Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« : Lokakuu 31, 2015, 08:13:06 » |
|
IC462 Pori-Tampere törmäsi tasoristeyksessä henkilöautoon Harjavallan ja Kokemäen välillä. Porin radan junat korvataan toistaiseksi busseilla. IC166 runko on motissa ja näkyy olevan Porissa edelleen huoltoraiteella kun tuosta ikkunasta vilkaisen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2015, 09:16:34 kirjoittanut Jarkko Korhonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1797
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2015, 09:12:50 » |
|
Tarkentunut paikka on Näyhälän tasoristeys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2015, 09:44:42 » |
|
Tässä uutisessa sanotaan Aakulantie On tavallista ettei tasoristeyksellä ole tien nimeä. Vuosien saatossa nimiä on muuteltu tien nimen mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1797
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2015, 09:56:35 » |
|
Tässä uutisessa sanotaan Aakulantie On tavallista ettei tasoristeyksellä ole tien nimeä. Vuosien saatossa nimiä on muuteltu tien nimen mukaan. On myös yleistä, että paikaksi ilmoitetaan se tasoristeys, jonka lähelle juna on pysähtynyt eikä se, jossa onnettomuus alun perin tapahtui. Nuo kuvat tapahtumapaikalta vahvistavat tämän väärintulkinnan. Juna seisoo ennen mainittua Aakulantien tasoristeystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2015, 09:59:16 » |
|
Tässä uutisessa sanotaan Aakulantie On tavallista ettei tasoristeyksellä ole tien nimeä. Vuosien saatossa nimiä on muuteltu tien nimen mukaan. On myös yleistä, että paikaksi ilmoitetaan se tasoristeys, jonka lähelle juna on pysähtynyt eikä se, jossa onnettomuus alun perin tapahtui. Typerää harhaanjohtamista
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1797
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2015, 10:05:17 » |
|
Ei tuossa nyt mistään tarkoituksellisesta harhaanjohtamisesta ole kyse. Juttu on kirjoitettu nopeasti ja katsottu vain kartasta: ahaa, Aakulantien kohdalla, selvä. Ehkei ole välttämättä kovin hyvin tiedossa, että junat yleensä kulkevat satoja metrejä eteenpäin hätäjarrutuksen jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2015, 10:33:51 » |
|
Tuossa kuva. Kova oli kuulemma rytinä ja juna ihan matkavauhdissa.
|
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2015, 12:07:58 » |
|
Tilanne oli varsin tavanomainen suomalaisessa maantieliikenteessä. Suuri joukko kulkijoista ei osaa toimia tasoristeyksissä, suojateillä, nopeusrajoitusten kanssa, jne. Ihmeellisintä on se, että valtion puolelta ei kuulu paljon mitään asian ratkaisemiseksi. Itse hoitaisin asian esim. ylinopeuksien osalta digitalisaation avulla (vrt. navigiaattorin paikka- & nopeustieto), automaattilaskutuksella ja huomattavasti kovemmilla rangaistuksilla. Tutkijalautakunta voisi myös katsoa jälkikäteen millä nopeudella tasoristeystä on lähestytty. Suomalaisiinhan ei tehoa muu kuin raha ja sitähän valtiokin tarvitsee - ja eiköhän tällaisia tapauksia ole jo tarpeeksi. Näissä yhteyksissä puhutaan monesti myös siitä, että kyseessä ei ollut vartioitu tasoristeys. Samalla logiikalla voisi kysyä monessako risteyksessä on liikennevalot (joissa ajetaan pain punaisia).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2015, 16:09:31 » |
|
Tasoristeysonnettomuus Kokemäellä 30.10.15 n. klo 06.30
31.10.2015 Lounais-Suomi
Kokemäellä tapahtui, vartioimattomassa tasoristeyksessä, henkilöauton ja henkilöjunan välinen onnettomuus 30.10.15 noin kello 06.30. Porista Tampereelle matkalla olleen junan eteen oli Näyhäläntien vartioimattomassa tasoristeyksessä tullut henkilöauto. Veturinkuljettaja oli antanut varoitusmerkin ja aloittanut hätäjarrutuksen. Huolimatta jarrutuksesta, lähes täydessä vauhdissa ollut, juna oli iskeytynyt eteen tulleen henkilöauton vasempaan kylkeen ja auto oli raahautunut junan edessä noin 600 metrin matkan, Aakulantien risteykseen saakka. Törmäyksen voimasta veturin ensimmäinen akseli putosi kiskoilta ja myös rata kärsi vaurioita. Henkilöautossa olleet paikkakuntalainen ja harjavaltalainen mies saivat surmansa. Junassa matkustajina olleet noin 20 henkilöä eivät loukkaantuneet. Poliisi aloitti tapauksen teknisen ja taktisen tutkinnan välittömästi tiedon saatuaan. Tapahtumapaikalla tutkintaa suoritti myös onnettomuustutkintalautakunta. http://poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/tasoristeysonnettomuus_kokemaella_30_10_15_n_klo_06_30_40866?language=fi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2015, 16:18:47 » |
|
Suomen poliisikin näyttää elävän eilisessä ainakin tiedotteidensa osalta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2015, 16:45:08 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 02, 2015, 01:01:43 » |
|
Liekö erikoista se, että mukana oli limusiini..
Kyllä, nimenomaan. Ja lieneeköhän kyseessä ollut aivan todellinen onnettomuus, missä miehet ovat ylittäneet limusiinilla tasoristeystä ensimmäistä kertaa? Olisikohan käynyt niin, että auto on jäänyt mahastaan kiinni tasoristeyksen kanteen - ja samassa tuleekin jo juna? Ainakin olosuhteet ovat olleet hyvin otolliset: http://www.tasoristeys.fi/xdbimage?imageId=134812
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 844
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2015, 04:06:27 » |
|
Aikamoiselle kärrypolulle ovat pojat menneet https://goo.gl/maps/2sjQZcc63pw Voi olla hyvinkin että auto on jäänyt mahastaan kiinni. Näkyvyys ainakin on riittävä. Sattu somasti vielä juna kuvaan.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2015, 11:45:10 » |
|
Torinkulman kahvilasta saadun tiedon mukaan paikallinen autonkuljettaja oli yrittänyt pelastaa sammunutta asiakastaan autosta loppuun asti.
Surunvalittelut omaisille tapahtuneen johdosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2015, 13:11:48 » |
|
Tilanne oli varsin tavanomainen suomalaisessa maantieliikenteessä. Suuri joukko kulkijoista ei osaa toimia tasoristeyksissä, suojateillä, nopeusrajoitusten kanssa, jne. Ihmeellisintä on se, että valtion puolelta ei kuulu paljon mitään asian ratkaisemiseksi. Itse hoitaisin asian esim. ylinopeuksien osalta digitalisaation avulla (vrt. navigiaattorin paikka- & nopeustieto), automaattilaskutuksella ja huomattavasti kovemmilla rangaistuksilla. Tutkijalautakunta voisi myös katsoa jälkikäteen millä nopeudella tasoristeystä on lähestytty. Suomalaisiinhan ei tehoa muu kuin raha ja sitähän valtiokin tarvitsee - ja eiköhän tällaisia tapauksia ole jo tarpeeksi. Näissä yhteyksissä puhutaan monesti myös siitä, että kyseessä ei ollut vartioitu tasoristeys. Samalla logiikalla voisi kysyä monessako risteyksessä on liikennevalot (joissa ajetaan pain punaisia).
Ajoneuvovero on laillistettu ryöstö 211€ eli noin 4,5 pinokuutiota puuta lähti pois minun pussistani. Maksakoot ne jotka tunaroivat tasoristeyksessä, meno muistuttaa samaa kuin intissä jos yksi mokaa niin koko komppania kärsii.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2015, 13:31:26 » |
|
Itse hoitaisin asian esim. ylinopeuksien osalta digitalisaation avulla (vrt. navigiaattorin paikka- & nopeustieto), automaattilaskutuksella ja huomattavasti kovemmilla rangaistuksilla. Tutkijalautakunta voisi myös katsoa jälkikäteen millä nopeudella tasoristeystä on lähestytty. Suomalaisiinhan ei tehoa muu kuin raha ja sitähän valtiokin tarvitsee - ja eiköhän tällaisia tapauksia ole jo tarpeeksi.
Hyvin harvassa tasoristeysonnettomuudessa on kyse ylinopeudesta. Taajaman ulkopuolella on voimassa 80 km/h yleisrajoitus, vaikka oltaisiin millaisella kärrypolulla tahansa. Junan eteen tullaan paljon pienemmillä nopeuksilla. Toki kyseessä voi olla liian kova tilannenopeus, mutta sellaisesta sakottaminen ilman konkreettista onnettomuutta ei oikein onnistu. Jostakin luin Liikenneturvan (?) tutkimuksen, jonka mukaan tasoristeysonnettomuudessa alle jääneiden autojen keskimääräinen nopeus oli ollut 20-30 km/h eli sellainen nopeus joka normaalisti tuntuu erittäin turvalliselta - ja sitä se olisikin, jos junakaan ei törmäisi sen suuremmalla nopeudella. Tuo 20-30 km/h nopeus on niin pieni, että autoilija voisi junan keulan sijasta kurvata ojaankin ilman suurempaa vammautumisriskiä. Siis vielä aivan viime hetkellä kun ollaan jo lähes tasoristeyksessä. Kyse on vain siitä, että junaa ei ole havaittu, eikä ojaankaan osata siksi ajaa. Jos juna olisi havaittu, niin pysähtyminenkään ei olisi ollut ongelma. Rajoitususkovaiset toki ovat tiukasti sitä mieltä, että valtatielläkin pitäisi laskea rajoituksia, jotta tasoristeysonnettomuudet vähenesivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2015, 23:12:54 » |
|
Torinkulman kahvilasta saadun tiedon mukaan paikallinen autonkuljettaja oli yrittänyt pelastaa sammunutta asiakastaan autosta loppuun asti.
Ukkosenjumalankulman kahvilasta saadut tiedot ovat vääriä. Limo oli ajanut tasaista matkanopeutta junan eteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 03, 2015, 07:09:27 » |
|
Torinkulman kahvilasta saadun tiedon mukaan paikallinen autonkuljettaja oli yrittänyt pelastaa sammunutta asiakastaan autosta loppuun asti.
Ukkosenjumalankulman kahvilasta saadut tiedot ovat vääriä. Limo oli ajanut tasaista matkanopeutta junan eteen.
Jos jumalkuvista näkyvä tasoristeys on oikea, niin kovin suuri tuo tasainen matkanopeus ei ole voinut olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 721
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 03, 2015, 15:14:18 » |
|
Tilanne oli varsin tavanomainen suomalaisessa maantieliikenteessä. Suuri joukko kulkijoista ei osaa toimia tasoristeyksissä, suojateillä, nopeusrajoitusten kanssa, jne. Ihmeellisintä on se, että valtion puolelta ei kuulu paljon mitään asian ratkaisemiseksi. Itse hoitaisin asian esim. ylinopeuksien osalta digitalisaation avulla (vrt. navigiaattorin paikka- & nopeustieto), automaattilaskutuksella ja huomattavasti kovemmilla rangaistuksilla. Tutkijalautakunta voisi myös katsoa jälkikäteen millä nopeudella tasoristeystä on lähestytty. Suomalaisiinhan ei tehoa muu kuin raha ja sitähän valtiokin tarvitsee - ja eiköhän tällaisia tapauksia ole jo tarpeeksi. Näissä yhteyksissä puhutaan monesti myös siitä, että kyseessä ei ollut vartioitu tasoristeys. Samalla logiikalla voisi kysyä monessako risteyksessä on liikennevalot (joissa ajetaan pain punaisia).
Ajoneuvovero on laillistettu ryöstö 211€ eli noin 4,5 pinokuutiota puuta lähti pois minun pussistani. Maksakoot ne jotka tunaroivat tasoristeyksessä, meno muistuttaa samaa kuin intissä jos yksi mokaa niin koko komppania kärsii. Minun lasku on tuohon vielä reilut 100% lisää. Lisäksi risoo 5 vuotta kestänyt parin tonnin hintainen autoverotaistelu, yhteensä 5-numeroinen summa hukkaan heitettyä rahaa ja tullin käyttämä hankintatapa oli lähinnä kavallukseen verrattava eli keksitty verotusarvo "kohtuullisella" 200% toleranssilla yms. Tämä valitettavasti muuttaa asennetta negatiiviseen suuntaan. Mutta penskana opetettiin että minkään eteen ei mennä, Piste. Sitä olen noudattanut vaikka muuten luistankin pykälistä... Kolmesti on soitettu takana torvea kun en halunnut rekan eteen talvella. Luulisi jo järjenkin sen verran sanovan että isomman alle ei kannata telläytyä, näin luonto hoitaa tyhmimmät pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|