Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #150 : Tammikuu 18, 2016, 07:32:53 » |
|
Kiitos vinkistä! Siis tämäkin on yleisneuvostoliittolainen ChME3, ei sen vähempää eikä enempää?
Sanotaan nyt sitten sadannen kerran nämä asiat... Oskari Kvist sanoi viime kesäkuussa tällaista: Resiina 2/2015: Vetureissa on vanhojen Puolassa käytettyjen S200-veturien alustat ja ne saavat tilapäisen rekisteröinnin Tsekkiin.
774.711: Alkup. nro. S200-252 Valmistusnumero: 8443 Valmistusvuosi: 1988
774.712 Alkup. nro. S200-264 Valmistusnumero: 13068 Valmistusvuosi: 1983
774.713 Alkup. nro S200-257 Valmistusnumero:12679 Valmistusvuosi: 1983 Nuo ovat siis Dr18-sarjan kolmen veturin alkuperäiset aihiot. Kyseisistä vetureista kaivoin kaksi tuntia myöhemmin esiin tällaista kuvaa netin syövereistä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7779.msg64486.html#msg64486 . Tuo veturi on siis alustaltaan nimenomaan Dr18 101. Esim. https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_770 osaa sanoa, että Tšekin veturityyppi 770 on käytännössä tšekkoslovakian maapaketilla varustettu ČME3. Ja samainen artikkeli osaa kertoa, että S200 on Puolan maapaketilla varustettu 770. Eroa S200:n ja ČME3:n välillä on siis vain sen verran, mitä Puolan rautatieviranomainen veturien tilaushetkellä vaati. Dr18-sarjalaisten telit ovat tietysti jostain muualta kuin Puolasta, koska Suomessa on eri raideleveys kuin Puolassa ja S200 on nimenomaan normaaliraideleveyden veturi. Telit lienevät siis jostain päin entistä Neuvostoliittoa. Niiden tarkempaa lähdettä ei ole tietääkseni vielä toistaiseksi julkaistu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #151 : Tammikuu 18, 2016, 13:51:44 » |
|
Se on siinä! http://www.fenniarail.fi/nyt.htmlLappi Timber Oy allekirjoittanut kuljetussopimuksen Fenniarail Oy:n kanssa (tiedote 18.01.2016) Keitele Forest Oy:n tytäryhtiö Lappi Timber Oy on tehnyt kuljetussopimuksen Fenniarail Oy:n kanssa rautatiekuljetuksista Lappi Timberin Kemijärven tuontantolaitokselta satamiin. Sopimuksen mukaiset kuljetukset alkavat vuoden 2016 ensimmäisellä vuosipuoliskolla, kun Lappi Timber Oy:n rakenteilla oleva uusi lastausraide valmistuu. Keitele Group valmistaa Kemijärvellä pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille. Tehdas on aloittanut toimintansa vuoden 2015 alussa. “Kemijärvi sijaitsee kaukana markkinoista ja tarvitsemme kilpailukykyisen kuljetusratkaisun. Kemijärvi –projektin alusta alkaen mahdollisuus rautatiekuljetuksiin on ollut keskeisessä roolissa ja nyt tehdyllä sopimuksella turvaamme toimitusketjun tehokkuuden”, perustelee Keitele Groupin sahaliiketoiminnan johtaja Matti Kylävainio. “Sopimus on merkittävä Fenniarailille. Tämä on konkreettinen näyttö siitä, että saamme uutta tavaravirtaa rautateille. Se on turvallinen vaihtoehto ja pienentää tuotteen ympäristöjalanjälkeä”, vahvistaa Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen. “Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme osaltamme tukea menestyneen suomalaisen perheyrityksen uutta liiketoimintaa tarjoamalla kilpailukykyisiä kuljetuksia”, toteaa Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo. Lisätietoja: Keitele Group, Lappi Timber Oy, johtaja Matti Kylävainio, 040 502 4717 Fenniarail Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, 040 749 3069 Keitele Group on vuonna 1981 perustettu perheyritys, josta on kasvanut yksi Suomen suurimmista mekaanisen puunjalostuksen toimijoista. Kemijärvellä sijaitseva Lappi Timber Oy ja Keitele Wood Products Oy valmistavat pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille Aurorazai-tuotemerkillä. www.keitelegroup.fi Fenniarail Oy on ensimmäinen suomalainen yksityinen rautatieoperaattori. Fenniarailin omistajina on suomalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Fenniarail tarjoaa kilpailukykyisiä rautatiekuljetuksia asiakasyriityksilleen. www.fenniarail.fi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #152 : Tammikuu 18, 2016, 15:31:37 » |
|
Mihinkäs satamiin Keitele tuotteitansa kuljettaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #153 : Tammikuu 18, 2016, 15:48:28 » |
|
Mihinkäs satamiin Keitele tuotteitansa kuljettaa?
Ainakin tähän asti Kemi ja Oulu ovat olleet Kemijärven tuotantolaitoksen vientisatamat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #154 : Tammikuu 18, 2016, 16:54:44 » |
|
20.12.2015 raideyhteys Patokankaalla oli vielä vähän vaiheessa http://vaunut.org/kuva/107387?paik=Isokylä - mutta eiköhän tuohon rata saada kesän koittaessa ennen ensimmäisen vuosipuoliskon päättymistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #155 : Tammikuu 21, 2016, 19:25:53 » |
|
Erinomaista, asiakkuuksien hankkiminen on siten alkanut!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #156 : Tammikuu 21, 2016, 19:32:07 » |
|
Tuota, kun katselee Kemijärveä Google Earthilla, niin siellä Lappi Timberin tehtaan pihalla näyttäisi olevan valmis kolmiraiteinen tähän toimintaan alkuun sopiva ratapiha?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #157 : Tammikuu 21, 2016, 20:21:27 » |
|
Google Earthin kuva on päivätty vuodelle 2010 ja Kansalaisen karttapaikan 2011. Liikenneviraston hankesivu: http://www.liikennevirasto.fi/kemijarvi-isokyla#.VqEfOVKLXaITuosta linkkaamastani kuvasta ei käy ilmi se, että tuossa ei oikeasti ole raidetta vaan "monttu". Vanha raide ja ent. sellutehtaan ratapiha on purettu. Po. ratapiha olikin jo ohittanut elinkaarensa lopun - silti siellä kuormattiin puuta ja tonneja liikutettiin muulloinkin kuin rataosan ollessa tukevasti jäätynyt...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #158 : Tammikuu 21, 2016, 20:34:21 » |
|
Kiitos linkistä Jarkko! Tuo ajoitusten erilaisuus selittääkin miksi siellä näyttää olevan raiteita. Ja miksi rata on kovin haperon näköistä kun katsoo Street viewlla pitkin maantietä tasoylikäytävälle.
Liikenneviraston sivulla näyttäisi nyt olevan jo "rakenteilla" kuvaus tälle hankkeelle, hyvä niin.
Yritin etsiä sahan webcamia, mutta sellaista ei taida olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #159 : Tammikuu 21, 2016, 21:32:07 » |
|
Onko FR:lla mitä vedellä ja jos on niin kuinka paljon ja millaisia vaunuja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #160 : Tammikuu 21, 2016, 22:11:20 » |
|
Tuota, kun katselee Kemijärveä Google Earthilla, niin siellä Lappi Timberin tehtaan pihalla näyttäisi olevan valmis kolmiraiteinen tähän toimintaan alkuun sopiva ratapiha? Tuo mainitsemasi kolmihaarainen ratapiha on tuleva raakapuuterminaalialue. Jostain syystä Maanmittauslaitos on julkaissut karttatietoja tulevaisuudesta, 24.10.2015 Patokankaan raakapuuterminaalin ratapihalla näytti tällaiselta: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=1640 Tuo Lappi Timberin sähköistämätön ja läpiajettava kuormausraide sijoittuu raakapuuterminaalin eteläpuolelle, ja ratasuunnitelman mukaan tuonne raakapuuterminaalialueelle tulee neljäskin (sähköistetty) raide vetoraiteeksi kolmen kuormausraiteen itäpuolelle, elleivät suunnitelmat sitten ole muuttuneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #161 : Tammikuu 22, 2016, 09:39:40 » |
|
Onkohan kenelläkään tietoja että missäköhän nuo FR:n Laais-vaunut tällä hetkellä majailevat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #162 : Tammikuu 22, 2016, 11:31:51 » |
|
Onkohan kenelläkään tietoja että missäköhän nuo FR:n Laais-vaunut tällä hetkellä majailevat?
Vahva veikkaus jotta Helsingin asemalla 13:15 asti jolloin lähtevät Kuusankoskelle. Siis jos tarkoitat niitä kahta jotka tässä männäpäivinä on roikkunu Dr18:n perässä Torniosta Etelä-Suomeen? T 7000 Helsinki asema - Kuusankoski pe 22.1.2016 13:15
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #163 : Tammikuu 22, 2016, 13:07:38 » |
|
Vaunut ovat mukana Helsingissä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #164 : Tammikuu 22, 2016, 13:37:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #165 : Tammikuu 22, 2016, 16:18:39 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #166 : Tammikuu 22, 2016, 16:37:47 » |
|
Ai ne ajaa vuokravaunuilla. Pieneoloisia ja kaksiakselisia. Pystyykö tai saako noita vaunua huoltaa muut kuin VR:n korjaamot? Niinkuin pyörien ja jarrujen osalta, puskimiahan pystyy kuka tahansa rasvailemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #167 : Tammikuu 22, 2016, 17:05:24 » |
|
Aikamoista, että on varikko Kotkassa ja toiminta Lapissa. Kemin satamaan ajanevat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Nieminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #168 : Tammikuu 22, 2016, 17:13:08 » |
|
Aikamoista, että on varikko Kotkassa ja toiminta Lapissa. Kemin satamaan ajanevat?
Aiemmin keskustelussa Mihinkäs satamiin Keitele tuotteitansa kuljettaa?
Ainakin tähän asti Kemi ja Oulu ovat olleet Kemijärven tuotantolaitoksen vientisatamat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 133
|
« Vastaus #169 : Tammikuu 22, 2016, 17:19:55 » |
|
Aikamoista, että on varikko Kotkassa ja toiminta Lapissa. Kemin satamaan ajanevat?
Aiemmin keskustelussa Mihinkäs satamiin Keitele tuotteitansa kuljettaa?
Ainakin tähän asti Kemi ja Oulu ovat olleet Kemijärven tuotantolaitoksen vientisatamat. Ouluun ja Kotkaan, ainakin kuski mainitsee Iltasanomien jutussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 161
|
« Vastaus #170 : Tammikuu 22, 2016, 17:22:01 » |
|
Ai ne ajaa vuokravaunuilla. Pieneoloisia ja kaksiakselisia. Pystyykö tai saako noita vaunua huoltaa muut kuin VR:n korjaamot? Niinkuin pyörien ja jarrujen osalta, puskimiahan pystyy kuka tahansa rasvailemaan.
Vaunut ovat kaksiosaisia, eli siten vaunut ovat yhteensä neliakselisia. Yhdessä vaunuosassa on 2-akselia, ja yhdessä vaunussa on 4 akselia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #171 : Tammikuu 22, 2016, 17:33:23 » |
|
Juu, toimivat viisaasti. Nykyään monissa maissa sekä vaunukalusto että veturit ovat vuokrattuja. Transwaggon on varmaan vieläkin tuollainen iso vuokraaja (?15000 vaunua?), siinä missä esim. AAE on jättiläinen. Tämä vapauttaa operaattorin keskittymään toimintaan ja sen kehittämiseen kun ei tarvitse huolehtia kaluston syömistä resursseista kasvuvaiheessa niin paljoa. Vuokrauskäytäntö on muuten sama, mitä käyttävät ainakin lentokoneiden ja rekkojen operaattorit. Ai ne ajaa vuokravaunuilla. Pieneoloisia ja kaksiakselisia. Pystyykö tai saako noita vaunua huoltaa muut kuin VR:n korjaamot? Niinkuin pyörien ja jarrujen osalta, puskimiahan pystyy kuka tahansa rasvailemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #172 : Tammikuu 22, 2016, 17:36:16 » |
|
Pitkiä siivuja on jos vedellään Lapista Kotkan satamaan.. Tulee jo ajoajoista pitkiä. Mutta onhan niitä satamia vähän siellä lähempänäkin, eli miten lie on sopimukset. Mutta hienoa jos lähtee kuljetukset liikkeelle ja tulee uusia kuljetussopimuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #173 : Tammikuu 22, 2016, 17:38:27 » |
|
Onko tuollaisessa vuokratoiminnassa kaluston huoltovastuu operaattorilla vai peräkärryn omistajalla?
Pyöräthän ovat julkisten tietojen mukaan FR:n omia. Niiden huolto sorvauksineen on oma juttu...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #174 : Tammikuu 22, 2016, 17:50:26 » |
|
Lienee aika pitkälle sopimuskysymys. Kalustoa saanee ylläpidolla (ehkä vaatimuskin) tai ilman. Vastuut jakaantunee sitten tämän mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|