Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Polkupyörän kuljettaminen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #50 : Elokuu 22, 2010, 23:14:42 »

Eikö junia voi ohittaa?

Voi, kuten kyseessä olevaa yöjunaa ohitellaankin Järvenpäässä. Myös Riihimäellä on jotain aikataulunmukaisia ohituksia. Muihin useampiraitesten rataosien ohituksiin taitaneekin liittyä tavarajuna vähintään toisena osapuolena. (Ja luonnollisesti kaupunkiratojen alueella nopeammat kaukoliikenneraiteiden junat ohittelevat kaupunkiradan junia.)

Lainaus
Eikö Tikkurilasta etelään johda 4 raidetta, joista ainakin puolet on etelään menevän liikenteen käytössä? Eikö Tkl-Hki välillä ole puolenvaihtopaikkoja itäisen ja läntisen raideparin välillä? Onko ne vain koristeita? Eikö kaukojuna saa pysähtyä tai liikkua "paikallisjunaraiteilla"?

Kaupunkiliikenteen raiteilla kulkee junia keskimäärin 5 minuutin välein suuntaansa, ei sinne ruuhka-aikaan mahdu muita. Seuraava vaihdeyhteys laitimmaisten raiteiden välillä on Tikkurilan jälkeen Oulunkylässä. Nykyisillä liikennesuunnilla yöjunan tulisi lisäksi ylittää kaikki pohjoissuunnan raiteet.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #51 : Elokuu 23, 2010, 00:06:57 »

Katsoin graafisesta aikataulusta (24.8.2010) miten se Kemijärven juna kulkee Tikkurilassa. Selittäkääs nyt uudestaan, että mitä junaa se haittaisi, jos se pysähtyisi Tikkurilassa pariksi minuutiksi tai vaikka peräti viideksi minuutiksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #52 : Elokuu 23, 2010, 08:33:58 »

Selittäkääs nyt uudestaan, että mitä junaa se haittaisi, jos se pysähtyisi Tikkurilassa pariksi minuutiksi tai vaikka peräti viideksi minuutiksi.

Selittäkää minullekin, minä kun en ymmärtänyt alunperin enkä yhä edelleenkään ymmärrä VR:n matkustajien kiusaamista tällä kohtaa.

Mitä Larin perusteluiden järkevyyteen tulee, olivathan ne sikäli järkevät, että ne olivat kutakuinkin sanasta sanaan VR:n perustelut. Ne VR:n perustelut nyt vaan eivät ole järkevät.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #53 : Elokuu 23, 2010, 15:19:23 »

Selittäkääs nyt uudestaan, että mitä junaa se haittaisi, jos se pysähtyisi Tikkurilassa pariksi minuutiksi tai vaikka peräti viideksi minuutiksi.

Sitä takana tulevaa R-junaa. Yöjunan pysähtyminen kun vie jarrutuksineen ja kiihdytyksineen ihan oikeasti normaalijunia paljon kauemmin aikaa. Mulle riittää todistukseksi se, että käytännössä takana tulevat junat jäivät myöhään. En oikein keksi, mikä muu olisi vakuuttavampi todistus.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #54 : Elokuu 23, 2010, 17:20:31 »

Sitä takana tulevaa R-junaa. Yöjunan pysähtyminen kun vie jarrutuksineen ja kiihdytyksineen ihan oikeasti normaalijunia paljon kauemmin aikaa.

Tietysti vie. Suomennetaanpa siis tämä syy: koska on päätetty, että kaikkien R-junien pitää kulkea samalla minuuttiluvulla, Tiksiin matkustavien on joko herättävä aamuyöllä tai kierrettävä Pasilan kautta. Asia selvä. Joskus olen ollut VR:n priorisoinneista samaa mieltä, nyt en ole.

(Edit:) Vähän lisää graaffia katselemalla selviää tietysti toinenkin syy: Pendojen yhdistämisen toimimattomuus. Sehän tuota tilaa taulussa vie, että 40 ja 80 ajetaan peräkkäin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #55 : Elokuu 23, 2010, 17:43:43 »

Selittäkääs nyt uudestaan, että mitä junaa se haittaisi, jos se pysähtyisi Tikkurilassa pariksi minuutiksi tai vaikka peräti viideksi minuutiksi.

Sitä takana tulevaa R-junaa. Yöjunan pysähtyminen kun vie jarrutuksineen ja kiihdytyksineen ihan oikeasti normaalijunia paljon kauemmin aikaa. Mulle riittää todistukseksi se, että käytännössä takana tulevat junat jäivät myöhään. En oikein keksi, mikä muu olisi vakuuttavampi todistus.
En tietenkään halua kiistää sitä mikä on käytännössä havaittu tapahtuvaksi. Kun toisaalta tähän mennessä on tullut matkustettua sekunttikellon kanssa jotakuinkin 1,5 milj.km erilaisissa junissa, niin ihan kaikkea ei purematta niele, ei edes yöjunien tarvitsemia jarrutus- ja pysähdysaikoja. Onkohan se R-juna kulkenut vähän lähempänä yöjunaa ennen? Voisiko pendo ollut jonkun minuutin myöhässä ja jättänyt yöjunan lähtöä Jp:stä myöhään (en tarkastanut menneitä aikoja). Jos näin oli, niin voisiko pendo ohittaa yöjunan Keravalla? Ehtiikö kukaan tekemään rutiinista poikkeavia ratkaisuja, eli onko porukkaa junaohjauksessa riittävästi? Eniten aina ärsyttää suomalainen tyyli sanoa, ettei jotain voi tehdä, koska bla bla bla... Tutulla Lund-Malmö-välillä (16km) on jotakuinkin sama määrä junia kuin Tkl-Psl (13km), mutta vain kaksi raidetta. Lisäksi Malmössä on tunnelitöiden takia viime aikoina ollut vain viisi raidetta ja asema on samanlainen pussi kuin Hki. Jotenkin vain melkein kaikki mahtuu, vaikka Veolia käännytettiin Malmö Syd-asemalle. Suomessa vaan joka juna tuntuu vaativan ympärilleen paljon enemmän vapaata. Tosin Lund-Malmö välin junilla paikallisjunien ja X2000:sten nopeuseroja supistettiin pari minuuttia, jotta saatiin lisää kapasiteettia. Olisikohan täydellinen katastrofi jos joku pendo olisi pari minuuttia hitaampi? Ainakin se olisi vähemmän kuin routavaurioiden aiheuttamat hidastukset. Topin esittämä perustelu on ihan relevantti, mutta olen VR:n toteuttaman ratkaisun kanssa eri mieltä siitä miten asia olisi pitänyt hoitaa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #56 : Elokuu 23, 2010, 18:02:34 »

Pertti ehti kommentoimaan ensin ja yhden R-junan hidastaminen 1-2min olisi varmaan ollut asiallisin ratkaisu. Eikä se olisi haitannut matkustajia, koska se olisi vain toteuttanut vallitsevan tilanteen. Tärkeintä ainakaan minusta ei ole aikataulun nopeuttaminen tai hidastaminen, vaan sen luotettavuus.
tallennettu
Arttu Jutila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #57 : Syyskuu 20, 2010, 18:17:31 »

Pistetääs vastaus varsinaiseen aiheeseen liittyen.

Matkustin 7.6.2010 Rovaniemeltä Helsinkiin polkupyörän kanssa, ensin P708:lla Ouluun ja siitä IC54:llä loppumatka. Pikajunaan polkupyörän sai hienosti matkatavaraosastoon lukkojen taakse konduktöörin avustamana.

Oulussa kun sitten vaihdoin InterCityyn, huomasin hämmästyksekseni, ettei pyöräni mahdu sille osoitetulle paikalle, koska pyörille tarkoitetussa poterossa oli jo kaksi pyörää. Konduktöörikin totesi, että "ei se sinne mahdu". Pyöräni jäi sitten puoliksi eteiseen ja oviaukon eteen. Liitteenä oleva kuva havainnollistaa tilanteen, vaikka ei kännykällä napsaistuna parasta laatua olekaan.

Sen seitsemän tuntia kestäneen matkan aikana sitten pompin asemilla pysähtymisien aikana aina vahtimaan pyörääni, ettei sitä kukaan vie, kun sitä ei saanut lukittua paikalleen.

Jälleen kerran polkupyörämotkotuksen perimmäisenä syynä on InterCity-junien riittämätön kapasiteetti matkatavaroiden säilytyksessä. Koko junassa on vain kolme polkupyöräpaikkaa! Toista kertaa en pyörän kanssa taida junassa matkustaa, ainakaan IC:ssä...

Palaan tähän aiheeseen toivottavasti viimeistä kertaa. VR nimittäin vastasi kirjeitse kesäkuisen pyörämatkani palautteeseen. VR:n asiakaspalvelukeskuksen vastaus kuuluu näin:

"26.8.2010

YHTEYDENOTTONNE VR:LLE

Hyvä asiakas

Kiitän yhteydenotostanne, joka koski InterCity-junan polkupyöräpaikkoja.

Pahoittelen, että junamatkanne ei vastannut odotuksianne.

Polkupyöräpaikat sijaitsevat InterCity-junien palveluvaunuissa, joihin on helppo nousta lastenvaunujen, pyörätuolien ja polkupyörien kanssa.

Ikävää, että polkupyöränne ei mahtunut telineeseen, mikä hankaloitti matkaa. Välitän palautteenne InterCity-kalustosta ja erityisesti matkatavarasäilytyksestä vastaaville henkilöille.

Lähetän teille ohessa hyvityksenä polkupyörämaksusta kaksi VR Matkaseteliä" (á 5€) "Setelit ovat voimassa puoli vuotta ja käyvät maksuvälineenä VR lipunmyynneissä.

Tapahtuneesta huolimatta toivon, että voimme palvella teitä jatkossa junissamme paremmin.

Ystävällisin terveisin

VR-Yhtymä Oy

NN
palautekäsitteljä"

Mukavaa saada vastaus, vaikka sen saaminen kestikin noin puolitoista kuukautta.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Polkupyörän kuljettaminen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina