Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #27 : Elokuu 25, 2018, 01:51:28 » |
|
29.03.1905 teknillinen aikakausilehti ”Teknikern” kirjoitti (ruotsisi): ”Halla ångsågs elektriska järnväg i St. Michel” Suomennokseni kappaleesta : ”Rata rakennettiin 1904 Hall Osakeyhtiön laskuun. Se kuljettaa puutavaraa sahalta lautarhaan, ja sieltä Valtion Rautateiden sivuraiteille, jotka ovat yhteydessä sahan omien raiteiden kanssa. Yhteispituus on toistaiseksi 1500 metriä. Veturi on normaaliraiteinen, ja puskimet, sekä vetokoukut ovat SVR:n normien mukaiset. Veturi on kaksiakselinen. Siinä on 12 hv:n moottori, joka on kytketty yhteen akseliin, mutta toinenkin akseli voidaan varustaa samanlaisella moottorilla. Silloin vetokyky nousee kahteen täyteen lastattuun vaunuun, nopeuden ollessa 10 kmh. Virtaa veturi saa ajojohdosta, joka on kirkasta, kovaksi vedettyä kuparia. Johdon läpimitta on 8 mm., ja se on ripustuspisteissä kaksinkertaisesti eristetty. Virran tuottaa sahan konehuoneen EG 150 á 14 kw – tyyppinen dynamo. Jännite on 220 V, ja samaa virtaa syötetään lautatarhan laajaan valaistukseen.” Koetin erityisesti toistaa sen, että akselien välistä kytkentää ei mainita. Tosin valmistajan luettelo antaa ymmärtää sen löytyvän. Teho ei ylitä yhden akselin kitkaa vaikka akselipaino taitaa olla pieni. Liitteenä mainoksen osa, mainoksesta ilmenee että Helsingissä on konttori, filiaalit Turussa ja Viipurissa! Kuva Saksalasta, samasta lehdestä. Vaunun numero on 60 950. (valokopio, Tampereen Teknillinen kirjasto n.1967. Sama tietysti Kansalliskirjasto digit. lehdissä). Vaikka tämä on nomaaliraiteinen, niin kaikki muut meille toimitetut A.E.G:t ovat kapeita.
|