Kokeiluna on parhaillaan käynnissä myös Xian - Lontoo ja Xian - Budapest konttijunayhteyksiä. Jonkinlainen rautatiesatama tuo Xian vaikuttaisi olevan.
Xi'an on myös Kiinan nykyisen presidentin kotikaupunki sekä muinaisen Silkkitien toinen pää. Tästä lisää:
http://edition.cnn.com/2017/05/14/asia/china-xian-one-belt-one-road-silk-road/index.html Aiemmista Kiina-reiteistä poiketen Kouvola RRT hyödyntää eteläisempää uutta Khorgosin / Horgasin / Altynkolin rajanylityspaikkaa KAZ/CHN-rajalla. Näkyy tuosta CNN:n kartastakin, tosin kirjoitusasu on taas erilainen. Kontit siirtokuormataan siellä, ja Suomen-rajalle saakka rautatieyrityksenä on KTZ. Keski-Eurooppaan on viime vuosina syntynyt useita konttijunareittejä, joten konsepti on jo testattu.
Kouvola RRT:llä on Khorgosin lisäksi useita yhteistyökumppani-terminaaleja sekä Kiinassa että Venäjällä. Näin tätä kautta voisi avautua useita muitakin kuljetusreittejä esim. Keski-Aasiaan ja Iraniin. Toki TSR-yhteydetkin Venäjälle, Koreaan ja Japaniin ovat edelleen käytettävissä.