalla autolla, suosi apostolien kyytiä, älä syö lihaa, syö ryohoa, maksa verot, vaikkei ne sinua hyödyttäisiä, jne.
Muutakin voi tuijottaa kuin vain omaa napaa, mutta Hakalahan ei varmaan tällaista tajua, vaikka vääntäisi minkälaisesta rautalangasta. Toivotan Salmisen sydämmelisesti tervetulleeksi naapuriin. Paikkaan jossa kaunis puhe on vai puhetta. En kannata aatetta "puhu sinä, niin minä pidän hevosta" (tässä kiinni).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 19, 2010, 18:39:12 » |
|
Mitäköhän liikenne maksaisi esim. pieksämäkeläisen Proxion Trainsin liikennöimänä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 19, 2010, 18:47:21 » |
|
Kummallista! Idioottejako siellä selvitystoimilautakuntasymposiumissa istui? Minusta sisämaan yöjunaliikenteen palauttaminen ei ole mitenkään vaikeaa: sen kun sanotaan VR:lle, että tästä lähtien ajatte taas ne junat.
Vai onkohan kuitenkin kyse siitä, ettei selvitystoimilautakuntasymposium osaa suomea? Että selvitystoimilautakuntasymposium tarkoittaakin, että palauttaminen ei ole vaikeaa, vaan kallista! Olen huomannut aika monessa muussakin yhteydessä, että valvovat konsulimme ovat omaksuneet sellaisen kieliharahautuksen, jossa sotketaan noiden kahden ihan eri asiaa tarkoittavan sanan merkitys. Tarkoitus on tietenkin harhauttaa kansalaisia jotta kiltisti tottelisivat ja sopivan aikaa (ei eläkeikään asti) eläisivät maan päällä. Ja veronsa maksaisivat.
Eikös tässä tällä viikolla julkaistu joku tutkimus, jossa - ei toki ihan suoraan sanoen - ihmeteltiin kuinka demokratia voi toimia vaikka päättäjämme ovat tyhmiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Seppo Hiltunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 19, 2010, 20:12:31 » |
|
Mahtaisikohan nuo yöjunat olla kannattavia vain pe-la pohjoiseen ja su etelään päin. Muina öinä junissa ei olisi juuri ristin sielua.
Juuri ennen Joensuu-Helsinki/Turku -yöjunan lopettamista matkasin viikonloppuna etelään, ja loihe junan konnari sanomaan, että näin on: vain viikonloppuisin kannattavat.
Konnari itse olisi harkinnut alan vaihtoa ja alkanut liikennöimään viikonloppuyöjunia, mutta sehän ei tietenkään silloin ollut mahdollista. Silloinen yöjuna oli viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty ja varmasti liikkui voitolla.
Viikonloppuyöjunia voisi liikennöidä Kolarin malliin ja edullisesti sinisillä makuuvaunuilla yksityinen operaattori, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että Vr ei myy valtion (=me kansalaiset) aikanaan uutena lipunhinnasssa maksamia vaunuja kilpailevalle operattorille mistään hinnasta, vaan sulatuskattilaan niiden tie vie. Uusien vaunujen ja vetovoiman hankkiminen Suomen raideleveydelle olisi yksityiseltä jo sellainen fakiiritemppu, että oksat pois.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2010, 20:26:14 kirjoittanut Seppo Hiltunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2010, 00:57:10 » |
|
Viikonloppuyöjunia voisi liikennöidä Kolarin malliin ja edullisesti sinisillä makuuvaunuilla yksityinen operaattori, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että Vr ei myy valtion (=me kansalaiset) aikanaan uutena lipunhinnasssa maksamia vaunuja kilpailevalle operattorille mistään hinnasta, vaan sulatuskattilaan niiden tie vie. Uusien vaunujen ja vetovoiman hankkiminen Suomen raideleveydelle olisi yksityiseltä jo sellainen fakiiritemppu, että oksat pois.
Ohimennen vilkaisin erästä CEmt-vaunua, mikä oli pienen remontin alla ja oli siitä myös vähän revitty lattioita ja seiniä auki. Näytti olevan rakenteiltaan melkoisen "paha". Teräsrakenteet oli ruosteen syömiä, lahoa puunjämää yms... Kyllähän siitä vaunu tehdään vielä, mutta ei lupaavalta näytä käyttöajan pituuteen nähden. Vaunujen todellista kuntoa ei näe päältäpäin, mitä nyt lattia vähän antaa myöten askeleiden alla ja ikkunoista tippuu vettä. Jos otaksutaan, että yksityisellä on käytössään kaluston hankintaan n. 60-70 miljoonaa euroa. Ja muiden asioiden järjestämiseksi lisää rahaa, hyvät saunajuomat sekä erilaisia muita taitoja... Ehkä silloin se viikonloppuyöjuna joskus onnistuisi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2010, 01:24:16 » |
|
...... Jos otaksutaan, että yksityisellä on käytössään kaluston hankintaan n. 60-70 miljoonaa euroa. ...
Jos Suomeen saisi houkuteltua Veolian tai DB:n. Niillä on varaa ostaa kalustoa ja ainakin Ruotsissa Veolia toimi talvella myös huonoilla keleillä, sekä yö- että päiväjunat. Minun entinen suosikkini SJ perui vielä tänäänkin talven takia yli 20 junaa yksistään Tukholma-Malmö-reitillä. Niiden johto ei nyt ehdi keskittyä liikenteeseen kun Ruotsissa tuli uudet säännöt optioihin ja kannustepalkkioihin ja omat edut pitää ensin hoitaa uusien sääntöjen mukaisiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 20, 2010, 07:39:58 » |
|
Rovaniemen yöjunahan joutuivat ajamaan sisämaan kautta kesällä 2009, kun Toijalan ratapihalla sattui onnettomuus. Vaunujärjestys saatiin oikeaksi kääntämällä juna Kontiomäen kolmiossa, jos muistan oikein.
Mutta tosiaankin. Jos Pendolino ja Oulun syöttöjunat kulkevat tappiolla, niin miksi niitä ajetaan? Lakkauttamalla ne ja ottamalla tilalle yöjuna voisivat kansalaiset olla tyytyväisempiä. Tappioita ei tulisi sen enempää ja yöjunia voisi ajaa. Vai onko niin, että VR tilasi liikaa Pendolinoja, kun olisi pitänyt tilata uusia makuuvaunuja? Mene ja tiedä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 20, 2010, 12:24:13 » |
|
Tehdyssä selvityksessä sanotaan, että Savonradan yöjunassa oli keskimäärin 90-118 matkustajaa 2004, matkustajalaskennoista voisi halutessa tarkentaa jonnekin Ilm-Kaj välille. Jos matkustajien määrä korvaavassa Pendossa Ilm-Kaj välillä + makuuvaunussa jatkavia Oulun syöttöjunassa on enemmän, niin muutos oli kannattava. Jos matkustajia on vähemmän, niin muutos on ollut huononnus sekä palvelutasossa että luultavasti taloudellisesti. En havainnut pikalukemisella näitä lukuja selvityksestä. Sattuiko joku muu ne havaitsemaan, kun en viitsisi lukaista koko juttua uudestaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2010, 20:04:25 » |
|
Kuten olen aikaisemminkin todennut, ei ko. yöjunia voida palauttaa, koska ne jokin mahtava voima on aikoinaan lakkauttanut. Mitkään perustelut eivät saa asiasta päättäviä perumaan typerää päätöstään. Jollain "laskelmalla" pystytään aina näyttämään yöjunat raskaasti tappiollisiksi. Monet ovat tälläkin foorumilla esittäneet ajattelemisen ja jopa kokeilemisen arvoisia ehdotuksia asian johdosta mutta turhaan. Kun ei niin ei. Taitaa olla jonkinlainen arvovaltakysymys.
Itse olen usein täältä Savon periferiasta etelän (ja myös pohjoisen) suuntaan matkustavana kyllä ihmetellyt Kajaanin pendojen kannattavuutta. Ilmeisesti laskelmat todistavat nämä junat kannattaviksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 20, 2010, 21:54:58 » |
|
VR on tilannut 20 Edm-makuuvaunua lisää, mutta kuluvatko ne kokonaan uudemman CEmt-sarjan käytöstä poistuvien vaunujen korvaamiseen? Onko vanhempi CEmt-sarja jo kokonaan hylätty? Kun uudet 20 vaunua ovat tulleet, siinä varmaan käy niin, että Kemijärven lisäksi myös Rovaniemen päivittäinen yöjunapari ajetaan Edm-vaunuilla, jolloin CEmt-vaunuja on enää viikonlopun "ylimääräisessä" Rovaniemen yöjunaparissa ja Kolarin liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 20, 2010, 22:39:49 » |
|
Ja kainuulaiset joutuvat matkustamaan vaihtaen kaluston takia milloin missäkin. Kuopiossa.. esim. IC 73. Miksi? ... Joku sininen voitais korvata tällä turhalla aamuyön pendolla. Mutta... jurrikoitten kanssa ei keskustelu onnistu...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 21, 2010, 00:46:33 » |
|
Eikös vastaus tullut selväks? Pendo kulkee yhtä tyhjänä joka päivä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 21, 2010, 01:51:41 » |
|
.. Ehkä silloin se viikonloppuyöjuna joskus onnistuisi... ... ehkä. Kun joku keksii mitä vaunuilla tehdään arkisin. Jos osa vaunuista olisi lepovaunuja (niinkuin Ruotsissa), niin niitä voisi käyttää myös istumavaunuina. Tai jos juna kulkisi neljä tai viisi kertaa viikossa jättäen hiljaisimmat päivät ti ja ke väliin, niinkuin Veolia tekee Ruotsissa, niin ongelmaa ei kai olisi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 21, 2010, 01:55:28 » |
|
Eikös vastaus tullut selväks? Pendo kulkee yhtä tyhjänä joka päivä.
Jos se ei ilmene selvityksestä, niin kyseessä lienee valmiiseen tulokseen sovitettu tilaustyö, jonka ainoa tehtävä on vapauttaa liikenneministeri(ö) tekemästä mitään asian eteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 21, 2010, 01:58:48 » |
|
...... Jos otaksutaan, että yksityisellä on käytössään kaluston hankintaan n. 60-70 miljoonaa euroa. ...
Jos Suomeen saisi houkuteltua Veolian tai DB:n. Niillä on varaa ostaa kalustoa ja ainakin Ruotsissa Veolia toimi talvella myös huonoilla keleillä, sekä yö- että päiväjunat. Minun entinen suosikkini SJ perui vielä tänäänkin talven takia yli 20 junaa yksistään Tukholma-Malmö-reitillä. Niiden johto ei nyt ehdi keskittyä liikenteeseen kun Ruotsissa tuli uudet säännöt optioihin ja kannustepalkkioihin ja omat edut pitää ensin hoitaa uusien sääntöjen mukaisiksi. Njaa.. DB on pyrkinyt lakkauttamaan yöjunia kannattamattomina, ensin ajettuaan matkustajat niistä pois. Esim. Berliinistä Müncheniin ei enää pääse yöjunalla, vaan ne on korvattu joskus pari tuntia ennen kukonlaulua lähtevillä ICE-junilla. Kivakiva.. Kai se on tärkeää, että alla on moottorijuna. DB:n touhuja katsoessa on tullut aika selväksi, keneltä VR on oppinsa saanut. Kirjaimet DB ovat myöskin useimmissa tilanteissa täysin merkityksettömiä, vailla historiaa. Parhaiten tämä näkyy VR-Rata -firman vastineessa DB Bahn Ainoa ero VR:n ja DB:n välillä liikennöintimaan lisäksi on, että VR:llä ei tapahdu puolen vuoden välein todella vaarallisia säästöistä johtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Johtunee sekin tosin lähinnä siitä, että VR:n liikennemäärät ovat niin pieniä.. Vaikea siis kuvitella, että DB lähtisi Suomessa VR:n lakkauttamaa yöjunaliikennettä hoitamaan, oli miten kannattavaa tahansa. Mä asettaisin toivoni enemmänkin Veolian ja Arrivan suuntiin. Tietty, Euroopassa pitävät itä-Euroopan maat vielä makuuvaunuja hyvin elossa. Vaikka muuten ei junia kuljekaan, voi esim Puolasta Italiaan matkustaa varsin kätevästi RŽD:n junilla. Voisi toimia Suomessakin. Ehkä RŽD:tä kiinnostaisi ajaa vaikkapa Moskova-Pietari-Kouvola-Kajaani-Oulu-Tornio-Kainuu-Narvik? Niillä junilla hoituisi samalla myös Kouvola-Oulu -liikenne. Jokunen vaunu voitaisiin ajaa suoravaununa Rovaniemelle Helsingistä tulevan junan mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 21, 2010, 08:47:41 » |
|
DB on pyrkinyt lakkauttamaan yöjunia Kai se on tärkeää, että alla on moottorijuna.
Viime kesänä DB:n palveluksessa oleva tuttavani kertoi, että tavoitteena on vähitellen siirtyä kokonaan moottorijuniin, siis luopua veturi + vaunut -kokoonpanoista. Liittyisikö siihen?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|