Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 | Siirry alas Tulostusversio
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #100 : Huhtikuu 01, 2015, 11:59:17 »

Hymyilee leveästi 

http://junat.dy.fi/liikenne/juna/43666/2015-04-01

tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #101 : Huhtikuu 01, 2015, 13:01:35 »

Nyt on tietojärjestelmissä jännä junavuoro TH43666. Tampere-Parkano-Haapamäki. Joku pilailee aprillia kai.
Eiköhän tässä syyttävä sormi osoita tuonne Nääsvillen suuntaan Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #102 : Huhtikuu 01, 2015, 13:07:21 »

Milloinkohan tuo este saadaan raivattua?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #103 : Huhtikuu 01, 2015, 17:12:06 »

Tuliko vorgin kulkutietojen seurantaan joku bugi kun T5112 kulkutiedot katosi heti kun juna saapui Ouluun ?
tallennettu
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« Vastaus #104 : Huhtikuu 01, 2015, 19:49:19 »

Kuopion ohitti illalla tyhjä Etvkk - runko Sr-1 3084 vetämänä , en vain nähnyt sitä junienkulkutiedoisa?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #105 : Huhtikuu 01, 2015, 20:43:59 »

Kuopion ohitti illalla tyhjä Etvkk - runko Sr-1 3084 vetämänä , en vain nähnyt sitä junienkulkutiedoisa?
T 58502 Vaala-Kouvola, löytyy kyllä kulkutiedoista  Hymyilee
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #106 : Huhtikuu 02, 2015, 12:22:23 »

Aloin tänään seutata kulkuaikatiedoista miten Vaasan radan P-IC viimeiset-ensimmäiset kulkivat ja tallensin tiedot vastaisen varalle. Sitten aloin selata muitakin junia. Kuvan http://vaunut.org/kuva/100216 innoittamana katsoin löytyisikö sitä ja löytyi. Ensimmäista kertaa keksin kokeilla mitä on linkin "Kulkuhistoria" takana ja JESS JESS juuri sitä mitä olen kaivannut. Nyt voisin jäädä eläkkeelle näitä selailemaan, mutta vielä pitää puurtaa ainakin kuusiseiskaan ensi vuoteen.

T 53864 kulkuhistoriasta löytyi kuitenkin outoja juttuja. Miten kulkuajat 7-10.4.2015 voivat olla olemassa. Sehän on tulevaisutta. Onko tässä joku satunnainen bugi vai systemaattisesti huomioitava juttu? Pitääkö päiviin suhtautua jollakin varauksella taannehtivasti vai uskaltaako niihin luottaa? Tiedothan tulevat jollain tapaa automaattisesti, joten tämä oli sikäli outo havainto. Vertailin tuoreisiin kulkutietoihin Teemun version kanssa ja ne kyllä pitivät 100% yhtä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #107 : Huhtikuu 02, 2015, 12:55:56 »

Aloin tänään seutata kulkuaikatiedoista miten Vaasan radan P-IC viimeiset-ensimmäiset kulkivat ja tallensin tiedot vastaisen varalle. Sitten aloin selata muitakin junia. Kuvan http://vaunut.org/kuva/100216 innoittamana katsoin löytyisikö sitä ja löytyi. Ensimmäista kertaa keksin kokeilla mitä on linkin "Kulkuhistoria" takana ja JESS JESS juuri sitä mitä olen kaivannut. Nyt voisin jäädä eläkkeelle näitä selailemaan, mutta vielä pitää puurtaa ainakin kuusiseiskaan ensi vuoteen.

T 53864 kulkuhistoriasta löytyi kuitenkin outoja juttuja. Miten kulkuajat 7-10.4.2015 voivat olla olemassa. Sehän on tulevaisutta. Onko tässä joku satunnainen bugi vai systemaattisesti huomioitava juttu? Pitääkö päiviin suhtautua jollakin varauksella taannehtivasti vai uskaltaako niihin luottaa? Tiedothan tulevat jollain tapaa automaattisesti, joten tämä oli sikäli outo havainto. Vertailin tuoreisiin kulkutietoihin Teemun version kanssa ja ne kyllä pitivät 100% yhtä.

Eipä siinä bugia ole varsinaisesti. Juna 53864 on asetettu kulkuun aikavälillä 7.4-10.4 (ellei ennen kulkupäivää niitä peruta) Järjestelmähän näyttää liikennetilanteen 10 päivää eteenpäin, eli varatun ratakapasiteetin. Tuohan siinä on juuri hieno ominaisuus  kun voi suunnitella jonkun tietyn junan kuvaamista hyvissä ajoin etukäteen. Toki kannattaa vielä varmistaa lähempänä kulkua että se tosiaan kulkee, tavarajunia kun saatetaan perua päivää-paria ennen suunniteltua kulkemista.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #108 : Huhtikuu 02, 2015, 13:21:08 »

No mutta sehän olikin hienompi ominaisuus kuin osasin ajatella.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #109 : Huhtikuu 02, 2015, 13:27:29 »

Oma palveluni aikataulutietojen ja kulkutietojen selailuun on nyt pystyssä:

http://junat.dy.fi/liikenne/

(kellonajat siirtyi muuten viime yönä joten LiVin tarjoamissa tiedoissa näkyy tällä hetkellä kummallisuuksia)
Kiitokset myös Juhanille tälläisestä fantastisesta palvelusta! Tämä olikin kuvausreissulla hyödyllisempi kuin luulinkaan. Teemun ja Juhanin kulkutietopalvelut täydentävät mainiosti toisiaan!
tallennettu
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #110 : Huhtikuu 02, 2015, 14:02:29 »

Kiitokset myös minultakin tästä upeasta palvelusta. Olisiko mahdollista saada näkyviin Lieksa- Pankakoski- Lieksa junat jos sinne edes on enää liikennettä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #111 : Huhtikuu 02, 2015, 15:08:38 »

Kiitokset myös minultakin tästä upeasta palvelusta. Olisiko mahdollista saada näkyviin Lieksa- Pankakoski- Lieksa junat jos sinne edes on enää liikennettä?


Pankakosken liikenteestä olisikin kiva saada havaintoja.

Vaihtotyöhön Pankakosken radalla ei tarvitse hakea ratakapasiteettia, joten mahdolliset liikkujat radalla eivät avoimen datan tietojen kautta selviä.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #112 : Huhtikuu 02, 2015, 15:59:02 »

Pankakosken rataa on tullut muutamia kertoja ihasteltua Lieksassa käydessäni ja minuakin kiinnostaisi sen mahdollinen liikenne, vaikkakin se tuskin ainakaan niin säännöllistä olisi että tietoa pystyisi hyödyntämään?

Mutta asiaan, tutustuin minäkin nyt (viiveellä, kuten aina) myös tuhon Juhanin palveluun ja täytyy sanoa, että kulkutietohistoriat imaisevat mukaansa niin että eläkepäiviähän tässä tosiaan jo toivoisi Hymyilee  Spesiaaleja on mukava bongailla, kuten Ristiinan juna 23.1: +305 minuuttia.

Tietojen hyödyntäminen on oma lukunsa, tyyliin "Taidan huomenna yrittää 5012:n kuvaamista, kun 5006 on peruttu ja 5425 näyttäisi viime aikoina kulkeneen pariakin tuntia etuajassa". Suuret kiitokset Juhanille ja muillekin asianomaisille, ketkä ovat edesauttaneet helppoa tiedonsaantia.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #113 : Huhtikuu 02, 2015, 16:10:51 »

Nyt on tietojärjestelmissä jännä junavuoro TH43666. Tampere-Parkano-Haapamäki. Joku pilailee aprillia kai.

Jees. Tämä on siis aprillipila. Taidan kohta siivota tuon pois tuolta. Hymyilee
tallennettu
Miska Nikkinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1201


« Vastaus #114 : Huhtikuu 02, 2015, 16:48:25 »

Sr2 3202 lähtenyt makuuvaunun kanssa Hämeenlinnasta Ilmalan ratapihalle.
Lähti klo 17 jälkeen.
tallennettu

Miska Nikkinen
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #115 : Huhtikuu 03, 2015, 01:23:03 »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Nykyisessä ilmapiirissä monta asiaa pyritään salaamaan, joten tavarajunien akselimäärät ja junapainot lienevät salaista tietoa. Mutta kerätäänkö niitä, jotta ne joskus voisi julkaista, esim muutaman vuoden viiveellä?

Esimerkiksi joskus 40 vuotta sitten kaiken sai mitä halusi tietää. Silloin vain kaikki kopiointi oli käsivaraista tai kallista Xerox-kopiointia. Tapani Kilpisen kanssa keräsin kaikenlaista, mutta ei meillä ollut aikaa olla täydellisiä. Pyydettiin tiedot vain joistakin vetureista (en muista miten valittiin veturien numerot) ja linkin takana on ote kerätyistä tiedoista. Silloin ei juolahtanut mieleen, että VR hävittäisi tiedot pääosin ja että Valtionarkisto määräisi hävittämään loput ja kaikki yhteenvedot. Tuli sitten säilöttyä huonosti omatkin ja kahden kellarin viemäriputkivaurion seurauksena meni muutama kuutiometri.  Laitoin uuden ketjun näille vähille vanhoille tiedoille  http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8154.0.html
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #116 : Huhtikuu 04, 2015, 13:43:07 »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Nykyisessä ilmapiirissä monta asiaa pyritään salaamaan, joten tavarajunien akselimäärät ja junapainot lienevät salaista tietoa. Mutta kerätäänkö niitä, jotta ne joskus voisi julkaista, esim muutaman vuoden viiveellä?

Ilmeisesti nyt julkaisemattomien tietojen julkisuutta selvitetään, minkä jälkeen ne mahdollisesti tulevat saataville:

https://groups.google.com/forum/#!category-topic/rata_digitraffic_fi/kehitysehdotukset/79kHZdwAxDE
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #117 : Huhtikuu 07, 2015, 11:09:45 »

Oma palveluni aikataulutietojen ja kulkutietojen selailuun on nyt pystyssä:

http://junat.dy.fi/liikenne/

(kellonajat siirtyi muuten viime yönä joten LiVin tarjoamissa tiedoissa näkyy tällä hetkellä kummallisuuksia)
Sellainen kehitysidea tuli mieleen että "saman" paikan liikennepaikat olisi kätevä olla suoraan valittavissa pikavalinnasta. Esimerkkinä Joensuu asema, Peltola ja Sulkulahti, näiden välillä tulee vaihdeltua paljon. Vai olisiko järkevämpi yhdistää samaan listaukseen, tosin sitten luettelo olisi aika pitkä.
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #118 : Huhtikuu 08, 2015, 15:14:50 »

Nyt on jälleen kadonnut kaikki tulevat junat LiVin datasta (eli näkyy vain juuri nyt kulussa olevat junat ja menneet junat)... Onkohan taas vain jokin lyhytaikainen häiriö vai onko jokin muuttunut?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #119 : Huhtikuu 08, 2015, 15:31:28 »

Nyt on jälleen kadonnut kaikki tulevat junat LiVin datasta (eli näkyy vain juuri nyt kulussa olevat junat ja menneet junat)... Onkohan taas vain jokin lyhytaikainen häiriö vai onko jokin muuttunut?

Rajapintaa on taas vaihteeksi muutettu ja ainakin minä päivitän parhaillaan tietoja uudelleen omaan palveluuni...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #120 : Huhtikuu 08, 2015, 16:44:21 »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Nykyisessä ilmapiirissä monta asiaa pyritään salaamaan, joten tavarajunien akselimäärät ja junapainot lienevät salaista tietoa. Mutta kerätäänkö niitä, jotta ne joskus voisi julkaista, esim muutaman vuoden viiveellä?

LIIKE-järjestelmään on mahdollista ilmoittaa jarrupainonopeus, pituus, paino ja akselimäärä. Sekä kokoonpanotietoja, kuten veturien ja vaunujen numerot, kokonaispainot, taarapainot, akselipainot, VAK-tiedot, palvelut yms.

Tietoja on esillä siis varsin rajoitetusti. Sen lisäksi hoksasin juuri, että kaikkia myöhästymisten syitä ei näköjään julkaista avoimeen dataan. Luokista E - Etuajassakulku, H - Henkilökunta, K - Kalusto ja T - Tavarapalvelu näkyy vain tuo ylätason luokitus ilman tarkentavaa koodia.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #121 : Huhtikuu 08, 2015, 17:09:15 »

Eiköhän pojat ja tytöt olla tyytyväisiä nykyiseen.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #122 : Huhtikuu 08, 2015, 17:12:41 »

Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.
tallennettu
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #123 : Huhtikuu 08, 2015, 17:15:33 »

Me harrastajat emme tarvihe muuta tietoa kun kulussa olevat ja perutut junat.   Kaikki muu on turhanpäivästä paskaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #124 : Huhtikuu 08, 2015, 19:47:54 »

Eikös sitä kannata olla tyytyväisii jo nykyiseen. EI ole tarpeellista tietää kaikkee mahollista. Meille harrastajille riittää kun tiedetään edes kulussa olevat ja perutut junat. Mitä jännitystä harrastuksessa enää on jos tiedetään etukäteen veturien numerot ja jarrupainot yms.    Lopettakaa herran tähden kaiken turhan vaatiminen ja älkääkä enää mitään turhia vaadi.

No ei kai jotkut niitä "turhia" tietoja vaatisi jos ne olisi turhia... Eikä Eljas tuossa puhunut etukäteen tietojen saamisesta vaan nimeenomaan myöhemmin arkistoimisesta. Ei noi veturien numerot tai muut mun mielestä oo mitään turhia juttuja oo, jokaisella on tietenkin oma mielipide...
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Liikennevirasto avaa rautatieliikenteen dataa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina