Venäjän junaliikenteessä on myös paljon mielenkiintoisia piirteitä. Tavaraliikenteen volyymit ovat melko huimia, esimerkiksi 60-70 tavarajunaparia vuorokaudessa on aivan arkipäivää. Henkilöliikenteen filosofia on aivan erilainen kuin meillä, ei ole tunnin vuorovälin palvelua edes suurimpien keskusten välillä, vaan illalla lähtee yöjunien kolonna, koska tottahan kaikki haluavat olla aamulla perillä valmiina uuteen päivään.
Etäisyydet aiheuttavat myös mielenkiintoisia erityispiirteitä: esimerkiksi Moskovan ja Vladivostokin välillä kulkee junapari 1/2 "Rossija" joka toinen päivä. Tämän yhden junan hoitamiseen tarvitaan nopealla laskutoimituksella ainakin seitsemän junarunkoa (!). Kun runko lähtee käymään Vladivostokissa, se on seuraavan kerran taas Moskovassa kahden viikon kuluttua. Jos junaa haluttaisiin ajaa joka päivä, tarvittaisiin seitsemän runkoa lisää.
Ja kun junia ei yleensä vajaina ajeta, voi laskea, että seitsemän runkoa tarkoittaa 140 vaunua.