Juttu on niin kuin Mikko kirjoitti. Jos mitoitusnopeus on 230 km/h ja taajuusmuuttajan mitoitus on tehty sitä vastaavalle ajomoottorin kierrosluvulle, voi olla, että taajuusmuuttajalle tulee liian kiire sytyttää ja sammuttaa tyristoreitaan, kun vaadittava taajuus olisikin 60 % oletusmaksimia korkeampi.
Mitä kuljettajan penkillä pysymiseen tulee, ajoivat ranskalaisetkin v. 1955 peräti 331 km/h. Ai niin, mutta siellä ajettiinkin seisten...
Tuohon koeajoonhan liittyy kiintoisa "virallinen vale". Ranskalaiset ilmoittivat koeajon jälkeen, että kaksi eri veturia ajoi saman ennätysnopeuden perättäisinä päivinä. Muistaakseni ennätyksen 50-vuotispäivänä he myönsivät, että juttu ei ollut ihan näin, vaan vain toinen veturi ylsi ilmoitettuun ennätysnopeuteen toisen jäätyä, olikohan 328:aan.