Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR jatkaa vaunukalustonsa uusimista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #25 : Heinäkuu 31, 2012, 22:02:30 »

Mitä Sr2:lla mahdollisissa nopeuskoeajoissa saavutettavaan nopeuteen tulee, voidaan vain arvailla, jäisikö se alemmaksi kuin vastaavan suorituskyvyn omaavan Siemensin ES64U2:n eli Tauruksen 357 km/h, joka on myös vetureiden nopeuden maailmanennätys. Tulos tehtiin vakiokuntoisella veturilla, mutta tietysti vähintään ohjelmistoa on pitänyt muuttaa tavoitenopeuden rajoituksen osalta.

tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #26 : Heinäkuu 31, 2012, 22:09:17 »

Teho varmasti riittää, mutta kuljettajan penkillä pysymisen kanssa voi tulla ongelmia sekä siitä riittääkö inverttereissä nopeutta ja puhtia tarpeeksi suurelle taajuudelle ja teholle, mitä oikosulkumoottoreihin tarvitsee tuolloin syöttää.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #27 : Heinäkuu 31, 2012, 22:23:10 »

Vaihtovirtamoottori antaa saman tehon oli jännite mikä 18,5-27,5kV ainoastaan alijännitesuoja estää koko verkon sortumisen, testeissä saattaa jännite nostetaan 31kV Mikä tapahtui nopeustestissä Ranskassa. Korjatkaa jos muistin väärin, en viitsi lähteä hakemaan Sr2 ohjekirjaa 50km päästä.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #28 : Elokuu 01, 2012, 10:35:48 »

Vaihtovirtamoottori antaa saman tehon oli jännite mikä 18,5-27,5kV ainoastaan alijännitesuoja estää koko verkon sortumisen, testeissä saattaa jännite nostetaan 31kV Mikä tapahtui nopeustestissä Ranskassa. Korjatkaa jos muistin väärin, en viitsi lähteä hakemaan Sr2 ohjekirjaa 50km päästä.

Veturin muuntajalla muutetaan 25 kV jännite noin 3 kV jännitteeksi, joka tasasuunnataan. Tasasuunnatusta jännitteesta hakataan invertterillä noin 1,5 kV kolmivaiheista vaihtosähköä ratamoottoreille. Tämä ratkaisu on melko tunteeton jännitteen heilahteluille. Kuitenkin jännitteen pienentyessä joudutaan saman tehon saamiseksi ottamaan enemmän virtaa ja tämä aiheuttaa rajoituksia etenkin moniajossa. Kolminajossa Sr2:lla on muistaakseni 50% tehonrajoitus, koska syöttöasemat eivät pysty syöttämään tarpeeksi tehoa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #29 : Elokuu 01, 2012, 10:38:01 »

Juttu on niin kuin Mikko kirjoitti. Jos mitoitusnopeus on 230 km/h ja taajuusmuuttajan mitoitus on tehty sitä vastaavalle ajomoottorin kierrosluvulle, voi olla, että taajuusmuuttajalle tulee liian kiire sytyttää ja sammuttaa tyristoreitaan, kun vaadittava taajuus olisikin 60 % oletusmaksimia korkeampi.

Mitä kuljettajan penkillä pysymiseen tulee, ajoivat ranskalaisetkin v. 1955 peräti 331 km/h. Ai niin, mutta siellä ajettiinkin seisten... Iskee silmää

Tuohon koeajoonhan liittyy kiintoisa "virallinen vale". Ranskalaiset ilmoittivat koeajon jälkeen, että kaksi eri veturia ajoi saman ennätysnopeuden perättäisinä päivinä. Muistaakseni ennätyksen 50-vuotispäivänä he myönsivät, että juttu ei ollut ihan näin, vaan vain toinen veturi ylsi ilmoitettuun ennätysnopeuteen toisen jäätyä, olikohan 328:aan.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #30 : Elokuu 01, 2012, 10:58:53 »

Kolminajossa Sr2:lla on muistaakseni 50% tehonrajoitus, koska syöttöasemat eivät pysty syöttämään tarpeeksi tehoa.

Ymmärtääkseni 50 % tehonrajoitus ei ole automaattinen, vaan erikseen päälle kytkettävissä, mikäli meinaa jännite ajolangassa pudota (...mikä on siis merkkinä siitä, ettei sähköistysjärjestelmä kykene välittämään haluttua tehoa).

Automaattinen 50 % tuntuisi siinäkin mielessä oudolta, että tällöinhän Sr2-pari voisi käyttää suurempaa yhteistehoa. Jos siis kolminajossa tarvittaisiin jotain automaattitoimintoa, olisi sen alennusprosentti kaiken järjen mukaan pienempi (33%).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #31 : Elokuu 01, 2012, 12:58:11 »

En myöskään ole kuullut tällaisista automatiikoista.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR jatkaa vaunukalustonsa uusimista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina