|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2015, 08:16:58 » |
|
Harmillista. Onneksi tuli matkustettua nuo molemmat linjat jo hyvissä ajoin, vuosia etukäteen. Tarton kautta Moskovaan kulkeva yöjuna jäi kyllä kokematta, samoin Balti Ekspress.
Ehkä Moskovan linja käynnistyy vielä uudelleen, jos poliittinen tilanne paranee. Lux Express kiittänee Pietarin yhteyden lopettamisesta, joskaan ei liene busseissakaan nyt ruuhkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2015, 09:59:40 » |
|
Go Railin juna on kuollut, long live Go Rail! No, tässä muutamia kuvia vielä ajalta jolloin yhteys toimi. Toivottavasti yhteys saadaan taas käyttöön joskus myöhemmin, niin Jouni pääsee matkustamaan silläkin. Bussit ovat kova kilpailija tuolla välillä rautateille, ovat hyvin näyttäviä, moderneja ja luksusta. Juna taas oli, no "neukkuaikainen", jota uusi maali ei pystynyt piilottamaan. Ehkäpä moderni vaihtoehto tuon välin liikennöintiin voisi olla KISS DMU, FLIRTtejä ei Venäjällä ole, mutta KISSejä on? Kuvia Tallinnasta vuosien varrelta. Kuvat minun ja Ilkka Siissalon. ChME3-vaihtokone on kuin joutsenlaulu koko systeemille, värkki kaukaa menneisyydestä. Viimeisin / viimeinen väritys Tep70:lla. Edellinen... Ja aikamatkaa kauemmaksi... Sitten hieman vaunustoa:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2015, 10:35:02 » |
|
Tuo vuoden 2004 TEP70-0203:n kuva on ajalta, kun taisi syntyä jotain kiistaa venäläisten TEP70-veturien käyttämisestä Viron alueella. Muisti palailee pätkittäin, oliko kyse siitä, että venäläinen TEP70-0304 tuhoutui tasoristeysonnettomuudessa ja virolaisten täytyi ostaa Latviasta korvaava veturi (0269) venäläisille. Pietarin Varsovan aseman varikon TEP70:t toivat aikaisemmin Pietarin ja Moskovan junat Tallinnaan asti. Sitten piti pikapikaa vuokrata TEP70-vetureita Latviasta ja lopulta kunnostettiin vanha oma TEP70-0320 sekä ostettiin Latviasta 0236 ja 0237. Kolme muuta alun perin virolaista veturia myytiin Valko-Venäjälle. Viron omat neljä TEP70-veturia laitettiin seisomaan joskus 90-luvun lopulla. Mitään vanhoja romuja ne eivät siinä vaiheessa olleet, vaan valmistuneet vuonna 1993. Ehkä tuolloin tuli täyteen kuuden vuoden täyskorjausväli ja päätöstä korjauksesta ei tehty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2015, 13:01:41 » |
|
Onpa mielenkiintoinen ja monimutkikas tarina, kiitos Jouni!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2015, 19:26:31 » |
|
Tulevaan Tallinnan Ülemisten yhteisterminaaliin on päätetty rakentaa kaksi kotimaanliikenteen raidetta (1520 mm), kaksi Rail Balticin raidetta (1435 mm) sekä yksi kansainvälisen (=Venäjän) liikenteen raide (1520 mm), joka olisi ainoa viisumi- ja passiraide. Joutuuko tämä Venäjän raide sitten työttömäksi jo ennen syntymäänsä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 21, 2015, 09:11:10 » |
|
Moi, osaisitko sanoa, mistä yhteisterminaalin suunnitelmat löytyvät? Vaikka eestiksikin. Aihe vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta. Tulevaan Tallinnan Ülemisten yhteisterminaaliin on päätetty rakentaa kaksi kotimaanliikenteen raidetta (1520 mm), kaksi Rail Balticin raidetta (1435 mm) sekä yksi kansainvälisen (=Venäjän) liikenteen raide (1520 mm), joka olisi ainoa viisumi- ja passiraide. Joutuuko tämä Venäjän raide sitten työttömäksi jo ennen syntymäänsä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2015, 19:45:31 » |
|
Kiitos Joni! Oivallista materiaalia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2015, 19:48:39 » |
|
Moi, kiitos Jorma ja Sakari! Taitaa olla aika oivallinen paikka tuolla mäen päällä uudelle kansalliselle juna-asemalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2015, 13:06:59 » |
|
”Tallinna-Moskova matkustajajunaliikenne on kuollut. Eläköön Tallinna-Moskova matkustajajunaliikenne!” ________________________- Postimees Arvamus 11.6.2015 http://f.pmo.ee/f/2015/06/10/4169927t100ha307.jpg
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2015, 17:45:09 kirjoittanut Joni Lahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2015, 13:03:53 » |
|
Mielenkiintoista. Mikähän yritys tulee junaoperaattoriksi tällä kertaa? Uutisen voi lukea niin että GoRail hoitaa markkinointia ja myyntiä, tai niin että kalusto on kyllä venäläistä, mutta toiminta muuten "ennallaan". Toki kuulostaa hölmöläisten peiton jatkamiselta, jos matkustajia ei ole, niin sitten ei ole. Ja toisaalta, venäläisiä turisteja on taas alkanut Suomessakin näkyä enemmän, ehkä markkinatoivoa on tuollakin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2015, 13:06:54 » |
|
Mielenkiintoista. Mikähän yritys tulee junaoperaattoriksi tällä kertaa? Uutisen voi lukea niin että GoRail hoitaa markkinointia ja myyntiä, tai niin että kalusto on kyllä venäläistä, mutta toiminta muuten "ennallaan". Toki kuulostaa hölmöläisten peiton jatkamiselta, jos matkustajia ei ole, niin sitten ei ole. Ja toisaalta, venäläisiä turisteja on taas alkanut Suomessakin näkyä enemmän, ehkä markkinatoivoa on tuollakin? Venalaınen työvoıma on paljon halvempaa kuın vırolaınen. Lısaksı Venajalla on kıınnostusta maksaa tappıollısta lııkennetta ımagosyısta, Vırolla eı.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 07, 2015, 14:29:42 » |
|
Jep, mutta eivät ne yksityiset vänäläisetkään yritykset toimintaa tappiolla pyörintä. Ehkä takana siten jotain kautta valtiollinen taho RZD? Kun liikennettä on noilla Viron pohjois- ja eteläpuolelta, niin miksei Viroonkin? Mielenkiintoista. Mikähän yritys tulee junaoperaattoriksi tällä kertaa? Uutisen voi lukea niin että GoRail hoitaa markkinointia ja myyntiä, tai niin että kalusto on kyllä venäläistä, mutta toiminta muuten "ennallaan". Toki kuulostaa hölmöläisten peiton jatkamiselta, jos matkustajia ei ole, niin sitten ei ole. Ja toisaalta, venäläisiä turisteja on taas alkanut Suomessakin näkyä enemmän, ehkä markkinatoivoa on tuollakin? Venalaınen työvoıma on paljon halvempaa kuın vırolaınen. Lısaksı Venajalla on kıınnostusta maksaa tappıollısta lııkennetta ımagosyısta, Vırolla eı.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 07, 2015, 14:44:33 » |
|
Jep, mutta eivät ne yksityiset vänäläisetkään yritykset toimintaa tappiolla pyörintä. Ehkä takana siten jotain kautta valtiollinen taho RZD? Kun liikennettä on noilla Viron pohjois- ja eteläpuolelta, niin miksei Viroonkin?
Vaikeaa kuvitella, että kyse olisi mistään muusta kuin RŽD:n liikenteestä. Yksityisiä junareittejä taitaa koko Venäjällä olla jotakuinkin kaksi edestakaista vuoroa(?) Mistä sä noi "yksityiset venäläiset" olet operaattoriksi kuullut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2015, 14:47:21 » |
|
Täällä ( http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,7463391 ) taas kerrotaan, että vaunut ovat FPK:n, eli eivät tosiaan minkään yksityisen firman. Vetopalvelut Viron puolella tarjoaa vanhaan tapaan GoRail ja kun vaunut ovat FPK:n, eiköhän vetopalvelutkin Venäjän puolella ole ihan kansallisia heiniä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2015, 15:10:09 » |
|
Selkeytetään vielä niille, jotka eivät tiedä mitä FPK tarkoittaa. RZD (työllistää edelleen ehkä tuollaiset pari miljoonaa ihmistä) on jaettu toimintoihin ja pitkän matkan liikenteestä huolehtii FPK (Federalnaya Passazhirskaya Kompania).
Saataneeko samalla vähän modernimpaa kalustoa noiden antiikkisen oloisten EVR:n vaunujen tilalle? Väri ainakin taitaa vaihtua punaharmaaseen...tai johonkin niistä kymmenistä muista mitä Venäjällä käytetään / on käytetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 08, 2015, 07:59:07 » |
|
Selkeytetään vielä niille, jotka eivät tiedä mitä FPK tarkoittaa. RZD (työllistää edelleen ehkä tuollaiset pari miljoonaa ihmistä) on jaettu toimintoihin ja pitkän matkan liikenteestä huolehtii FPK (Federalnaya Passazhirskaya Kompania).
Vielä lisää "rautalankaa": Tolstoi-juna on myös FPK:n juna. Allegrot eivät sitten ole, vaan niiden filiaali on "Nopean kaukoliikenteen yhtiö" DOSS.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 19, 2015, 21:59:25 » |
|
Postimees 1.7.2015: "Esialgsetel andmetel hakkab rongi Eestis vastu võtma ja pileteid müüma GoRail, rong ise kuulub Venemaa Raudteede tütarfirmale FPK. "GoRail hakkab osutama Eestis veduriteenust. Müüme ka pileteid, kuid piletite hinnaga sotud üksikasjad on veel täpsustamisel," ütles GoRaili juht Alar Pinsel."
Lyhyesti. Operaattori on FPK ja GoRail ryhtyy ottamaan junia vastaan, antamaan veturipalvelua Viron puolella sekä myymään lippuja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2015, 11:35:55 kirjoittanut Joni Lahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 20, 2015, 10:02:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|