Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pääkaupunkiseudun vanhat lähijunat odottavat tuomiotaan Joensuussa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Lokakuu 05, 2016, 09:43:47 »

http://yle.fi/uutiset/3-9209393
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2016, 20:06:49 »

Osa ollut liikenteessä vielä keväällä, siinä olis paikka iskee ja kokeilla pienillä kustannuksilla muutamilla kaupunkiseuduilla lähiliikennettä. Trafi vois antaa poikeusluvan pysähtyy liikennepaikoilla joissa ei "korkeita laitureita".
Liikennekaari testiin;-)
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2016, 20:24:07 »

Näköjään Kouvola-Lahti väliä sukkuloi Sm2:t. Ne eivät ole  enää hyviä kulkuvälineitä, jos ajatellaan esteetöntä liikennöintiä!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2016, 07:20:37 »

Jotenkin tämä esteettömyys tuntuu kankeelta argumentilta Sm1/Sm2:sia vastaan, jos vaihtoehto on se, että liikennettä ei ole ollenkaan. Ajattelin siis lähinnä näiden käyttöä tai edes kokeilua lähiliikenteessä semmoisilla radoilla, joissa kaikki "lähityyppinen" junaliikenne lakkasi pari-kolmekymmentä vuotta sitten, esim. täällä Jyväskylässä.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2016, 10:19:53 »

Jotenkin tämä esteettömyys tuntuu kankeelta argumentilta Sm1/Sm2:sia vastaan, jos vaihtoehto on se, että liikennettä ei ole ollenkaan. Ajattelin siis lähinnä näiden käyttöä tai edes kokeilua lähiliikenteessä semmoisilla radoilla, joissa kaikki "lähityyppinen" junaliikenne lakkasi pari-kolmekymmentä vuotta sitten, esim. täällä Jyväskylässä.

Itse ajattelen tätä niin että Sm2:t voisivat olla hätävara tai ns. kakkos vaihtoehto liikennöintiin. Vanhat Ex/Cx-vaunuilla varustetut veturivetoiset junat olisi mainio vaihtoehto Sm2:lle, samoin Eil-veturivetoisille http://vaunut.org/kuva/113568?tag0=8%7CEil%7C. Aikoinaan ennen VR:n kalustomuutoksia Sm4:t toimivat Kouvola-Lahti (Helsinki) välin kalustona vuoteen 2013, jolloin pupujen tarve pääkaupunkiseudulla lisääntyi. Ex/Cx- vaunuja ei vain ole käytössä enää kovin paljoa, jolla saataisiin nämä esim. Kouvola-Lahti välin junat korvattua, kahden tai kolmen vaunun mittaisena nämä olisi saman matkustajakapasiteetin omaavia (arvio).  Tietääkseni kaikkia ei ole romutettu, jotkin vaunut ovat kiinni vararungoissa (vararunko jossa on Ehf, oli joissain vaiheessa Ex-vaunuja). Jos ajattelen asiaa näin esteettömyys näkökulmasta,  Ex/Cx -vaunuissa on muistaakseni tasalattia ja automaattiovet, kun Sm2:ssa, kuten Eil-vaunuissa on ne ärsyttävät raput!

Ja nyt muistan että, joissain päin Suomea oli näitä junia (Sr1+Ex+Cx) aina välillä käytössä, ei vakituisesti. Vorgissa saattaa löytyä jopa kuvia näistä junista?

Ainakaan vielä ei ole tullut tietoon että Lahti-Kouvola väliä oltaisiin lakkauttamassa. Oli tuossa pari vuotta sitten vihjeitä harvennetusta ajovälistä, mutta Samien tultua vuorot ovat vain lisääntynyt. Mutta muiden samantyyppisten liikennöinti välit voivat olla uhanalaisia. Tämä on täysin valtiovallan syytä (VR on 100% valtioyhtiö). Ajatellaan purkaa monopoli, mutta monopolin purkamisesta on tullut tärkeämpää kuin ihmisten kulkuyhteyksien järjestämisestä. Sitten puhutaan suurtyöttömyydestä tai ihmisten uupumisesta. No kyllä ihminen uupuu, kun täytyy matkustaa Töihin/kouluun tai vastaavaan 2-3 tuntia suuntaansa, kun se järkevin ja ehkä myös matkustajamäärällisesti kannattavin väli lopetetaan muka tuottamattomuuden takia (tiedän autottomana tunteen). Voisihan nämä viisaat katsoa tilastoja ja mitoittaa näille "ongelma väleille" sellaisen kaluston, jolla saadaan edes nollatulos.

Mutta tätähän ei visaat ja satoja tuhansia tienaavat ajattele! Ihmisen pitää ja täytyy kärsiä, ei ne muuten muuta pääkaupunkiin, joka on jo nyt turvoksissa ja räjähtämässä liitoksistaan!
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2016, 11:11:12 »

Ex/Cx-vaunuja [...]  Tietääkseni kaikkia ei ole romutettu, jotkin vaunut ovat kiinni vararungoissa (vararunko jossa on Ehf, oli joissain vaiheessa Ex-vaunuja). Jos ajattelen asiaa näin esteettömyys näkökulmasta,  Ex/Cx -vaunuissa on muistaakseni tasalattia ja automaattiovet, kun Sm2:ssa, kuten Eil-vaunuissa on ne ärsyttävät raput!

1. Ei kai mitään Ex-vaunuja ole romutettu? Saisivat ottaa takaisin käyttöön.
2. Ex:ssä on portaat, tosin loivemmat kuin esim. Eil:ssä tai Sm1/2:ssa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2016, 13:59:38 »

Mutta tätähän ei visaat ja satoja tuhansia tienaavat ajattele! Ihmisen pitää ja täytyy kärsiä, ei ne muuten muuta pääkaupunkiin, joka on jo nyt turvoksissa ja räjähtämässä liitoksistaan!

Tänään oli Hesarissa juttua muuttoliikkeestä. Vuoteen 2030 mennessä eli 13 vuoden aikana pk-seudulle odotetaan asukkaita tulevan lisää huimat 180.000 asukasta! Ei siis voi olla vielä turvoksissa. Tampereen seudullekin tulee yli 40.000 uudisasukasta.

Samaan aikaan maaseudun väki vähenee vielä tuotakin kovempaa tahtia, kun maalle jäänyt vanhempaa väkeä kuolee kiihtyvää tahtia.

Ei tuo kehitys mitään hyvää lupaa maaseudun joukkoliikenteelle. Jos ei ole joukkoja niin ei voi olla joukkoliikennettäkään. Eikä tätä jotkin Sm:t miksikään muuta.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2016, 04:24:05 »

Helsinki on pahasti turvoksissa, koska se ei ole osannut (halunnut) rakentaa riittavasti. "Liika" rakentaminen kun voisi haitata rakennusfirmojen hyvinvointia. Eli katteita.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pääkaupunkiseudun vanhat lähijunat odottavat tuomiotaan Joensuussa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina