Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junapedia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« : Lokakuu 10, 2010, 15:22:46 »

Lähetin tästä aiemmin palutetta, mutta siihen ei kai ehditty vastata, joten laitan idean tänne keskustelualueelle.

Resiinan nettisivuille voisi tehdä jonkinlaisen vapaan junatietosanakirjan. Sain idean Aku Ankan Akupediasta: http://www.akuankka.fi/akupedia. Se voisi toimia kuten Wikipedia ja kaikki artikkelit voisi luokitella ryhmiin. Sen nimi voisi olla esim. Junapedia, Ratapedia tms. tai vain yksinkertaisesti "Artikkelit".

Valmiit artikkelit voisi myös siirtää sinne. Eli jokainen käyttäjä voisi luoda uuden artikkelin tai muokata niitä ja ylläpito voisi tarvittaessa poistaa aina edellisen muokkauksen.

Toivon paljon mielipiteitä asiasta.  Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2010, 13:19:27 kirjoittanut Jani Järviluoto » tallennettu

Käy myös täällä!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2010, 15:53:42 »

Ensimmäinen ajatus oli, että johan asiaa varten on wikipedia...
Mutta toisaalta, ehkä tällainen junapedia rohkaisisi ihmisiä kirjoittamaan tekstiä, jota voisi sitten wikipediankin puolelle siirrellä. Eli luultavasti kyseessä olisi mielenkiintoinen ja hyödyllinen rojekti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2010, 17:54:33 »

Ehkä yksi perustelu omalle Wikille olisi, että tälläisellä sivustolla asioita voidaan käsitellä yksityiskohtaisemmin; Wikipedia on kuitenkin tarkoitettu enemmän 'suurelle yleisölle' ja artikkelitkin kai pitäisi kirjoittaa sen mukaisesti. Myös jotkut Wikipedian perusperiaatteet (esim. "no original research") saattavat tuntua turhan rajoittavilta.

Aika helposti pääsisi alkuun, jos ottaa suoraan Wikipedian ulkoasun ja työkalut ( http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki ) , kuten tuossakin http://wiki.masinistiserveri.fi/index.php/Etusivu on tehty. Lisätty sisältökin pitää silloin kai kuitenkin tehdä Wikipedian lisenssien mukaan. Tietenkin myös aineistoa voidaan kopioida pohjaksi Wikipediasta, sisällön vapaa käyttöhän on Wikipedian perusajatus! Hymyilee
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2010, 18:17:38 »

Akupediahan taisi olla ainakin ennen sellainen, että toimitus tarkisti kaikki muokkaukset ennen niiden julkaisua. Joku samanlainen järjestely voisi olla ihan hyvä juttu myös "Junapediassa" faktuaalisuuden varmistamiseksi. Wikissäkin on kyllä pyritty (ja pyritään edelleen) saamaan artikkelit mahdollisimman paikkansapitäviksi.

Suosittelen vilkaisemaan myös tätä sivua (vaikka sen päivitys onkin jäänyt vähän kesken taannoisen lisenssiuudistuksen jälkeen) mahdollista artikkelien/tietojen wikien välistä siirtoa silmällä pitäen.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2010, 19:55:54 »

Akupediahan taisi olla ainakin ennen sellainen, että toimitus tarkisti kaikki muokkaukset ennen niiden julkaisua. Joku samanlainen järjestely voisi olla ihan hyvä juttu myös "Junapediassa" faktuaalisuuden varmistamiseksi. Wikissäkin on kyllä pyritty (ja pyritään edelleen) saamaan artikkelit mahdollisimman paikkansapitäviksi.

Todettakoon nyt selvyyden vuoksi, että Wikipedian artikkeleita saa editoida kuka tahansa, myös rekisteröitymätön käyttäjä. Sillä on tietysti hyviä ja huonoja puolia, joista varmaan syntyisi loputon keskustelu.  Iskee silmää

Ehkä voisi olla (omasta mielestäni myös 'oikeassa'  Wikipediassa) vapaasti editoitava työversio ja jonkinlainen katselmoitu, hyväksyttty ja 'julkaistu' versio. Lukija saisi  tietysti vapaasti valita, kumpaa haluaa lukea.
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2010, 20:48:03 »

Ehkä voisi olla (omasta mielestäni myös 'oikeassa'  Wikipediassa) vapaasti editoitava työversio ja jonkinlainen katselmoitu, hyväksyttty ja 'julkaistu' versio. Lukija saisi  tietysti vapaasti valita, kumpaa haluaa lukea.

Vähän samaa vastaava järjestely on käytössä mm. saksankielisessä Wikipediassa (yläreunan välilehdistä voi valita joko tarkastetun tai tarkastamattoman version, mikäli sellainen löytyy).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2010, 20:53:05 »

Ehkä voisi olla (omasta mielestäni myös 'oikeassa'  Wikipediassa) vapaasti editoitava työversio ja jonkinlainen katselmoitu, hyväksyttty ja 'julkaistu' versio. Lukija saisi  tietysti vapaasti valita, kumpaa haluaa lukea.

Erittäin hyvä idea, jonka toteuttamista kannatan suuresti!

Teknisesti junawiki on todella helppo toteutettava. Kaikenkaikkiaan sen pystyttämiseen kuluu taitavalta henkilöltä viidestätoista neljäänkymmeneen minuuttia riippuen siitä, tuleeko vastaan jotain höhliä ongelmia vai ei. Ja tähän lukuun on laskettu mukaan aika, joka kuluu logon piirtämisessä sivun vasempaan ylänurkkaan ja wikin perustekstien kustomointi junawikin tarpeisiin (wikin nimi ylös ja lyhyt esittelyteksti etusivulle)

Vaikeampaa sen sijaan on sen tekstin saaminen sinne wikiin. Eli meidän oma aikaansaavuutemme. Kun systeemin pystyttäminen on kuitenkin niinkin huomattavan helppoa, tällainen riski kannattanee ottaa. Se kun on kuitenkin todella pieni. Uskon, että junawikistä tulee hyvä ja hyödyllinen! Hymyilee

Eli, voisiko vorkin palvelinta olla mahdollista käyttää tähän tarkoitukseen?
Kiittäen ja kumartaen,
Tuukka Ryyppö
Tonnikalapastan syöjä
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2010, 07:44:25 »

Idean tarkoitus oli saada siis vapaa rautatietietosanakirja. Junatietoutta löytyy myös Wikipediasta, mutta niin myös Akutietouttakin ja silti Aku Ankan nettisivuilla on vapaa Akutietosanakirja. Mutta Akupediasta löytyy artikkeli QQQ  Järkyttynyt. Toivottavasti Resiinan käyttäjät ovat niin asiallisia, ettei samantyyppistä artikkelia kirjoiteta.
Ja Junapediasta löytyisi vain rautatietietoutta. Wikipediasta löytyy paljon muutakin ja rautatieartikkeleita pitää erikseen hakea. Ja Junapediaan tulisi varmasti enemmän rautatieaiheisia artikkeleita, niin suuri Resiinan käyttäjäryhmä on.

Ja kiitos kaikista myönteisistä vastauksista.
tallennettu

Käy myös täällä!
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #8 : Lokakuu 12, 2010, 00:25:14 »

Mielestäni erinomainen idea, ja kannatettava.

Artikkeleita tuskin tulisin moiseen kirjoittamaan, sillä en halua kieloppivirheistäni ja olemattomista asiavirheistä saatavalla lähes asiattomalla palautteella mieltäni pahoittaa.

Artikkeleissa olisi mielestäni hyvä olla osio, jossa ei vaadita lähdeviitteitä ja jossa voisi myös kertoa kuulopuheita ja huhuja. Tämä osio olisi tietenkin selvästi merkitty siten, ettei kukaan olettaisi sen olevan ehdotonta faktaa.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #9 : Lokakuu 23, 2010, 11:58:57 »

No voisko tätä ideaa viedä eteenpäin niin että jos toteutuisi lähiaikoina Hymyilee
tallennettu

Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2010, 15:27:25 »

No voisko tätä ideaa viedä eteenpäin niin että jos toteutuisi lähiaikoina Hymyilee

Ainakaan toistaiseksi ei junapediaa ole Resiinan sivuille tulossa. Idea ja siitä virinnyt keskustelu on kyllä huomioitu, ja talletettu.

Nettitoimituksen psta,
JR
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2010, 19:07:42 »

OK Hymyilee leveästi
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2010, 19:19:15 »

Tämähän ei tarkoita, etteikö junapediaa voitaisi haluttaessa perustaa jonnekin muualle. Sen vaatima palvelintila on todellakin varsin vähäinen ja ylläpito suhteellisen yksinkertaista. Itselläni ei kuitenkaan ole palvelinta, jolla tuota pitää, joten älkää katsoko muhun päin. Konsultoida voin kyllä, jos joku muu haluaa tuollaista pystytellä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2010, 20:12:49 »

Minulla on kyllä palvelintilaa. Jos innostusta ihan oikeasti on, voi sinne tällaisen pedian pystyttää.
tallennettu

Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #14 : Lokakuu 23, 2010, 20:43:26 »

Hei! Tehdäänkö äänestys, niin että saataisiin selville kuinka moni kannattaa ajatusta junapedian perustamisesta Hymyilee leveästi
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Lokakuu 24, 2010, 03:43:32 »

Wikiin voi kuka tahansa kirjoittaa mitä hyvänsä. Myös ulkomaalaisesta kalustosta siis.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2010, 13:35:52 »

Eli muistetaan vaan, että jos tieto johonkin veturiin/vaunuun liittyen on epävarma niin ei kannata kirjoittaa mahdolliseti väärää tietoa, ettei tule sitten vääriä käsityksiä. Epävarman tiedon voi varmistaa joltakulta, joka tietää että onko tieto väärä vai tosi. Eli tehdä paikan, jossa joku mahdollisesti tietäisi asiasta voisi lähettä varmennetun tiedon esim. sähköposti viestinä.
Tämä voisi olla vaikka käyttösääntönä Virnistää
tallennettu

Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 472


« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2010, 05:59:07 »

Jos hyvin nopeasti halutaan päästä alkuun, niin ilmaisia (mainosrahoitteisia) ”wikifarmeja” on netti täynnä. Pikaisella selailulla käyttökelpoiselta vaikuttaisi ShoutWiki – se käyttää samaa MediaWiki-ohjelmistoa kuin Wikipedia, ja toimii myös suomeksi. Satunnaisesti valittuna esimerkkinä ShoutWikin alla toimivasta wikistä olkoon Tähtien sota -tietosanakirja Jedipedia.

Mikäli sitten joskus halutaan siirtää Junapedia jonnekin muualle, niin sivut saa helposti kopioitua tuolta.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #18 : Lokakuu 26, 2010, 13:12:01 »

Pelkästä idesta taisi syntyä keskustelu. Jatkaa saa samaan malliin jos huvittaa Iskee silmää

Eli muistetaan vaan, että jos tieto johonkin veturiin/vaunuun liittyen on epävarma niin ei kannata kirjoittaa mahdolliseti väärää tietoa, ettei tule sitten vääriä käsityksiä. Epävarman tiedon voi varmistaa joltakulta, joka tietää että onko tieto väärä vai tosi. Eli tehdä paikan, jossa joku mahdollisesti tietäisi asiasta voisi lähettä varmennetun tiedon esim. sähköposti viestinä.
Tämä voisi olla vaikka käyttösääntönä Virnistää

Helpompaa olisi, jos se joka tietää, onko tieto varma vai ei, voisi itse kirjoittaa tiedon artikkeliin.
tallennettu

Käy myös täällä!
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #19 : Lokakuu 26, 2010, 21:19:02 »

Resiinan puolesta voin kertoa vielä sen, että artikkeleita voi toki kirjoittaa myös Resiinan nettisivuille. Ainakaan toistaiseksi ei kuitenkaan wikityylillä, vaan lähettämällä artikkelit toimitukselle.

Artikkeleita voi kirjoittaa melkeinpä mistä tahansa rautateihin liittyvästä, ja kaikki voivat osallistua!
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2010, 08:33:20 »

Tässä esimerkki suomalaisesta N-mittakaavan pienoisrautatiewikistä: http://www.n-club-finland.org/wiki/
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2010, 17:05:09 »

Tässä esimerkki suomalaisesta N-mittakaavan pienoisrautatiewikistä: http://www.n-club-finland.org/wiki/

Siitähän saadaan hyvä alku junawikille. Kopioidaan kaikki teksti, ja kerrotaan lukuarvot 160:lla. Näyttää kieltä
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2010, 16:05:54 »

Jos Junapedia jonnekin tulisi, voisi siinä olla myös tiivistetty versio artikkeleista, jonka max pituus olisi x merkkiä.
tallennettu

Käy myös täällä!
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #23 : Marraskuu 03, 2010, 11:48:54 »

Jos Junapedia jonnekin tulisi, voisi siinä olla myös tiivistetty versio artikkeleista, jonka max pituus olisi x merkkiä.
Entä artikkeleista joiden pituus ylittää rajan?  Huh
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #24 : Marraskuu 03, 2010, 17:07:15 »

Niistä vois vaikka sopia erikseen. Huh
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junapedia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina