Mikähän VR:n vetureista on teknisesti lähin sukulainen tuolle.
Heti ei tullut mieleen mitään, mutta sitten välähti
Move 66:han on ilmiselvä hiivamalli Vv13:sta, Move 51h:sta eli Tve 3:sta.
Molemmat ovat Valmetin kolmiakselisia, jäykkärunkoisia vetureita, joissa on GM-peräinen kaksitahtikone ja jenkkiläinen automaattivaihteisto. Voimansiirto on vaihdettu kytkintankovedosta akselinkäyttölaitteisiin ja kokoa ja tehoa on tullut lisää. Varmaankin Valmetilla on seurattu halpojen jenkkiläisten voimakoneiden ja vaihteistojen kehitystä Move51:n valmistuksen päätyttyäkin ja ehkä ratkaisu oli helppokin toteuttaa: kone ja aski Jenkeistä, ihan omatekemä jäykkä runko ja siihen hyttimalli VR:lle toimitetuista dieseleistä sopivasti sovitettuna. Apulaitteet ja akselinkäyttölaitteet ovat vaatineet hieman varsinaista miettimistä; jousitushan lienee hyvinkin läheistä sukua höyryveturille.
Epäilemättä Move66 olisi sopinut mitä mainioimmin myös VR:n käyttöön, mutta Dv15-16 täytti vaihtotyötarpeet erilaisten pienvetureiden kanssa. Ehkä, jos olisi hankittu pelkästään vaihtotyötä varten vetureita, Move 66 olisi ollut edullinen ratkaisu.
Mutta seuraava sukupolvi erottautuikin jo kaikesta edellämainitusta: kaksi akselia, Scanian veekasi ja Clarkin trukin vaihteisto sekä kokonaan uudelleen mietitty hytti: Tve 4.