Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Taajamajunat Sinisten vaunujen jälkeen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 23, 2014, 19:28:56 »

Mitäs sitten kun kaikki siniset vaunut on romutettu? Millä kalustolla mennään taajamajunia? Ja jos mennään kiskobusseilla niin niitähän on rajallinen määrä. Mutta esimerkiksi Vaasassa, siellä on aikataulu täynnä H-kirjaimia, niin millä sitten ajetaan? Huh
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2014, 19:37:17 »

Vaasan radalla on kiskobusseillakin ajettu joskus viime vuosina, mutta niiden kapasiteetti ei täällä riitä. Sähköistämättömillä rataosilla tullaan varmasti käyttämään Dm12:a, mutta jossain saatetaan käyttää Ex- ja Expt-vaunuja Dv12-vedolla, aggregaattivaunu tietysti mukana, jos niitä enään on tarpeeksi.  Ex- ja Expt-vaunut tulevat ilmeisesti korvaamaan siniset vaunut taajamajunissa sähköistetyillä rataosilla. Jonkin viime vuoden Resiina-lehden tasoristeyspalstalla luki, että Vaasa-Seinäjoki-rataosalla alettaisiin korvaamaan jo sinisiä joulukuussa 2013 Ex- ja Expt-vaunuilla, mutta eipä ole näkynyt. Nykyisestä aikataulusta ei ole tietoa, kai ne muutaman vuoden sisällä sieltä tulevat, kun IC2-junat lisääntyvät ja yksikerrosvaunuja alkaa vapautumaan muuhun liikenteeseen.
tallennettu

Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2014, 20:57:32 »

Jonkin viime vuoden Resiina-lehden tasoristeyspalstalla luki, että Vaasa-Seinäjoki-rataosalla alettaisiin korvaamaan jo sinisiä joulukuussa 2013 Ex- ja Expt-vaunuilla, mutta eipä ole näkynyt.

Samaisen Resiinan mukaan myös Porin radalle pitäisi/olisi pitänyt ilmestyä Ex- ja Expt-vaunuja.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2014, 15:42:14 »

Yksi mahdollisuus vetovoimaksi on myös Dr16 eritoten Pieksämäki–Joensuu-radalle. Sähkönsyöttöteho riittää ihan hyvin muutaman yksikerrosvaunun mittaiselle junalle.

Neljä aggregaattivaunua kuudesta(?) on valmistunut nimittäin alun perin jo 1966 (EFit), joten viimeisten sinisten vaunujen poistuessa ne ovat ylittäneet 50 vuoden iän! (elleivät päädy lusikoiksi aiemmin) Jäljelle jäävät kaksi De-vaunua joutuvat todennäköisesti Kolarin radalle siinä vaiheessa, kun viimeisistä CEmt:eistä aika jättää, ellei rataa sähköistetä tai matkustajaliikennettä sinne peräti lakkauteta. (tulipas maalattua piru seinälle)

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, onko esim. palakiskoinen Jyväskylä–Seinäjoki-osuus kelvollinen 1500 voltin syöttöön.

Edit: muistinpas väärin. Valmistusvuodet ovat 1966, 1967 ja 2x 1969.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2014, 16:04:00 kirjoittanut Olli Aalto » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2014, 22:01:03 »

Harmi että "Devarit" lähtevät Vaasasta. Tulee ikävä, mutta suurin ikävä tulee kuitenkin sinisille ; ovat kokeneet talvet, kesät, yöt, päivät, nähneet monet pääjohtajat ja monet muut henkilöt, myös muiden vaunujen tulot ja lähdöt... Hhmmm... jotakin pitää jättää kuitenkin kiitospiheeseen. Vetää hiljaiseksi... Itkee

PS. Muistuttakaa minua sitten joskus tästä kiitospuheesta, voisi olla aika hyvä idea! Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 21, 2014, 21:56:45 »

Jonkin viime vuoden Resiina-lehden tasoristeyspalstalla luki, että Vaasa-Seinäjoki-rataosalla alettaisiin korvaamaan jo sinisiä joulukuussa 2013 Ex- ja Expt-vaunuilla, mutta eipä ole näkynyt.

Samaisen Resiinan mukaan myös Porin radalle pitäisi/olisi pitänyt ilmestyä Ex- ja Expt-vaunuja.
Tässä koko teksti:

  Sähköveturivetoisten taajamajunien vaunustoja tullaan korvaamaan IC-käytöstä poistuvilla Ex-vaunuilla. Muutamien Ex-vaunujen hyteistä toinen muutetaan konduktöörien työskentelytiloiksi. Ex-vaunustoisia taajamajunia tullaan ajamaan väleillä Tampere–Pori, Seinäjoki–Vaasa sekä Kokkola–Rovaniemi. Aikataulullisesti suunnitelmissa olisi aloittaa liikenne kuluvan vuoden lopulla. Samalla tupakkakopit ovat poistumassa henkilöliikenteen kalustosta.

Sanoisinko että muutettavien Ex-vaunujen litteraksi tulisi Exf? Minun mielestäni viisain vaihtoehto olisi että d-vaunut IC2:iin ja x-vaunut IC:en ja taajamajuniin. Eli kokonaan kaksikerroksiset junat ja kokonaan yksikerroksiset junat. Ja kaiken lisäksi x-sarjan vaunut ovat lempivaunujani teräskoristen rinnalla erityisesti muotoiluna ja matkustusmukavuuden takia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2014, 22:09:30 »

Minun mielestäni viisain vaihtoehto olisi että d-vaunut IC2:iin ja x-vaunut IC:en ja taajamajuniin. Eli kokonaan kaksikerroksiset junat ja kokonaan yksikerroksiset junat.

Yksikerroksisista IC-vaunuista ei taida löytyä sellaisia palveluja, jotka IC-junien palvelukonsepti vaatisi. Noin ylipäätään IC-junat ovat muuttumassa kaksikerroksisiksi kokonaan ERd-vaunujen myötä. Sellaisia taitaa jo liikennöidäkin.

Matkustajan kannalta IC- ja IC²-junien ero on enää vain ravintolapalveluissa. Ensimmäisessä on ravintolavaunu, jälkimmäisessä kärrymyynti.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #7 : Toukokuu 21, 2014, 23:00:20 »

Yksikerroksisista IC-vaunuista ei taida löytyä sellaisia palveluja, jotka IC-junien palvelukonsepti vaatisi. Noin ylipäätään IC-junat ovat muuttumassa kaksikerroksisiksi kokonaan ERd-vaunujen myötä. Sellaisia taitaa jo liikennöidäkin.
Onkohan tämä Resiinassa ollut pikku-uutinen päässyt ulos vähän liian aikaisin, kun vaikuttaa siltä, että IC-junat eivät ole vielä muuttuneet laajemmin kokonaan kaksikerroksisiksi? Junapari 43(63)/58 lienee edelleen ainoa kokonaan kaksikerroksinen IC-juna. Muissa Rk-vaunu on vain korvattu ERd-vaunulla, mutta mukana on kuitenkin vielä Ex ja Expt.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Taajamajunat Sinisten vaunujen jälkeen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina