Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pohjoisen tavararata tukossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« : Syyskuu 16, 2010, 13:03:12 »

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjoisen-tavararata-tukossa/870208
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2010, 15:47:50 »

Mikähän tämänkin uutisen taustalla todella on? Kovin yksipuoliset kommentit Kaleva on herra Vähälältä ottanut ja VR:n kannanotot ainakin nettiversiosta puuttuvat kokonaan. Pohjanmaan rata on ruuhkainen, mutta kyllä sinne vielä yöaikaan junapari mahtuisi kulkemaan. Vai olenko aivan väärässä?
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2010, 18:02:56 »

Kun Oulussa vaihtotyöt siirtyi Cargolle, niihin menee huomattavasti enemmän aikaa radio-ohjauksen vuoksi.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2010, 21:40:04 »

Nyt en oikein ymmärrä.
Jos VR on liian hidas niin miksi  Vähälä ostaa uusia yhdistelmäajoneuvoja?
Minusta riittäisi jos palkkasivat lisää kuskeja niihin autoihin.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2010, 08:16:09 »

Asiakas kokee ettei saa riittävän hyvää palvelua. Onhan jo muualtakin kuulunut sitä ettei tavarapuolella "homma" toimi?!
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2010, 03:30:49 »

Uutinen on kyllä hivenen epäselvästi tehty, pääpointtia saa hetken hakea ja tavata. Nettitiivistelmän perusteella ensivaikutelma on, että Vähälä on siirtymässä rautatiekuljetuksista maanteille. Painetussa uutisessa on yksityiskohtaisempaa tietoa, minkä perusteella lukija tulee siihen johtopäätökseen, että talouden piristyessä lisääntyy myös kuljetustarve rekkaliikenteessä, mutta VR ei pysty tarjoamaan kiitotavarajunaliikenteeseen yhtään lisäkapasiteettia ja osin tämän takia Vähälä on investoinut ja aikoo yhä investoida uuteen rekkakalustoon.

Vähälä Yhtiöt on siis hankkimassa uutta kuljetuskalustoa joka tapauksessa, ei vain sen takia, etteivät kaikki rekat mahdu juniin. Uutisessa mainittiin normaalivuosina junissa kulkeneen 7000-7500 rekkaa, mutta ei mainittu tämän tai viime vuoden lukuja vertailun tekemiseksi. Toimittaja oli toki haksahtanut laskemaan, että jokaista päivää kohti tämä tekisi yli 20 rekkaa, mutta eihän se väärinkään tietenkään ole..

Jos katsotaan nopeutta ja aikatauluja, huomataan kiitotavarajunan kuluttavan Helsingin ja Oulun väliseen noin 600 kilometrin matkaan aikaa maksimissaan noin 9 tuntia. Tähän päälle vielä vaihtotyöt muolemmissa päissä, mutta jätetaan ne huomioimatta samoin kuin ajamalla siirretyn rekan kuljettajan lakisääteiset tauot matkan varrella. Ajamalla siirretty rekka kuluttanee matkaan aikaa ehkä 10 tuntia, jos keskinopeudeksi oletetaan 60km/h.

Vetoautoja joka tapauksessa tarvitaan lisää, jos junakuljetuksista siirryttäisiin maanteille. Maantiet ovat kuitenkin loppupeleissä laskennallisesti hitaampi kuljetusmuoto, jolloin yksikin maantielle siirretty rekka on pois muusta käytöstä junakuljetuksia pidempään, ja tämän takia kuljetuskapasiteettia joudutaan myös lisäämään.

Eli mitä tämä uutinen kertoi...
- Pohjanmaan rata on tukossa
- Vähälä hankkii uutta kalustoa talouden ja kysynnän piristyttyä
- Toimivaa rekkajunakapasiteettia tarvittaisiin lisää
tallennettu

Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2010, 03:52:41 »

Jos kysyntä ylittää tarjonnan, on syytä pohtia hinnoittelua uudelleen mikäli tarjontaa ei pystytä tai haluta lisätä!

Mitenkäs tässä näin on päässytkään käymään, VR kun ei useiden täällä kirjoittavien mielestä osaa tehdä mitää kilpailukykyisesti ja kannattavasti?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pohjoisen tavararata tukossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina