Näkemys siitä kuinka kohtuullisilla investoinneilla voidaan parantaa rataverkon käyttöä merkittävästi:
Pohjois-etelä-suuntaisen raideliikenteen kehittäminen Ouluun on välttämätöntä, mutta jos se tarkoittaa kaksoisraidetta koko Tampere-Oulu välille myös erittäin kallista. Siksi syytä etsiä vaihtoehtoja varsinkin koska samansuuntaista ratakapasiteettia on lähes käyttämättömänä ja joissain tarkasteluissa jopa lakkautusuhan alla. Huomio kohdistuu Jyväskylä-Haapajärvi rataan. Kyseinen rata yhdistettynä Saarijärvi-Myllymäki oikorataan ja Haapamäen nykyisiin ratoihin mahdollistaisi Pohjanmaan radan kehittämisen henkilöliikenteen suuntaan ja nopean henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen erottamisen suurelta osin. Uutta rataa tarvittaisiin ainoastaan noin 60km välille Saarijärvi-Myllymäki.
Tarvittavia investointeja:
Ylivieska-Iisalmi: Sähköistys (tehdään muutenkin)
Haapajärvi-Saarijärvi(Jyväskylä): Sähköistys ja perusparannus ( perusparannus tehtävä jossain muodossa joka tapauksessa)
Saarijärvi-Myllymäki: Uusi rataosuus noin 60km
Orivesi-Haapamäki-Seinäjoki: Sähköistys
Investointien kokonaissumma voisi olla karkeasti arvioiden noin 500 miljoonaa euroa. Toisaalta Haapajärvi-Äänekoski radan korjaukseen on käytettävä lähivuosina ainakin 100 milj.euroa tai vaihtoehtoisesti sulkea osuus. Iisalmi-Ylivieska sähköistys on käytännössä jo toteutettavien listalla. Suuri osa investoinnista on siis lähes pakollisia joten niistä kaiketi järkevää ottaa irti kaikki hyödyt?
Toivottavasti nykyisten yksittäisten suurhankkeiden sijaan kokonaisvaltainen ajattelua valtaisi nykyistä enemmän alaa.
Täältä tähän.