Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« : Kesäkuu 28, 2012, 19:14:15 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2012, 20:31:17 kirjoittanut Teemu Peltonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2012, 23:21:12 » |
|
Hr1:n piti/pitäisi olla ajeluttamassa innokasta yleisöä: Kv, Jy, Ol, Tpe (vain näytillä), Tku ja toki juhlapäivinä Hyvinkäällä. Hieman ihmetyttää tuo Lehtipuun maininta, että veturi olisi ollut osallisena vain pienessä osassa tapahtumia? Yleisötapahtumien ennakkosuunnitelmissa oli, että 1021 vetäisi PUOLET ajoista (no jos siirtoajot huomioidaan, toki pienehkö osa kilometreistä taittuisi johto-asemassa). Tuskin monikaan saapuu katsomaan vaunuja ja kurpahtanutta Dv12:a, tosiasiassa höyryhän se todellinen yleisömagneetti on. Ymmärtääkseni Hr1 1021:stä oli jo seuraavana päivänä poistettu rh:ssa SUURENNELTU ongelman aiheuttaja. Herääkin kysymys, mikä ammattitaitoinen taho tarkistaa Ukko-Pekan liikennöintikelpoisuuden (Mikael Aro, Otto Lehtipuu...)? Tuskin muilla viranomaisilla on saanaakaan sanottavana veturin kuntoon, hyväksytty on ja hyväksi havaittu. Taitanee olla nyt kysymys vain YHDEN henkilön täysin omasta mielipiteestä (jota tietysti alaisten täytyy myötäillä sopivin sanakääntein).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2012, 08:51:20 » |
|
"Eikö moni pety, kun ei näekään höyryveturia?
"Valtaosa ihmisistä tulee katsomaan vanhoja vaunuja ja kokeilemaan vanhan ajan matkustamista.""
VR:n johto tekee nyt vakavan virheen. Valtaosa ihmisistä tulee nimenomaan katsomaan lapsuudesta tai nuoruusvuosilta tuttua junaa, joka yleensä oli joko höyryveturin vetämä puuvaunurunko, tai lättähattu. Höyryveturit hallitsivat Suomen rautatieliikennettä yli sata vuotta, junakilometreillä mitattuna dieselit syrjäyttivät höyryt vasta vuonna 1964 ja henkilöliikenteessä niitä käytettiin aina 1970-luvun alkuun saakka - viimeisen kerran Vaasan radalla vielä 1974. Myös nuoremmille sukupolville "elävä" höyryveturi on ainutlaatuinen kokemus, joka ehdottomasti kuuluu mukaan rautateiden 150-vuotisjuhliin. Seuraavilla (175 v.) juhlilla höyryllä ei enää ole niin suurta osaa, koska sen aikalaismuistelijoita on riveissä jo vähemmän.
1021:n aiheuttamia palovahinkoja tuskin jatkossa enää muistetaan, mutta veturin jättäminen pois historiallisista juhlatapahtumista jää pysyvästi aikakirjoihin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2012, 09:25:27 kirjoittanut Juha Kutvonen »
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2012, 16:08:01 » |
|
Hölmöläisten hommaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2012, 16:21:18 » |
|
Kun minä olin nuori silloin joskus 60 vutta sitten, ajettiin pääasiassa vain höyryvetureilla. keväisin kulotettiin tarkasti kaikki kuiva heinä, mutta joskus syttyi paloja jotka polttivat pääasiassa radanvarren latoja, mutta joskus jopa asuintaloja. Nykyisín kasvatetaan puita ihan radan vierellä, ja pieni myrskynpuuska kaataa puun sähköjohdoille. Ei ole tieto periytynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 285
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 29, 2012, 23:33:28 » |
|
Miten olisi tämä suurvaltojen käyttämä öljy polttoaineena, periaatteessahan siitä ei tule kipinöitä muuten kuin jonkun karstakasauman purkautuessa? Suomalaisia vetureita ei vaan taida olla öljypoltolle suunniteltu, ehkä Tr2, mutta onhan monta höyrylaivaakin muutettu jälkikäteen ja samanlainen ääni ja höyrypilvi niistä lähtee kuin hiilellä/haloilla. Nykyaikaisilla polttimilla tuo tuoksumaailma taitaa tosin olla kadonnut. Öljy olisi lämmittäjäystävällinen vaihtoehtokin ja viherpippanoiden riemuksi öljyyn voi pläträtä vaikka pari tippaa rypsiöljyä hajusteeksi, niin saa vaikkapa munkintuoksua ilmoille.
Ehkäpä jokin kotimaisen polttoaineen toimittaja voisi lämmetä idealle, päästötön mäntyöljyllä toimiva, kasviöljyillä voideltu kotimainen höyryveturi olisi ekotekojen ekoteko, eihän nykyisille sähkövetureille riitä kohta virtaa kun ranskikset eivät saa voimalaansa tulille ja mummot hamstrasivat hehkulamppuja 20 v tarpeisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2012, 07:17:38 » |
|
Käsittääkseni venäläisperäinen sanonta, jonka olen kuullut Virossa: siellä missä loppuu järki, alkaa rautatie.
(Sanajärjestys korjattu.)
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2012, 16:28:37 » |
|
Jotenkin tuosta tulee mieleen että siellä johtopuolella on päässyt valtava aivopieru ja painettu se kuuluisa paniikkinappi pöydästä läpi. Valtava imagotappio vr:lle ja juhlavuodelle, jos 1021 ei osallistu noihin asematapahtumiin. Itse kyllä odotin että olisi saanut ihailla höyryveturia Toiminnassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2012, 18:17:59 » |
|
Epäilen että Ukko-Pekka ei valitettavasti tule. Oulun asema tapahtumaan vr:n toimivaa johtoa ei, kiinnosta nostalgia kalusto muutoin kuin juhlapuheissa. Että näin vesitettiin 150 vuotis juhlavuosi.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2012, 22:05:25 » |
|
Muistutettakoon, että tämän surkuhupaisen episodin aiheutti repeämä tuhkalaatikon/kuonaboksin (mikä se nyt on? Jorma!?) ritilässä tai verkossa (mikäs se nyt sitten olikaan? ) ja Pekasta varisi kekäleitä radalle. Reikä löydettiin helposti ja paikattiin. Myöskään LiikEnneVirAsto ei ole tiettävästi peruuttanut veturille annettua hyväksyntää. Kyse ei ole siis mistään höyryveturin ominaisuudesta, kuten kipinöiden lentelemisessä savupiipusta, vaan yllättävästä viasta, joka on kuitenkin korjattu jo ajat sitten. Siitä huolimatta veturi on "turvallisuussyistä" ajokiellossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2012, 22:42:05 » |
|
Ymmärtääkseni tuhkalaatikon suojaverkossa (tai tuhkalaatikossa) oli reikä, josta arinan läpi pudonnut kuuma tuhka pääsi varisemaan radalle, tai jotain senkaltaista. Kuuleman mukaan, "pojat" korjasivat vuotokohdan illan/yön aikana, joten veturi olisi ollut täysin toimintavarma seuraavana aamuna Kouvolaan, mutta "asiantunteva tarkastaja" (ken hän lieneekään?) ei ole vielä hyväksynyt veturia liikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2012, 23:30:31 » |
|
... vanhoja asioita muistellen: määräys taisi olla, että kulkusuuntaan nähden takimmaista vetoluukkua ei saanut aukaista, vaan tulipesään tulevaa ilmaa säädeltiin etummaisella vetoluukulla (nyt saattavat höyrymiehet taasen naureskella tietämättömällä kommentillani), joten reikä oli ilmeisesti tuhkapesässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2012, 06:42:11 » |
|
Hr1 "Ukko-Pekan" poissaolo juhlavuoden tapahtumista on todella ikävä juttu, mutta Valtterissa työskentelykokemukset ovat osoittaneet ettei vetovoimassa tapahtunut muutos vaunujen puolella ole tunnelmaa latistanut. Kuten erinomainen Keski-Suomalaisen video tältä viikonvaihteelta osoittaa, niin ei siellä ole näkynyt höyryveturin puuttumattomuuden vuoksi surevia. Kun tuossa puheita on pidetty myös sen suhteen, että suurimmalle osalle höyryveturit ovat olleet se juttu niin voin kertoa junissa ikähaitarin olevan hyvinkin laaja. Oman näkemyksen mukaan paljon on heitä joiden nuoruudessa siellä keulilla on ollut dieselveturi ja puuvaunut tuovat sen eksoottisuuden. Päätös on tehty asiassa, enkä usko siitä jatkuvan "itkemisen" vaikuttavan mihinkään muuhun kuin höyryveturien ystävien omaan oloon. Mitäs jos annettaisiin täysi tuki Hr1-porukalle ja katsottaisiin eteenpäin... Turha tähän on jäädä paineita keräämään... Ukko-Pekka tulee vielä joku päivä entistä uljaampana esittämään oman aikansa vetovoimaa - ja mikäs olisi hienompi tilaisuus kuin 150 vuotta päätapahtumassa Hyvinkäällä..? Tsemppiterveiset Ukko-Pekka tiimille!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 01, 2012, 07:06:52 » |
|
Myöskään LiikEnneVirAsto ei ole tiettävästi peruuttanut veturille annettua hyväksyntää.
Se on kylläkin Liikenteen turvallisuusvirasto eli Trafi joka hyväksyy liikkuvan kaluston eikä Liikennevirasto. Vastaavasti kuin Trafi pitää rekistereitä maantiekalustosta (=autoista). Liikennevirasto voi toki rajoittaa liikennettä valtion rataverkolla esimerkiksi radan kunnon perusteella, mutta silloin rajoitukset koskevat koko tiettyä veturisarjaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2012, 14:35:41 » |
|
Asia selvä, kiitos Pertti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|