Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« : Kesäkuu 27, 2012, 09:31:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2012, 09:32:59 » |
|
Dm12 on jälleen kärsinyt vaurioita tulipalossa. Viime viikolla Punkaharjulla ja nyt Keuruulla. Mahtaa tätä menoa Dm12:t loppua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2012, 12:26:37 » |
|
Tämänkertainen huono-onninen yksilö oli Dm12 #4410
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2012, 13:10:45 » |
|
Yksilöön 4410 on asennettu moottoritilan tuuletusta varten katolle vievä hormi pöllyävän lumen aiheuttamien ongelmien vuoksi. Onkohan tämä aiheuttanut ongelmia kesäkelillä? Vai onko vain vankkojen kunnossapitoa vähennetty ja siitä syystä moottotilat päässet likaisiksi ja sitä kautta herkiksi syttymään tuleen?
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2012, 13:12:49 » |
|
Nuo viime aikojen Dm12-palot on ollut tiettävästi öljyn aiheuttamia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2012, 13:15:00 » |
|
Nyt tuleekin välittömästi kaikki Dm12:t poistaa liikenteestä ja etenkin niiden osallistuminen mihinkään asematapahtumiin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2012, 13:37:53 » |
|
Nyt tuleekin välittömästi kaikki Dm12:t poistaa liikenteestä ja etenkin niiden osallistuminen mihinkään asematapahtumiin!
Suositan Dm12-kaluston korvaamista asianmukaisilla Dv12-vetoisilla taajamajunilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2012, 13:47:36 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2012, 13:56:27 » |
|
Entä jos vain korjaisi sen palonaran kohdan? Kiskobussihankinta on ollut muutenkin melkoinen farssi, mutta veturi ja kaksi vaunua on myös sitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2012, 14:06:49 » |
|
Nyt tuleekin välittömästi kaikki Dm12:t poistaa liikenteestä ja etenkin niiden osallistuminen mihinkään asematapahtumiin!
Myöskin Sr1 ja Sr2 tulee ehdottomasti laittaa käyttökieltoon, koska virroittimesta voi lentää kipinöitä kuivaan maastoon ja syttyä vaikka maastopalo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2012, 15:37:02 » |
|
niin sitä saa mitää tilaa;-) otetaan mistä halvimmalla saadaan..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2012, 19:10:29 » |
|
Myöskin Sr1 ja Sr2 tulee ehdottomasti laittaa käyttökieltoon, koska virroittimesta voi lentää kipinöitä kuivaan maastoon ja syttyä vaikka maastopalo Odotetaan sentään niin kauan, että tulee "hieman" kuivempi kesä. Nyt taitaa olla ainoastaan Vaasan seudulla metsäpalovaroitus päällä. Vakavasti puhuen: onko Suomessa koskaan harrastettu sitä, että (lähes) koko junasarja on otettu pois liikenteestä liian monen onnettomuuden tai palon takia? Saksassa taitaa olla otettu tilapäisesti pois liikenteestä ainakin ICE-sarja 401 Enscheden onnettomuuden takia ja Berliinin S-Bahn -sarja 481 suurelta osin pyörästöongelmien takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2012, 20:31:19 » |
|
Myöskin Sr1 ja Sr2 tulee ehdottomasti laittaa käyttökieltoon, koska virroittimesta voi lentää kipinöitä kuivaan maastoon ja syttyä vaikka maastopalo Odotetaan sentään niin kauan, että tulee "hieman" kuivempi kesä. Nyt taitaa olla ainoastaan Vaasan seudulla metsäpalovaroitus päällä. Vakavasti puhuen: onko Suomessa koskaan harrastettu sitä, että (lähes) koko junasarja on otettu pois liikenteestä liian monen onnettomuuden tai palon takia? Saksassa taitaa olla otettu tilapäisesti pois liikenteestä ainakin ICE-sarja 401 Enscheden onnettomuuden takia ja Berliinin S-Bahn -sarja 481 suurelta osin pyörästöongelmien takia. Sm5
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2012, 20:48:53 » |
|
27.6. klo 18.33 Taajamajunia korvattu linja-autoilla torstaina 28.7. Seuraavat taajamajunat korvataan linja-autoilla: Jyväskylästä klo 7:28 (H 481) Seinäjoelle, Seinäjoelta klo 19:34 (H 486) Jyväskylään, Vilppulasta klo 6:40 (H 420) Tampereelle sekä Parikkalasta klo 21:40 (H 751) Savonlinnaan. Lisäksi kaikki Haapamäen ja Keuruun väliset taajamajunat on korvattu takseilla. Lähdöt Haapamäeltä klo 11:36, 12:16, 17:36, 18:16 sekä 21:16. Lähdöt Keuruulta klo 8:22, 11:22, 12:02, 17:22 sekä 18:02.
27.6. klo 17.16 Jyväskylän ja Seinäjoen välillä korvaavia kuljetuksia Jyväskylästä klo 16:28 (H485)ja Seinäjoelta klo 19:34 (H486) lähtevien taajamajunien matkustajille järjestetään korvaava linja-autokuljetus Jyväskylän ja Seinäjoen välillä.
Lähde: VR Liikennetiedotteet
Taustatiedoksi, että huomenna Dm12-kiskobussivuoroissa on asiakkaille (ja harrastajille) tarjolla poikkeuksellista kalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2012, 20:58:29 » |
|
Näyttää siltä, että huomisesta alkaen Dm12:t on ajokiellossa ja kaikki (Sl-Par, Ilm-Yv, Jy-Sk, Tpe-Hpk, Kr-Hnk, Pm-Jns, Jns-Nrm) kiskobussivuorot ajetaan joko linja-autolla tai veturivetoisena.
Vilppulaan kyllä lähti vielä illalla Dm12 4401 eli tämän päivän loppuun niillä on ajeltu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 28, 2012, 00:44:24 » |
|
No niin, eräs yksilö "hyllytettiin" jo matkansa aikana, kun matkallansa hieman kulotti radan varren hoitamatonta kasvustoa. Dm12-sarjalle taisi olla jo neljäs moottoritilan palo, ennenkuin havahduttiin kaluston olevan matkustavaisille hengenvaarallisen - tasapuolista? Millähän VR hoitelee tulevaisuudessa paikallisliikennettä? Kymmenkunta Dv12-sarjan veturia meni aikoinaan varaosiksi ( http://vaunut.org/kuva/59243 ) , sama määrä taitanee tällä hetkellä odotella toimivaa suuntalaatikkoa (radio-ohjaus vetureita - joitain pienehköjä säästöjä tälläkin saralla toteutetaan). Tietenkin "siniset vaunut" ovat menossa (varmuuden vuoksi) romutukseen - ei osattu ennakoida tulevaa. Onkohan muilta "operaattoreilta" jo vaivihkaan kyselty vanhojen, toimivien Dm7-vaunujen "vuokrausta". Eräs vaihtoehto olisi ehkä Dr16 + Eil-vaunut (Joensuun tienoo, Ilm-Yv), mutta vanhoja, tietävien johtajien kertomuksia muistellen - Dr16-sarjassa ei voi käyttää 1500V:n syöttöä (Roi-Kjä), ei varmaan Eil-vaunujen yhteydessäkään (mutta "Kolarin junat?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 28, 2012, 07:02:20 » |
|
Vakavasti puhuen: onko Suomessa koskaan harrastettu sitä, että (lähes) koko junasarja on otettu pois liikenteestä liian monen onnettomuuden tai palon takia? Saksassa taitaa olla otettu tilapäisesti pois liikenteestä ainakin ICE-sarja 401 Enscheden onnettomuuden takia ja Berliinin S-Bahn -sarja 481 suurelta osin pyörästöongelmien takia.
Eikös viime talvena olleet Sm5 kaupunkijunat eli Flirtit pois liikenteestä jonkinaikaa pääkatkkaisinongelmien vuoksi? Eikös tällöin matkustaosatoihin tullut savua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 28, 2012, 07:25:57 » |
|
No niin, eräs yksilö "hyllytettiin" jo matkansa aikana, kun matkallansa hieman kulotti radan varren hoitamatonta kasvustoa. Dm12-sarjalle taisi olla jo neljäs moottoritilan palo, ennenkuin havahduttiin kaluston olevan matkustavaisille hengenvaarallisen - tasapuolista?
Ei se moottoritilan palo nyt sentään hengenvaarallinen tilanne ole, kun ei olla metrossa. Kone seis, ovet auki ja kourallinen matkustajia penkalle. Kun henkilökunta vielä oleskelee samassa vaunussa matkustajien kanssa, niin tilanne lienee hallinnassa. Jokaisella matkustajalla on korkeintaan muutama askel uloskäynteihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 28, 2012, 08:25:10 » |
|
Vakavasti puhuen: onko Suomessa koskaan harrastettu sitä, että (lähes) koko junasarja on otettu pois liikenteestä liian monen onnettomuuden tai palon takia? Saksassa taitaa olla otettu tilapäisesti pois liikenteestä ainakin ICE-sarja 401 Enscheden onnettomuuden takia ja Berliinin S-Bahn -sarja 481 suurelta osin pyörästöongelmien takia.
Eikös viime talvena olleet Sm5 kaupunkijunat eli Flirtit pois liikenteestä jonkinaikaa pääkatkkaisinongelmien vuoksi? Eikös tällöin matkustaosatoihin tullut savua? Koko Sr2-sarja on ollut pois liikenteestä teli-/pyöräongelmien takia ja Sm4:lla oli taannoin nopeusrajoitus (135 km/t) jarruvikojen vuoksi. Kaupallisen koeliikenteen aikana olivat molemmat Sm3:et välillä varikolla milloin mistäkin syystä.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 28, 2012, 14:38:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|