Joo. Ratalinjaus näyttää äkkiseltään yhtä hyödylliseltä, kuin Mäntsälästä rakennettaisiin Kärkölän Järvelään ratalinja. Varmaan siitä ehkä saadaan venäjänmaassa jotain rinnakkaishyötyä, mutta tuntuu näin karttaa katsottuna aika järjettömältä hukata miljardi tuollaiseen. Venäläistä on joskus vaikea ymmärtää...
kannattaisko lukea uutinen loppuun..siinä sanottiin "Kun tavaraliikenne siirtyy uudelle radalle, kapasiteettia vapautuu uusille nopeille junavuoroille Helsingin ja Pietarin välillä"
ja lisäksi rata kaksiraiteinen
Kannattaisi. Ja niin luinkin, ja niin arvelen Kososen Mikonkin lukeneen.
Kannattaisiko lukea kukin kommentti loppuun eikä kommentoida vain puolikasta?
Huomioni oli, että samalla reitillä on jo nyt rata ja implikoitu ihmetykseni oli, että miksi kyseistä rataa ei olla käytetty.
Avataan nyt vielä vähän lisää:
Pietarin ja Viipurin välillä menee nykyisellään kaksi suorahkoa rataa. Toinen niistä on suora nopea rata Vainikkalan ja Buslovskajan suunnasta Pietariin. Pitkälti Allegrojen takia sinne ei mahdu kovinkaan paljoa hitaita tavarajunia. Toinen näistä kahdesta radasta puolestaan on melko tiheässä taajamajunakäytössä, eikä sinnekään oikein saa tavarajunia sopimaan. Ja jos muuten saisikin, niin ainakin Pietarissa sillä radalla, joka kyseiselle yhteydelle vie, on liian tukkoista.
Tarvitaan siis jokin kolmas reitti, vaikka sitten aika paljon kiertäväkin. Sellainen on onneksi jo olemassa:
Pietarista Hiitolan kautta kulkee Parikkalaan ja Sortavalaan päin rata. Viipurista puolestaan kulkee rata Hiitolan kautta myöskin Parikkalan ja Sortavalan suuntiin. Siispä Venäjällä hoksattiin, että tavarajunathan saadaan Pietarista Viipurin seutuville ajamalla niitä ensin kohti Sortavalaa ja kääntymällä sitten Pietari-Sortavala- ja Viipuri-Sortavala -ratojen yhtymäkohdasta kohti Pietaria. Hyvä näin. Mutta sitten tullaan outoon kohtaan: Jostain syystä joku on saanut päähänsä, että tämän mahdollistamiseksi on tarpeen, että tuosta Pietari-Hiitola radasta pitäisi joitakin kymmeniä kilometrejä ennen Hiitolaa radasta erkaantua uudisrata, joka veisi sitten suoraan Viipuri-Hiitola -radalle.
Mun kysymykseni on, että miksi tuo uudisrata tarvitaan? Kun joka tapauksessa lähdetään kiertämään jostain hornantuutista, miksi maksetaan miljardi muutaman kilometrin oikaisusta? Okei, Hiitolasta puuttuva kolmioraide on yksi kohtalainen syy. Sähköistys sen sijaan ei ole, koska tuo Hiitola-Viipuri -rata ei nykyisellään ole kuitenkaan sähköistetty, eli sähköistää se pitää silti.
Eli: Sen sijaan että ajetaan /melkein/ Hiitolaan asti ja mennään sitten uutta kallista uudisrataa pitkin hieman Hiitolan eteläpuolelle, olisi ollut ihan mahdollista rakentaa rata toisinkin. Hiitolaan se kolmioraide ja päälle sähköt. Kiertoa tuohon uudisrataan nähden tulee häviävän vähän, mutta rahansäästö olisi kai jotain 70% luokkaa.
Ymmärtääkseni Mikko käsitti asian samalla tavalla kuin mä sen tässä olen selittänyt. Uutisen loppuun asti luettuaan ja sitten karttaa vilkaistuaan.
Ehkä tähän on joku järkisyy olemassa, mutta mua kiinnostaisi tietää /mikä/ se järkisyy on, koska en tunne tuon alueen olosuhteita hirveän tarkasti. Se on kuitenkin käsitykseni, että sekä Pietari-Hiitola, että Viipuri-Hiitola -radoilla on nykyään niin vähän liikennettä, että ainakin joku osa tavarajunista mahtuisi sinne sekaan nytkin. Ja lisäksi tuon uudisradankin kanssa lähes koko matka mennään noita Pietari-Hiitola ja Viipuri-Hiitola -ratoja (koska tuo uudisrata yhdistää kyseiset kaksi rataa toisiinsa, eikä sitten mitään muuta), joten jos niillä on ruuhkaa, samainen ruuhka toki vaikuttaa myös tuolle uudisradalle pääsyyn.
Joko tässä siis on joku aspekti, jota en ole hoksannut ja jota kukaan ei ole tullut sanoneeksi, tai sitten Venäjällä on joku byrokraatti joka ei osaa lukea kartaa edes auttavasti tai sitten jollain päättävällä taholla on ollut kaveri, jonka radanrakennusfirma on tarvinnut tekemistä, eli kyseessä olisi ns. länsimetro-efektin toteuma Venäjän puolella rajaa.