Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Sauvon Järvenkylä-Marjoniemi kalkkirata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Lokakuu 06, 2016, 21:31:53 »

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/asetukset/asetukset.html?e=270019&n=6692700&scale=16000&tool=siirra&width=1000&height=1000&showSRS=EPSG:3067&lang=fi

Kävin viikonloppuna tutkiskelemassa sekä mahdollista suurimman kalkkilouhoksen paikkaa että rantaan vieneen ratalinjan linjausta. Varma tieto on se, että karttalinkin Järvenkylä J:n yläpuolella olevista lammista pohjoisimmasta länteen on kaksi avolouhosta, mutta onko joku kolmesta lammesta myös vanha louhos? Sauvon historiassa on kuva kahden mäen välissä olevasta suuresta louhoksesta, ei sovi näkyvillä oleviin. Karttanimen Järvenkylä länsipuolella on loivasti kaakkoon kaartava tilustie, vanha ratapohja?

Varma paikallisilta saatu tieto on, että karttanimen Kaukoranta alkuK:n alla itäkaakkoon suuntautuva tienpätkä on vanhaa rataa, penger on paikoin yli 2 m korkea ja siitä kaakkoon meren rannalla olevalla leirintäalueella on jälkiä vankkatekoisesta kivi/puulaiturista.

Kaukorannan ja Takala-nimisen tilan välillä olevaa metsää en ole tutkinut, mutta korkeuskäyristä päätellen sen läpi olisi voinut johtaa radan. Toinen vaihtoehto olisi tien 12085 linjaus, mutta ratin takaa sillä on paljon suuremmat korkeuserot kuin kartta antaa ymmärtää.

Järvenkylän kalkin tarina loppui ensimmäisen maailmansodan nurkilla varmaankin länsinaapuriin perustetun Pargas Kalkbergs Ab:n halvemman ja paremman kalkin takia. Nyt 100 vuotta myöhemmin PK:n perillisyhtiö Nordkalk on hyvin kiinnostunut Järvenkylän kalkista...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2016, 23:35:40 »

Vuoden 1964 peruskartalla Kaukorannan ja Takalan välillä on polku, jota ei enää näy uudessa kartassa. Sen polun kulkemalla voisi hyvällä tuurilla löytää jälkiä maatuneista ratapölkyistä (sopivan kuoppaista maata), riippuen mitä se maasto on. Ainakin näkisi salliiko maaston muoto ratalinjan vai onko liian jyrkkiä mäkiä.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2016, 23:36:56 »

Talman kalkkiraiteen paikkaa etsiessäni 70-luvulla hain kartasta korkeuskäyrien suhteen edullisinta kohtaa. Eihän se siitä ollut kulkenut. Maan omistus oli tuolloin yli 100 vuotta sitten aivan tabu, eikä näillä pikkuradoillla ollut pakkolunastusoikeutta. Etenkin hevosen käyttö vetovoimana sallii rautatieksi kohtalaiset nousut. Paitsi jäljet maastossa, muistitieto, ja ratapenkereessä käytetty kalkkipitoinen jätemurske paljastivat paikan. Viime vuosiin asti on peltoa kynnettäessä selvästi nähnyt ratalinjan paikan, ja metsäisemmillä kohdilla jopa kasvisto on erilainen.  Talman rata on suunnillleen yhtä vanha, enkä ole nähnyt siitä karttaa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2016, 23:59:18 »

Sauvon Mariken (Marjoniemen) louhoksista on muutama valokuva, joissa ei valitettavasti näy rataa.  http://hakku.gtk.fi/en/pictures/query_db?picture_query%5Bfield_two%5D=Marike&picture_query%5Btarget_two_id%5D=2
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2016, 23:47:05 »

Marike on Järvenkylästä luoteeseen, siellä on pieniä louhoksia kotitarvepolttoon tai kartanon maatalouskalkiksi.

Järvenkylän läntinen on ollut yksistään iso louhos, alueella ei ole ollenkaan sivukiveä, eli sitä on haudattu jonnekin.

Ilmeisesti länsinaapuriin perustettu Pargas Kalkbergs Aktiebolaget sammutti tämän kaivoksen.

Vuosia myöhemmin PK haki hiekkaa Sauvosta, se oli elintärkeää silloiselle sementtiprosessille.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Sauvon Järvenkylä-Marjoniemi kalkkirata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina