Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« : Huhtikuu 05, 2016, 21:38:35 » |
|
Ehkä vähän yllättävästi hallitus päätyi antamaan rahaa Luumäki-Imatra -ratahankkeeseen 165 miljoonaa. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018. Lisäksi luvatusti "Valtionavustusta annetaan kahdelle isolle raitiotiehankkeelle. Valtio myönsi Raide-Jokeri -hankkeeseen avustusta 84 miljoonaa euroa Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen väliselle pikaraitiolinjalle. Tampereen raitiotien rakentamiseen valtio myönsi avustusta 71 miljoonaa euroa." Suurimmat rahat menivät kumipyörähankkeille, joukossa Lahden eteläinen ohitustie, Mikkeli-Juva (monen pitkään odottama kohde) ja Oulun ja Haukiputaan kohdat valtatie nelosella. http://www.hs.fi/politiikka/a1459832082140?ref=hs-prio-2-1Lisätään vielä "40 miljoonan euron rahoitus Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden jatkosuunnittelulle".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2016, 21:55:26 » |
|
Kommentoinkin heti itse linkkaamaani uutista. Kävin katselemaan mitä 165 miljoonalla saa. Ylen uutisen http://yle.fi/uutiset/kaksoisraide_luumaen_ja_imatran_valilla_toteutuu/8790267 mukaan kaksoisraide tulisi koko välille. Sen sijaan Livin viimevuotisen selvityksen mukaan 165 me täsmäisi lähinnä (itseasiassa täysin) vaihtoehtoon ve2A2, missä kaksoisraidetta tulee vain välille Lappeenranmta-Joutseno. Vaihtoehdot, joissa kaksoisraide on koko matkaltaan, ovat hinnaltaan välillä 282-354 miljoonaa. Jokin ei nyt täsmää, veikkaisin Ylen uutista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2016, 06:16:12 » |
|
Kommentoinkin heti itse linkkaamaani uutista. Kävin katselemaan mitä 165 miljoonalla saa. Ylen uutisen http://yle.fi/uutiset/kaksoisraide_luumaen_ja_imatran_valilla_toteutuu/8790267 mukaan kaksoisraide tulisi koko välille. Sen sijaan Livin viimevuotisen selvityksen mukaan 165 me täsmäisi lähinnä (itseasiassa täysin) vaihtoehtoon ve2A2, missä kaksoisraidetta tulee vain välille Lappeenranmta-Joutseno. Vaihtoehdot, joissa kaksoisraide on koko matkaltaan, ovat hinnaltaan välillä 282-354 miljoonaa. Jokin ei nyt täsmää, veikkaisin Ylen uutista? Ministeri Bernerin dioissa kaksoisraidetta näyttäisi tulevan Joutseno - Imatra -välille. Luumäki - Lappeenranta välillekin on jotain tulossa, mutta sillä merkinnällä ei ollut selitystä. http://www.slideshare.net/lvmfi/julkisen-talouden-suunnitelman-liikennehankkeet
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2016, 10:10:29 » |
|
Lopultakin, tunnin juna Turun ja Helsingin välille. Ehkäpä meilläkin rakennetaan kohta ensimmäinen suurnopeuslinja raiteille ja sitähän on myöhemmin helppo jatkaa Turusta länteenkin. Olisikohan niin että ruotsalaiset ovat innostaneet hallitusta tällä hankkeellaan: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9128.0.html Tunnin juna pysähdyksillä tarkoittanee juuri tuollaista 320 km/h linjaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2016, 10:23:56 » |
|
Oho, eihän tämä olekaan suurnopeusrata kun katsoo hankkeen karttoja. Väylä kiemurtelee kaikkien mahdollisten pikkukaupunkien kautta. No, saadaan yksi paikallinen rataosuus lisää. Ehkäpä huippunopeudeksi tulee edes "norjalaisittain" 250 km/h. Ja "Tunnin juna" ei ole oikeasti tunnin juna, nimi on pelkkää mielikuvamarkkinointia, joka uppoaa asiaa tuntemattomaan kuin veitsi sulaan voihin. Mutta olisi toki aika vaikea myydä tunnin ja kahdentoista minuutin junaa... Lopultakin, tunnin juna Turun ja Helsingin välille. Ehkäpä meilläkin rakennetaan kohta ensimmäinen suurnopeuslinja raiteille ja sitähän on myöhemmin helppo jatkaa Turusta länteenkin. Olisikohan niin että ruotsalaiset ovat innostaneet hallitusta tällä hankkeellaan: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9128.0.html Tunnin juna pysähdyksillä tarkoittanee juuri tuollaista 320 km/h linjaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2016, 13:24:55 » |
|
Mutta olisi toki aika vaikea myydä tunnin ja kahdentoista minuutin junaa... Helppoa kuin mikä: "Noin tunnin juna".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2016, 16:22:39 » |
|
Lopultakin, tunnin juna Turun ja Helsingin välille.
Sitä rataa ei tuolla 40 miljoonalla rakenneta metriäkään. Kunhan selvittelevät ja tutkiskelevat. Konsulttifirmat tekevät miljoonatiliä maaperätutkimuksilla ja muilla selvittelyillään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 06, 2016, 16:31:54 » |
|
Ei sitä toisaalta voi suunnittelematta ja tutkimattakaan kai rakentaa? Nämä konsulttitoimistot ovat sitä paitsi pääosin suomalaisia, joten rahat jäävät silloin pyörimään omaan talouteemme, meidän kaikkien hyväksi. Lopultakin, tunnin juna Turun ja Helsingin välille.
Sitä rataa ei tuolla 40 miljoonalla rakenneta metriäkään. Kunhan selvittelevät ja tutkiskelevat. Konsulttifirmat tekevät miljoonatiliä maaperätutkimuksilla ja muilla selvittelyillään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2016, 17:50:36 » |
|
Nämä konsulttitoimistot ovat sitä paitsi pääosin suomalaisia, joten rahat jäävät silloin pyörimään omaan talouteemme, meidän kaikkien hyväksi.
Miten niin jäävät? Tiedän, ettei tämä kommentti liity tämän ketjun otsikkoon, mutta ihmettelen silti sitä lähtökohtaista ihmisten näkemystä, että oletusarvoisesti: - suomalainen yhtiö => rahat jäävät Suomeen - ulkomaisomisteinen yhtiö => rahat viedään veroparatiiseihin Ei kai asia noin mustavalkoinen ole?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2016, 18:26:38 » |
|
Nämä konsulttitoimistot ovat sitä paitsi pääosin suomalaisia, joten rahat jäävät silloin pyörimään omaan talouteemme, meidän kaikkien hyväksi.
Miten niin jäävät? Tiedän, ettei tämä kommentti liity tämän ketjun otsikkoon, mutta ihmettelen silti sitä lähtökohtaista ihmisten näkemystä, että oletusarvoisesti: - suomalainen yhtiö => rahat jäävät Suomeen - ulkomaisomisteinen yhtiö => rahat viedään veroparatiiseihin Ei kai asia noin mustavalkoinen ole? Katso Panama-papereista niin näet, että kyllä on! Suomalaiset ovat täydellisen rehellisiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2016, 18:36:18 » |
|
Hallitus on tähän asti perunut kaikki puheensa joten eiköhän nämäkin määrärahat peruta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2016, 18:37:43 » |
|
No, homma toimi näin: Suomalainen yritys saa urakan ja vuokraa tarvittavat koneet käyttöönsä todennäköisesti esim. Ramirentilta tai Cramolta. Edelleen yritys pystyy työllistämään meitä suomalaisia paikalle tutkimusta tekemään ja sen jälkeen kirjaamaan tuloksia ylös. Työntekijät saavat tästä palkkaa, ja valtio välistä verotulonsa ja eläkemaksunsa ym. Vuokrayhtiöt taas pystyvät työllistämään ihmisiä ja taas valtio hyötyy. Kun koneita kuljettava suomalainen pienyrittäjä veloittaa konsulttiyhtiötä kuljetuksesta, pystyy se taas työllistämään yhden tai useamman ihmisen. Hänen palkastaan maksetaan veroa, ja hän voi myös kuolettaa kuorma-auton investointikustannuksia. Kuorma-auton käyttömaksu ja polttoainevero tuovat oman lisänsä valtion kukkaroon. Kumpikin yritys työllistää kirjanpitäjää, joka saa osan maksusta, pystyy maksamaan siitä palkkaa ja taas osa menee valtiolle... Konsulttitoimisto ja kuorma-autoyrittäjä työllistävät myös paikallisia ravintola- ja kauppayrittäjiä ollessaan aktiivisesti reissussa. Myynnistä maksetaan valtiolle aika korkea arvonlisävero. Ja kaupat maksavat palkkoja työntekijöilleen, jotka näin saavat työtä ja veroja valtiolle. Autoja ja koneita huoletaan silloin kun ne ovat kähytössä, taas maksetaan palkkoja ja veroja. Jne, jne. Joskus on tuntunut siltä että kun verojen kertymä on niin korkea, niin alkaako jo olla niin että valtion kannattaa investoida saadakseen tuloja... Mikko, en ymmärrä miksi miksi suomalaiset yritteliäät ihmiset eivät saisi menestyä? Sehän luo meille kaikille hyvinvointia yllä kuvatulla tavalla. Nämä konsulttitoimistot ovat sitä paitsi pääosin suomalaisia, joten rahat jäävät silloin pyörimään omaan talouteemme, meidän kaikkien hyväksi.
Miten niin jäävät? Tiedän, ettei tämä kommentti liity tämän ketjun otsikkoon, mutta ihmettelen silti sitä lähtökohtaista ihmisten näkemystä, että oletusarvoisesti: - suomalainen yhtiö => rahat jäävät Suomeen - ulkomaisomisteinen yhtiö => rahat viedään veroparatiiseihin Ei kai asia noin mustavalkoinen ole?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2016, 18:39:39 » |
|
Eipäs nyt vaivuta epätoivoon! Rikollisia on aina ollut, myös isokenkäisiä sellaisia, mutta ei se tee kaikista rikollisia... Nämä konsulttitoimistot ovat sitä paitsi pääosin suomalaisia, joten rahat jäävät silloin pyörimään omaan talouteemme, meidän kaikkien hyväksi.
Miten niin jäävät? Tiedän, ettei tämä kommentti liity tämän ketjun otsikkoon, mutta ihmettelen silti sitä lähtökohtaista ihmisten näkemystä, että oletusarvoisesti: - suomalainen yhtiö => rahat jäävät Suomeen - ulkomaisomisteinen yhtiö => rahat viedään veroparatiiseihin Ei kai asia noin mustavalkoinen ole? Katso Panama-papereista niin näet, että kyllä on! Suomalaiset ovat täydellisen rehellisiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2016, 18:44:31 » |
|
Se mitä nyt näyttäisi olevan hankelistalla, on samantyyppistä mitä menestyvä naapurivaltiomme (se läntinen niistä) on tehnyt vuosikymmeniä: pieniä paikallisia työllistäviä hankkeita, jotka saavat talouselämän rattaat pyörimään ja luovat lisää hyvinvointia. Ruotsin talous kasvoi viime vuonna 4%, joten tuohon suuntaan meidänkin pitäisi suunnata...yrittämällä suomalaisina löytää aina kaikesta mahdollisuuksia eteenpäin masentuneen puheen sijaan. Kysymys on asenteesta. Toivottavasti näitä kolmea ratahanketta ei nyt peruta... Hallitus on tähän asti perunut kaikki puheensa joten eiköhän nämäkin määrärahat peruta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 06, 2016, 20:00:36 » |
|
Ei sitä toisaalta voi suunnittelematta ja tutkimattakaan kai rakentaa? Ei tokikaan, mutta ei 40 miljoonan suunnitteluprojekti ole vielä yhtään minkäänlainen tae tunnin radan toteutumisesta, kuten joku jo ilakoi. Se on miljardihanke, eikä Turun kaltainen pussinperä ole kansantaloudellisesti järkevin suunta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2016, 20:53:51 » |
|
Juu, ei se sen enempää mahdollista rakentamista kuin spåraprojektin tutkiminen, joka on menossa kai edelleen Tampereella. Tämä Elsa-rata uudelleenhenkiinherätettynä näyttää hyvin mielenkiintoiselta, riippumatta mille nopeusluokalle ja millä hinnalla se rakennetaan. Sehän tuo Helsingin lähemmäs Vihtiä, Lohjaa, ja joukkoa Uusmaalaisia kyliä, jotka kaikki voivat kasvaa edelleen kun väki pakkaa etelään ja siirtolaisuutta Suomeenkin alkaa olla taas. Suunnitelmassa puhutaan kaksiraiteisesta väylästä, mutta jatko Salosta Turkuun taitaa olla yksiraiteinen edelleen. Kun Hangon satama on tärkeä vähäjäinen vientisatama, olisin laittanut nämä rahat mieluummin vaikka Hangon radan sähköistykseen. Tärkeää on kuitenkin että tässä tutkitaan ja kehitetään, ei tyydytä istumaan paikallaan ja ihmettelemään. Ei sitä toisaalta voi suunnittelematta ja tutkimattakaan kai rakentaa? Ei tokikaan, mutta ei 40 miljoonan suunnitteluprojekti ole vielä yhtään minkäänlainen tae tunnin radan toteutumisesta, kuten joku jo ilakoi. Se on miljardihanke, eikä Turun kaltainen pussinperä ole kansantaloudellisesti järkevin suunta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2016, 21:04:45 » |
|
Kommentoinkin heti itse linkkaamaani uutista. Kävin katselemaan mitä 165 miljoonalla saa. Ylen uutisen http://yle.fi/uutiset/kaksoisraide_luumaen_ja_imatran_valilla_toteutuu/8790267 mukaan kaksoisraide tulisi koko välille. Sen sijaan Livin viimevuotisen selvityksen mukaan 165 me täsmäisi lähinnä (itseasiassa täysin) vaihtoehtoon ve2A2, missä kaksoisraidetta tulee vain välille Lappeenranmta-Joutseno. Vaihtoehdot, joissa kaksoisraide on koko matkaltaan, ovat hinnaltaan välillä 282-354 miljoonaa. Jokin ei nyt täsmää, veikkaisin Ylen uutista? Joutseno-Imatra on suunnittelmien mukaan kaksoisraide. Ylellä käyny moka uutisoinnissa. Tosin parannetaan väli Luumäki-Joutseno mutta ei kaksoisrateisena. No mutta liikennöintiolosuhteet paranevat merkittävästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 06, 2016, 21:05:49 » |
|
Juu, ei se sen enempää mahdollista rakentamista kuin spåraprojektin tutkiminen, joka on menossa kai edelleen Tampereella. Kyllä täällä ollaan jo toteuttamisvaihetta käynnistämässä. Selvittelyt on selvitetty. Kaupunki on ilmoittanut valtion osallistumisen olevan ehto jonka täyttyessä rakentamispäätös erittäin todennäköisesti tehdään lokakuussa kaupungin valtuustosta. Kuokka isketään maahan vuoden kuluttua. Tämä Elsa-rata uudelleenhenkiinherätettynä näyttää hyvin mielenkiintoiselta, riippumatta mille nopeusluokalle ja millä hinnalla se rakennetaan. Sehän tuo Helsingin lähemmäs Vihtiä, Lohjaa, ja joukkoa Uusmaalaisia kyliä, jotka kaikki voivat kasvaa edelleen kun väki pakkaa etelään ja siirtolaisuutta Suomeenkin alkaa olla taas.
Tunnin juna on luotijuna, joka pyyhkii täysin eristetyllä baanallaan tuollaisten maitolaitureiden ohitse. Rata kulkee ison osan matkasta silloilla, tunneleissa tai maastokäytävään tehdyssä kaukalossaan. Ihmetyttää vain, mistä siihen tulisi riittämään matkustajia kaikille vuoroille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 06, 2016, 21:17:49 » |
|
Eli asiasta ei ole päätöstä nyt. Sitten ei voi rakentaakaan. Voihan olla että tässä on vain käytetty kalliita konsultteja ja toteutus on yhtä epävarmaa kuin Pisara-radalla Helsingissä? Eiväthän kaikki suunnitelmat toteudu. Liekö Tampere edes niin iso kaupunki, että bussit ruuhkautuvat koko ajan, vaikka vuoroväli on 5 minuuttia, kuten Jokeri-bussissa on asian laita Helsingissä ja Espoossa? Tuohan on joskus nähty raitiotien rakentamisen edellytyksenä. Juu, ei se sen enempää mahdollista rakentamista kuin spåraprojektin tutkiminen, joka on menossa kai edelleen Tampereella. Kyllä täällä ollaan jo toteuttamisvaihetta käynnistämässä. Selvittelyt on selvitetty. Kaupunki on ilmoittanut valtion osallistumisen olevan ehto jonka täyttyessä rakentamispäätös erittäin todennäköisesti tehdään lokakuussa kaupungin valtuustosta. Kuokka isketään maahan vuoden kuluttua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 06, 2016, 21:20:56 » |
|
Ei tokikaan, mutta ei 40 miljoonan suunnitteluprojekti ole vielä yhtään minkäänlainen tae tunnin radan toteutumisesta, kuten joku jo ilakoi. Se on miljardihanke, eikä Turun kaltainen pussinperä ole kansantaloudellisesti järkevin suunta.
Kysymyshän on (myös) eurooppalaisen TEN-T verkon 'ydinverkosta', jolla on Suomessa kaksi suuntaa, yllätys-yllätys, itä-länsi ja etelä-pohjoinen. Turku ei tässä tietenkään ole 'pussinperä', vaan verkko jatkuu meren yli Ruotsiin. http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.VwVeXXq-Cpr
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 06, 2016, 21:28:14 » |
|
Ei sitä toisaalta voi suunnittelematta ja tutkimattakaan kai rakentaa? Ei tokikaan, mutta ei 40 miljoonan suunnitteluprojekti ole vielä yhtään minkäänlainen tae tunnin radan toteutumisesta, kuten joku jo ilakoi. Se on miljardihanke, eikä Turun kaltainen pussinperä ole kansantaloudellisesti järkevin suunta. Ei varmaan mikä tae kun ei oo päätetty, mutta 40milj jonkin sortin efortti, suunnitteluraha yhteyteen. Joku 2 miljoonaa olis läppä mutta 40miljoonaa kertoo päättävien politikoiden yhteisymmärryksestä asian suhteen. Tahtotila ratkaisee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 06, 2016, 22:54:45 » |
|
Kommentoinkin heti itse linkkaamaani uutista. Kävin katselemaan mitä 165 miljoonalla saa. Ylen uutisen http://yle.fi/uutiset/kaksoisraide_luumaen_ja_imatran_valilla_toteutuu/8790267 mukaan kaksoisraide tulisi koko välille. Sen sijaan Livin viimevuotisen selvityksen mukaan 165 me täsmäisi lähinnä (itseasiassa täysin) vaihtoehtoon ve2A2, missä kaksoisraidetta tulee vain välille Lappeenranmta-Joutseno. Vaihtoehdot, joissa kaksoisraide on koko matkaltaan, ovat hinnaltaan välillä 282-354 miljoonaa. Jokin ei nyt täsmää, veikkaisin Ylen uutista? Joutseno-Imatra on suunnittelmien mukaan kaksoisraide. Ylellä käyny moka uutisoinnissa. Tosin parannetaan väli Luumäki-Joutseno mutta ei kaksoisrateisena. No mutta liikennöintiolosuhteet paranevat merkittävästi. Onko tuon remontin sisällöstä mistä helpoiten löydettävissä ihan vedenpitävää faktaa, parempaa siis kuin ne "Bernerin diat"? Uutisointi tuntuu taas kaikissa lähteissä valitettavan epäluotettavalta. Yle uudemmassa jutussa myös käyttää grafiikassaan Joutseno-Imatra -väliä (vaikkei erittele asiaa tekstissä vieläkään), mutta toisaalta saman uutisjutun Lahti-osuus ei nosta luottamusta grafiikoihin kovin korkealle: http://yle.fi/uutiset/tierahat_jaettin__katso_kartalta_hyodyttavatko_parannukset_sinua/8792495Verratkaa tunneloinnin (1 kpl) sijaintia virallisen suunnitelman tunneleihin (2 kpl), pahemmin ei voisi väärin piirtää http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/10628596/Hankekortti+v12/df99cc6b-2940-4b55-bd8b-c54ea2f4a1d3
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 06, 2016, 23:08:39 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 06, 2016, 23:48:42 » |
|
Itse asiassa juuri siihen dokumenttiin viittasin viestiketjun toisessa viestissä, mutta linkki oli unohtunut pois Sieltä kun listaa vaihtoehdot: Ve0++ 62 M€ Ve1 84 M€ Ve2A1 192 M€ Ve2A2 165 M€ Ve2A3 157 M€ Ve2B 273 M€ Ve3A 282 M€ Ve3B 354 M€ niin tuo 165 miljoonan hanke pisti tietenkin saman summan takia silmään. Ilmeisesti, jos uskomme Bremerin dioja, toteutettavaksi tulee kuitenkin 157 miljoonan hanke jonka hinta on vuodessa kasvanut kahdeksan miljoonaa (mystisesti, koska eikös inflaatiot ja indeksit ole viime aikoina olleet lähinnä negatiivisia). Mutta edelleen viitaten uutisoinnin sekavuuteen, tähän olisi kiva saada jostain vedenpitävää vahvistusta. Tietääköhän muuten SSS itse, mitä vaihtoehtoa se on lähtenyt rahoittamaan? En pistäisi liikaa pelimerkkejä senkään asian puolesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 07, 2016, 08:28:48 » |
|
Ei tokikaan, mutta ei 40 miljoonan suunnitteluprojekti ole vielä yhtään minkäänlainen tae tunnin radan toteutumisesta, kuten joku jo ilakoi. Se on miljardihanke, eikä Turun kaltainen pussinperä ole kansantaloudellisesti järkevin suunta.
Kysymyshän on (myös) eurooppalaisen TEN-T verkon 'ydinverkosta', jolla on Suomessa kaksi suuntaa, yllätys-yllätys, itä-länsi ja etelä-pohjoinen. Turku ei tässä tietenkään ole 'pussinperä', vaan verkko jatkuu meren yli Ruotsiin. http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.VwVeXXq-CprTiedän toki TEN-T -verkoston, mutta kun siellä rautateillä on sellainen epäjatkuvuuskohta Turun ja Tukholman välillä, vaikka harpilla piirtäen lähellä toisiaan ovatkin. Kuuntelin juuri radiosta aamun ajankohtaisohjelmaa ja siellä Turun kaupunginjohtaja Randell kehui asiaa mainiten Turun science parkin eli Kupittaan ja Otaniemen välin sujuvan pian " reilusti alle tunnissa". Minkälaista maglev-junaa Randell oikein odottaa tulevaksi? Jos vielä Helsinki C:stä pitää vaihtaa metroon ja ajaa Otaniemeen "reilusti alle tunnissa", niin Kupittaa - Helsinki C -välille ei jää puolta tuntia enempää aikaa kupattavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|