Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« : Heinäkuu 06, 2013, 20:19:47 » |
|
Kanadassa öljyjunan raiteiltaan suistumisen pelätään aiheuttaneen suuronnettomuuden. Öljylastissa olleen 73-vaunuisen tavarajunan neljä vaunua suistui raiteilta ja räjähti, aiheuttaen suuren tulipalon Lac-Meganticin pikkukaupungin keskustan tuntumassa Quebecin osavaltiossa maan itäosassa. Onnettomuuspaikalla on edelleen räjähdysvaara, ja ainakin tuhat ihmistä on evakuoitu. Kymmenet perheet ovat ilmoittaneet perheenjäseniään puuttuvan. Radio Canadan mukaan 60 ihmistä on ilmoitettu kadonneeksi. Toistaiseksi vahingoittumisia ei ole raportoitu. Alueen asukkaat ovat perustaneet Facebookiin ryhmän helpottaakseen puuttuvien perheenjäsentensä löytämistä. Puhelimet alueella eivät toistaiseksi toimi. Lac-Meganticin pormestari Colette Roy-Laroche kertoo, että räjähdys tuhosi suuren osa pikkukaupungin ydinkeskustasta. Yli 100 palomiestä oli hälytetty lauantai-iltana paikalle. Osa heistä oli tullut Yhdysvalloista asti. Öljyä kerrotaan myös valuneen suuria määriä Chaudière-jokeen. Silminnäkijöiden mukaan vesi on muuttunut väriltään oranssiksi. Onnettomuuden syy on edelleen tuntematon, mutta silminnäkijöiden mukaan juna oli matkustanut kovalla vauhdilla. Iltalehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2013, 20:58:03 » |
|
Nuo toimittajat... Juna ei taida matkustaa.. Täällä taas nuristaan siitä, kun Turunkin ratapihalla säiliövaunuja yleensä vain paikallaan...Jos sitten eivät ole tulossa, tai menossa jonnekin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Aartti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2013, 21:53:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2013, 08:13:41 » |
|
Mäenrinteeseen pysähtynyt juna pääsi ilmeisesti karkuun ilman kuljettajaa, sillä edellinen oli juuri päättänyt työvuoronsa ja seuraava oli vasta aloittamassa omaansa. Junayhtiön mukaan turman syy on arvoitus. Junan jarrut olivat kunnossa, yhtiön edustaja sanoo. Turmapaikka on edelleen liian vaarallinen, jotta se voitaisiin tutkia kunnolla, kertovat viranomaiset. Viisi säiliövaunua on yhä erityisessä räjähdysvaarassa, ja palomiehet viilentävät niitä vedellä. Parituhatta asukasta on evakuoitu kilometrin laajuiselta varovyöhykkeeltä. Turman pelätään aiheuttaneen myös mittavaa ympäristötuhoa. Öljyä on päässyt läheiseen järveen ja jokeen. Ilmanlaadun tarkkailemiseksi paikalle on tuotu liikuteltava laboratorio. yleNäin maalikon korvaan tuo ilman kuljettajaa karkaaminen tuntuu oudolta, kun junan edessä oli viisi veturia . Vai olisiko mahdollista, että kaikkia veureita ajettaisiin yhdestä ohjaamosta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2013, 08:26:00 » |
|
Mäenrinteeseen pysähtynyt juna pääsi ilmeisesti karkuun ilman kuljettajaa, sillä edellinen oli juuri päättänyt työvuoronsa ja seuraava oli vasta aloittamassa omaansa. Junayhtiön mukaan turman syy on arvoitus. Junan jarrut olivat kunnossa, yhtiön edustaja sanoo. Turmapaikka on edelleen liian vaarallinen, jotta se voitaisiin tutkia kunnolla, kertovat viranomaiset. Viisi säiliövaunua on yhä erityisessä räjähdysvaarassa, ja palomiehet viilentävät niitä vedellä. Parituhatta asukasta on evakuoitu kilometrin laajuiselta varovyöhykkeeltä. Turman pelätään aiheuttaneen myös mittavaa ympäristötuhoa. Öljyä on päässyt läheiseen järveen ja jokeen. Ilmanlaadun tarkkailemiseksi paikalle on tuotu liikuteltava laboratorio. yleNäin maalikon korvaan tuo ilman kuljettajaa karkaaminen tuntuu oudolta, kun junan edessä oli viisi veturia . Vai olisiko mahdollista, että kaikkia veureita ajettaisiin yhdestä ohjaamosta? Onhan tuo hyvinkin todennäköistä, onhan meilläkin moniajovetureita, DV12 sarjan vetureita voidaan kytkeä kolme yhteen, tai jos ajatellaan vaikka sähköjunia kytketään 5 yhteen ja ajetaan yhdestä ojhaamosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2013, 10:29:15 » |
|
Eipä varmaan noita todennäköisiä vaihtoehtoja paljoa jää. Joku ulkopuolinen otti puikoista kiinni pisti junan liikkeelle tai veturinkuljettaja vapautti jarrut poistuessaan junasta työvuoron päättyessä? Jarrut ilmeisesti kunnossa, koska raskas juna onnistuneesti pysähtyi asemalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2013, 15:47:04 » |
|
Erikoista, että paikallinen versio veturin turvalaitteesta - millainen se sitten onkin - ei näemmä onnistunut estämään onnettomuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2013, 16:53:34 » |
|
Jossainhan uutisoitiin että vaunut olisivat päässeet irti veturista.
Sinällään ihmetyttää tuo räjähtäminen jos lastina oli raakaöljyä. Ilmeisesti junassa on ollut propaania tai jotain muuta paineenalaisena kuljetettavaa jolloin paineen laskeminen on aiheuttanut höyrystymisen ja sopiva pitoisuus ja kipinä räjähdyksen.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2013, 17:37:02 » |
|
Rajähdysten voimaa minäkin olen ihmetellyt. Jos pitää paikkanssa säiliöissä olevan raakaöljyä tai "liennytttyä" on posauksien voima ihmeellisen suuri. Olisiko sitten pistetty junaan mukaan vähän tujumaakin ainetta? Mahtaako vetureissa olla "mustaa laatikkoa", joidenkin tietojen mukaan veturit säilyivät ehjänä. Ehkäpä niistä selviää miksi juna on lähtenyt liikkeelle!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2013, 17:46:06 » |
|
Ainakin uudemmissa Amerikkalaisissa (ja Kanadalaisissa) vetureissa lienee jonkin sortin tallennin, mutta tietämättä tarkemmin veturityyppejä ko. junassa, on vaikea sanoa mitään varmaa.
Kumminkohan päin juna lähti 'karkuun', takaperin vai veturit edellä? Voisiko syynä olla sitten se, että uusi kuljettaja päästi junan liian kovaan vauhtiin mäessä eikä saanut dynaamisella jarrulla hidastettua tarpeeksi ja siinä vaiheessa varmaan hätäjarrutuskaan tuskin paljoa enään auttaa kun 7-8000 tonnia painaa menemään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2013, 18:29:57 » |
|
Taannoihan jenkeissä raskas fosfaatimalmia kuljettava jättijuna posutti keskelle kaupunkia tuhoisin seurauksin jyrkkää alamäkeän jarruttomana. Syyksi paljastui fosfaattipölyn tukkima jarrujen "paineenpoistoputki". Tämän seurauksena ko. junissa on nyt myös lopussa radio-ohjattava poistoventtiili. Näin kertoivat, en tunne sikäläistä tekniikkaa sen kummemmin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2013, 08:12:42 » |
|
Pientä lisävalistusta: Junan jarrut pois päältä. Rautatien omistava Montreal, Maine & Atlantic -yhtiön antamasta lausunnosta ei selviä, miten jarrujen meneminen pois päältä olisi voinut tapahtua ja kuka siitä voisi olla vastuussa.
hs.fi
On myös uutisoitu että Kanadassa on tapahtunut useita öljyjunaonettomuuksia. Ovatkahan sattuneet samalle junayhtiölle. Mistä tämä kertoo, huonosta infrasta/kalustosta vai piittamattomasta työkultuurista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2013, 18:02:43 » |
|
Ja noita kun lukee, niin selviää, että junassa ei siis ollut kuljettajaa ollenkaan. Erikoista toimintaa jättää tuollainen juna seisomaan keskelle ei-mitään. Yhdessä videossa tosiaan oli aika huikea räjähdys, lähestulkoon ydinräjähdyksen näköä. Jossain kuvassa näkyi kuinka junan vaunut olivan nätissä kasassa. Nyt voisi johdatella syyn räjähdysille: raiteilta suistumisen jälkeen muutama vaunu hajonnut ja joten öljy päässyt syttymään joka sitten alkanut 'keittämään' muita vaunuja joissa tapahtuu tislautumista, eli kevyemmät jakeet, eli bensiini ja kaasut paineistuvat säiliöissä ja sitten...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 08, 2013, 20:16:42 » |
|
Ja noita kun lukee, niin selviää, että junassa ei siis ollut kuljettajaa ollenkaan. Erikoista toimintaa jättää tuollainen juna seisomaan keskelle ei-mitään.
Erikoisempaa se olisi kai jättää seisomaan keskelle jotain? Tietämättä ohjeista tms niin mikäli seisomaan jättäminen on normaalia, niin se ei taida olla erikoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 09, 2013, 21:03:52 » |
|
Kanadan onnettomuusjuna ajoi kovaa ylinopeutta ennen suistumistaan raiteilta, sanovat tapauksen tutkijat. Tutkijat eivät kuitenkaan toistaiseksi ole pystyneet määrittelemään, kuinka suuresta ylinopeudesta oli kyse.
iltasanomatSiis, TÄH Eikö se ollutkaan paikoillaan vai oliko tuo ylinopeus ennen junan pysähtymistä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 09, 2013, 23:05:56 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 09, 2013, 23:50:24 » |
|
Palopäällikön mukaan liikennöitsijälle ilmoitettiin puhelinkeskustelussa, mitä palokunta oli veturille tehnyt, eli sammuttanut sekä palon että moottorin. Jarruista ei liikennöitsijän kanssa tällöin tullut mitään puhetta. Junan oli tarkoitus jatkaa matkaa vasta aamulla. Liikennöitsijän olisi kai pitänyt tietää, että juna oli tuohon aikaan miehittämätön ja vetureista vain yksi oli käynnissä. http://www.torontosun.com/2013/07/09/how-a-train-ran-away-and-devastated-lac-meganticVaikuttaa kyllä erittäin omituiselta, että raskas öljyjuna yöpyy jollakin kaltevalla liikennepaikalla valvomattomana, yhden moottorin tuottaman jarruvoiman varassa. Junan karkaaminen merkitsee noissa maastoissa aina varmaa katastrofia. Voisihan se moottori sammua itsestäänkin. Voiko asia olla noin alkeellisesti järjestetty, että jarrut eivät toimi ilman käyvää moottoria, vai onko tässä silti jotain muutakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 10, 2013, 09:38:16 » |
|
Burkhardt... Tulee ihan mieleen Viron rautateiden laatu silloin, kun ne olivat kyseisen henkilön hoidossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 10, 2013, 10:55:12 » |
|
Eikös jarrupaineiden karattua junan jarrujen pitäisi kiinnittyä? Näinollen jarrujen toimiminen ilman käyvää moottoria pitäisi olla automaattista, jos järjestelmässä on vuoto. Tuskin kyseessä on ollut veturijarrujen käyttökään ensimmäisessä veturissa, ja palaminen on sitten hävittänyt veturijarrut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 10, 2013, 13:17:39 » |
|
Eikös jarrupaineiden karattua junan jarrujen pitäisi kiinnittyä? Näinollen jarrujen toimiminen ilman käyvää moottoria pitäisi olla automaattista, jos järjestelmässä on vuoto. Tuskin kyseessä on ollut veturijarrujen käyttökään ensimmäisessä veturissa, ja palaminen on sitten hävittänyt veturijarrut?
Siis se hommahan toimii niin, että jokaisessa vaunussa on oma apusäiliö, josta tuleva paineilma painaa jarrut kiinni, jos jarrujohdosta häviää paine. Tässä oli luultavasti käynyt niin, että nämä vaunujen apusäiliöt ovat vuotaneet tyhjiksi, jolloin jarrut irtosivat. Junan paineilmajarruja ei ole tarkoitettu seisontajarruiksi, vaan sitä varten on käsijarrut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 10, 2013, 13:23:12 » |
|
Eikös jarrupaineiden karattua junan jarrujen pitäisi kiinnittyä?
Riippuu mitä jarrupaineilla tässä tarkoitetaan. Veturi syöttää jarrujohtoon painetta aina suurimpaan säädettyyn arvoon asti (Suomessa nimellispaine 5 bar), ja tämä jarrujohto sitten "lataa" itse vaunun jarrujärjestelmän paineeseen. Hieman yksinkertaistaen jarrut menevät päälle, kun jarrujohdon paine on riittävästi alempi kuin vaunujen jarrujärjestelmään latautunut paine. Mutta, jos itse vaunujen järjestelmien paine pihisee pikku hiljaa ulos, eikä jarrujohto syötä sinne korvaavaa ilmaa, jarrut irtoavat vähitellen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 10, 2013, 13:26:47 » |
|
Tässä kohtaa pitäisi tiedustella kyseisen operaattorin riskienhallinnasta vastaavalta taholta, että millainen öljykuljetusten riskianalyysi heillä on - vai onko sellaista...?
Jo pelkästään turvaraide olisi estänyt katastrofin, joskaan ei vahinkoa.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 10, 2013, 15:34:26 » |
|
On myös epäilty että palomiehet olisivat osasyyllisiä. Sammuttivat moottorin kun olivat tulipalon takia paikalla. En kuitenkaan usko että pelkkä moottorin sammuttaminen ja paineilman loppuminen aiheuttaisi näin äkkiä tuollaisen tapahtuman. Jossain palstalla puhuttiin että apusäiliöiden tyhjentyminen kestäisi viikon, tai ainakin useita päiviä. Tuolla järjestelmä voi tietysti olla eri kuin Suomessa, mutta varmasti yhtäläisyyksiäkin löytyy. Perusperiaatteet kuitenkin on luullakseni samoja. Kaksipainejarrulliset jarrut vapautuu heti kun jarruputkeen tulee lisää painetta vähänkin. Onko joku palomiehistä vahingossa osunut kyynärpäällä jarrukahvaan? Junassa oli kuitenkin kymmeniä vaunuja, eikä voi olla niin, että jokaisessa apusäiliöt on viallisia ja vuotaa. Yksi tai kaksi vuotavaa vaunua ei ole ihmeellistä, mutta että kaikki olisivat sellaisia. Uskon että moni sekoittaa asian nyt jarruletkujen vuotamiseen, ne vuotaa helposti alle tunnissa tyhjäksi, mutta se on eri asia. Tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|