Jälleen yksi rautatieuutinen, jossa on oiottu mutkia enemmän kuin tarpeeksi.
Tulkitsisin, että tässä on äärimmäisen tiivistetysti kerrottu kahdesta eri järjestelmästä, eli (1) kaluston RFID-tunnisteista ja niiden lukijoista radan varressa, sekä (2) rataan asennetuista laitteistoista jotka tunnistavat esimerkiksi lovia. Kuumailmakäynti-ilmaisimia ja virroittimien kuntokameroitahan rataverkolla jo on, joskin niitä vissiin on tarkoitus lisätä entisestään.
Eli toisin kuin vähän turhan pienen pähkinän kuoreen puristetusta uutisesta voisi äkkiseltään kuvitella, ei ole olemassa mitään laitteistoa, jolla luettaisiin ulkoa jotain vaunun vikadiagnostiikkaa tai mitään sensellaista.
Uutinen on tosiaan lyhyt ja harhaanjohtava. Eihän se oikeastaan tavalliselle kansalaiselle edes kerro, mistä on kyse. En minäkään siitä ymmärtänyt yhtään mitään muuta kuin, että tuo on kenties hyvä juttu että saadaan tunnistettua vian aiheuttaneita kalustoyksiköitä. Taustat siitä vaan puuttuu kuten mitä vikoja etsitään, miksi...
PS. Olen kyllä kuullut, että Pendolinoissa on olemassa vikadiagnostiikan etäluku. Sekin on langatonta tiedonsiirtoa.