Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« : Maaliskuu 08, 2012, 14:22:12 » |
|
Noin 10 minuuttia sitten Lahden aseman raiteen 4 punaiselle opastimelle pysähtyi Sr1+kolme sinistä. Juba jatkoi matkaansa parin minuutin kuluttua länteen.
Liekö koulutusajo vai mikä? Lahden läpihän ei pitäisi mitään kalustosiirtoja mennä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2012, 14:57:21 » |
|
Ainakin ennen vanhaan on ajettu koulutusjunia Ilmala-Kouvola-Ilmala kalustolla Sr1+muutama sininen. Ennen niiden numerot oli yleensä 1197/1198(ennen 3.9.06 99xx numeroinnilla), mutta jos nykyisin ajetaan niin kulkeepi eri numeroilla. Jollain on varmasti tietoa ajetaanko noita vieläkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2012, 18:13:37 » |
|
Jollain on varmasti tietoa ajetaanko noita vieläkin?
Ajetaan. Mutta ei ole tietoa, oliko tämänkertainen havainto sellainen. Numerot lienevät joitain viisinumeroisia ykkösellä alkavia nykyään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 18, 2012, 17:17:50 » |
|
olisiko kyseessä koulutusajo ja en näy kovin hyvin mutta 2 ihmistä siellä on.
Kaupallisessa liikenteessä tapahtuva harjoittelu on vähän eri asia, kuin tyyppikoulutukseen liittyvä koeajo (joka tehdään ilman matkustajia). Mutta itse kysymykseesi: kyseessä saattaa olla harjoitteluajo. Tai voi se toinen henkilö olla konduktöörikin. Eikä mahdolliset syyt edes rajoitu näihin kahteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2012, 12:15:21 » |
|
Onkos noita koulutusajoja alettu ajamaan myöskin Eil-vaunustolla? 19.3 meni Kouvolan suuntaan aamupäivällä Sr2+Eil-vaunusto, havainto kilometriltä 187(Kouvola-Koria). Lisäksi tässä kuvassa: http://vaunut.org/kuva/74344?u=314 on myöskin vastaava juna(16.3 ajettu), tosin vain Sr1-vedolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1330
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 09, 2012, 17:06:31 » |
|
Tyhjän junan ajamista harjoittelumielessä näkee vähemmän ja tavarajunissa vastaavasta en ole edes kuullut. Mutta se liittyy juuri tyyppikoulutukseen, jossa pienen ryhmän verran veturinkuljettajia kerrallaan opiskelee ja pätevöityy kyseiseen tyyppiin. Pienryhmiä näkee ohjaamoissa myös vek:ien perehdytyskaudella ja tenttiajoilla.
Sen sijaan kaksi henkilöä ohjaamossa on melko tavallista. Pendolinossa, sm-junista puhumattakaan, konduktööri oleskelee osan ajastaan jomman kumman pään ohjaamossa. Niinikään vetopalveluasiantuntija (veturinkuljettajien eräänlainen käyttötekninen esimies) usein poikkeilee kuljettajan juttusilla matkustaessaan työtehtävissään toiselle paikkakunnalle.
Suurimman ryhmän varmasti muodostavat kuitenkin veturinkuljettajaharjoittelijat, joiden koulutus on kesken ja jotka opiskelevat junan ajamista ja yleensä veturimiestyötä. Jokainen kuljettaja on tässä opintojen vaiheessa viitisen kuukautta ja käyttää sen tekemällä työnopastajakuljettajan (TOP-vek) kanssa työvuoroja TOP:in neuvoessa ja valvoessa työskentelyä. Ja näitä työvuoroja mahtuu aika monta tuon viiden kuukauden ajalle.
Edelleen, jo koulutuksensa päättäneet vek:it pätevöityvät yksinajoon keräämällä kokemusta ajamalla pari kuukautta kaksinajossa jonkun kokeneemman kuljettajan kanssa. Ja ainahan on mahdollista, että joku osuus työvuorosta ajetaan jostain syystä kahdella kuljettajalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2012, 17:20:37 » |
|
Tyhjän junan ajamista harjoittelumielessä näkee vähemmän
Onkohan noita edes ajettu viime vuosien aikana muualla kuin Ilmala-Kouvola välillä, jossa on tosiaan kulkenut noita koulutusajoja säännöllisen epäsäännöllisesti ainakin jostain 2006 vuoden paikkeilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2012, 17:28:19 » |
|
Kun en ole veturia kuljettanut, en osaa sanoa, onko yksin tai kaksin parempi. Kaveri pitää kai paremmin hereillä, mutta myös voi vaikeuttaa keskittymistä. Hyvin pienissäkin matkustajalentokoneissa on kaksi pilottia joilla on tärkeimmät hallintalaitteet käytössä. Onko vastaavia vetureita olemassa tai ollut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2012, 17:32:05 » |
|
Esim pieksämäen uusia kuljettajia oli junassa 922 kaksi eli top ja uusi kuljettaja ajo harjoittelussa.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2012, 17:44:16 » |
|
Junassa 43 oli 2 kuljettajaa ajo harjoittelussa ja top kuljettaja oulun kuljettaja mielestäni ajaa. 43 sk - ol.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 302
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2012, 21:17:06 » |
|
Kuljettajaharjoittelijoita on tällä hetkellä joka päivä kymmenittäin ympäri Suomea, eivät välttämättä ole tänne kirjaamisen arvoisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2012, 21:46:44 » |
|
Niin, tässä ketjussa oli kyse koulutustarkoitusta varten ajetuista tyhjistä junista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 30, 2012, 10:02:11 » |
|
Lahden ohitti muutama minuutti sitten Sr1 3035+neljä sinistä matkalla Kouvolan suuntaan. Ilmeisesti koulutusajo, sillä ohjaamo oli täynnä väkeä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|