Joo, mutta puhdas matematiikka ei aina toimi luonnossa...
Kun asfaltin päällä jyrää 30 metrin pituisella alueella toi 20 tonnia enemmän, asfaltti jakaa sen sille alueelle tasaisesti. Eli vaikutus on kuin veneessä, senkin kantavuus riittää tiettyyn rajaan asti.
Olen seurannut yhdellä kantatiellä tälläistä rungon pettämistä, viimeisten huonojen talvien aikana ja raskaampien puutavara-autojen talvipainoilla sen runko on selkeästi alkanut pettää. Jyrkimmän penkereen päällä on tie kallistunut jo henkilöautoon havaittavissä määrin...
Viime kesänä yhden kuorma-auton etuakselisto hajosi tälläisessä kohdassa, eturengas meni asfaltin läpi. Tielaitos korjasi kohdan. Nyt syksyllä toisesta kohtaa vei yhdistelmä ulkokaarteesta kaiteen mennessään, vastaava tilanne...korjausta odotellaan.
Tässä akseleitten lisäyksessä ollaan samalla keventämässä rakenteita, eli laittamassa "ykköspyörällisiä" akseleita enenevässä määrin autoihin, niissä paino jakaantuu vielä lisäksi kapeammalle alueelle.
Eräs kuorma-autoilija oli varsin tuohtunut kun juttelin hänen kanssaan aiheesta, hän oli juuri kaventanut yhdistelmäänsä 5 senttiä, jotta se täyttäisi oikeat mitat....ja nyt pitäisi pidentää ja lisätä akseleita