Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja avoimesta datasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 54 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #1100 : Kesäkuu 27, 2022, 19:46:15 »

Eikö liikelaitos-VR:n herrojen pieniin päihin mahdu vanha totuus

Jollain iltapäivälehtien kommenttipalstalla odottaakin näkevän, että ei ymmärretä, mikä toimija hoitaa mitäkin tonttia rautateillä. Mutta että täälläkin?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #1101 : Kesäkuu 28, 2022, 01:01:24 »

Fenniarail jälleen Harjavaltaan: https://juliadata.fi/timetables?s=7182&d=28.6.2022
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 395


« Vastaus #1102 : Kesäkuu 28, 2022, 04:25:48 »

Eikö liikelaitos-VR:n herrojen pieniin päihin mahdu vanha totuus

Jollain iltapäivälehtien kommenttipalstalla odottaakin näkevän, että ei ymmärretä, mikä toimija hoitaa mitäkin tonttia rautateillä. Mutta että täälläkin?


Ennenvanhaan vanhan valtionrautateiden aikana osastojen välinen koordinointi ja tiedonvälitys oli huomattavasti paremmin hoidettu, esimerkiksi juuri tällaisessa ( esim. Tl-Tpe siltatyömaa) tapauksessa.

Silloin "ymmärrettäviä toimijoita" oli vähintään kaksi: sillanrakennusjaosto ja rataosasto. Nyt on joku haista-paska-pikkufirma päästetty sähläämään asiassa Sulo Vilen-mentaliteetilla.

Mitkään ISO 9001 QC-auditoinnit eivät auta, ellei tällä firmalla ole ollut selvää käsitystä sillan sisäisistä rakenteista.

Nykyisen osakeyhtiön aikana tietoihin pääsy kumminkin on suljettu yrityssalaisuuden nimissä. Niin ja suomalaisen ihmisluonteen tuntien jonkun toimistoturhapuron arvovaltakin painaa paljon!

Se oli sitä, kun piti laittaa "taseet töihin" ja valtionrautatielaitos oli kauheaa kommunismia!

Ottaisivat nyt silmän käteen ja katsoisivat, mitä yksityistämiseen ja yhtiöittämiseen pikiintyminen esim. Englannissa sai aikaan!

Ja kaikki sen jälkeen kun kehno näyttelijä R. Reagan ja rahavallalle itsensä myynyt M. Thatcher menivät sänkyyn yhdessä!
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2131


« Vastaus #1103 : Kesäkuu 28, 2022, 06:25:21 »


Ottaisivat nyt silmän käteen ja katsoisivat, mitä yksityistämiseen ja yhtiöittämiseen pikiintyminen esim. Englannissa sai aikaan!


Niin tuohon olisi syytä jokaisen perehtyä. Ehkäpä täällä erityisolosuhteiden luvatussa maassakin olisi tapahtunut jotain positiivista, kuten juurikin brittien ja ruotsalaisten esimerkit kertovat.

tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #1104 : Kesäkuu 28, 2022, 10:17:44 »

Ottaisivat nyt silmän käteen ja katsoisivat, mitä yksityistämiseen ja yhtiöittämiseen pikiintyminen esim. Englannissa sai aikaan! Ja kaikki sen jälkeen kun kehno näyttelijä R. Reagan ja rahavallalle itsensä myynyt M. Thatcher menivät sänkyyn yhdessä!

Ison-Britannian rautatiehistoria alkoi siitä, kun Stockton & Darlington rautatieyhtiö aloitti liikennöinnin vuonna 1825. Yhtiö syntyi yksityisen pääoman turvin ja tällä tavalla edettiin aina vuoteen 1948 asti, jolloin vaalit voittanut Työväenpuolue kansallisti rautatiet ja British Rail perustettiin. Itse asiassa kansallistaminen tapahtui jo sodan aikana, jolloin rautatiet otettiin sotatilalakien perusteella valtion haltuun — omaisuutta ei enää palautettu sodan jälkeen yksityisille omistajille, kuten tapahtui ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Suurin Britannian rautatielaitoksen lahtaus tapahtui 1960-luvulla sen jälkeen, kun Työväenpuolue voitti vaalit vuonna 1963. Tätä ennen konservatiivit olivat hallinneet maata vuosina 1951-1963, jona aikana valtiollista British Railia ei kuitenkaan yksityistetty, vaikka ideologisesti näin olisi voinut olettaa tapahtuvan — ja johon Britannian poliittinen järjestelmä antoi myös mahdollisuuden. Valtiollinen rautatielaitos oli kuitenkin rapakunnossa. Se toimi tehottomasti ja sen ylläpitäminen maksoi valtiolle maltaita — siis aivan liikaa.

Vuonna 1963 valtakautensa aloittanut Työväenpuolue teetti British Railin pääjohtajalla selvityksen siitä, mitä pitäisi tehdä. British Railin pääjohtaja Beechingin ehdotus oli jäätävä. Hän esitti, että 2363 rautatieasemaa lakkautetaan ja yli puolet rautatielinjoista suljetaan. Tuolloin rataverkon laajuus oli 28 000 kilometriä, operaation jälkeen niitä olisi ollut enää 17 000 km. Ehdotus sisälsi paljon muutakin, mutta en käsittele niitä tässä yhteydessä.

Kansan keskuudessa raportti sai lempinimen the Beeching Axe. Työväenpuolueen hallitus hyväksyi ehdotuksen. Tosin alueellinen vastustus oli sen verran suurta, että "vain" 6400 kilometriä radoista lakkautettiin. Valtiollinen rautatielaitos siis joutui lahtipenkkiin Työväenpuolueen valtakaudella, jota kesti aina vuoteen 1970 asti.

Valtiollinen British Rail yksityistettiin vuonna 1994 — ei suinkaan Margaret Thatcherin pääministerikaudella, vaan John Majorin kaudella (Railways Act 1993). Maggie tosin oli kova valtion omaisuuden yksityistäjä, mutta rautateiden yksityistäminen ei mennyt hänen piikkiinsä.

Britannia on siis suhteellinen kehno esimerkki tässä yhteydessä. Rautatiet ovat syntyneet maahan lähes puhtaasti yksityisen pääoman turvin. Reaganin USA on vieläkin surkeampi esimerkki, koska siellä rautatiet ovat olleet kokonaan yksityistä liiketoimintaa. Suurin osa maailman rautatielaitoksista on sitä paitsi syntynyt yksityisen pääoman turvin. Jos valtiollista esimerkkiä kaipaa, niin sitä on haettava idästä Hymyilee
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 395


« Vastaus #1105 : Kesäkuu 28, 2022, 14:30:45 »

Siinä on tosin sekin että tilanne Englannin rautateillä oli tyystin erilainen ennen toista maailmansotaa kuin 1994 jälkeen, siis yksityisrautateistä puhuttaessa.

Sanotaan, että kilpailu tuo tekniikasta parhaat puolet esiin ja ihmisistä huonoimmat. Ennen sotaa kuuluisat LNER, LMS ja muutkin satsasivat henkilöliikenteen sujumiseen (Coronation Scot, Flying Scotsman, Mallardin keissi jne).

Mitään tällaista ei tapahtunut 1994 jälkeen. Itse pidän siihen syyllisenä uusliberalismia, jonka jälkien paikkaamiseksi valtiollistamista alettiin edes miettiä!

Saman uusliberalismin nimissä tehdyn henkisen itsetyydytyksen jäljiltä Valtionrautatiet yhtiöitettiin.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1141


« Vastaus #1106 : Kesäkuu 28, 2022, 15:50:19 »

Saman uusliberalismin nimissä tehdyn henkisen itsetyydytyksen jäljiltä Valtionrautatiet yhtiöitettiin.

Taustalla on Euroopan unionissa tehdyt linjaukset yhtenäisen rautatiejärjestelmän kehittämisestä — joka tosin on vielä pahasti kesken. Asetelma on vähemmän ideologinen ja enemmän pragmaattinen. Asian taustoja ja perusteluita on vuosien varrella tälläkin foorumilla jauhettu niin monesta suunnasta, että en pidä palaamista lähtöruutuun kovin mielekkäänä. Hyvän kokonaiskuvan asiasta saa kuitenkin linkin takaa.

https://www.consilium.europa.eu/fi/policies/single-eu-railway-area/
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 624


« Vastaus #1107 : Kesäkuu 28, 2022, 17:23:19 »

Ennenvanhaan vanhan valtionrautateiden aikana osastojen välinen koordinointi ja tiedonvälitys oli huomattavasti paremmin hoidettu, esimerkiksi juuri tällaisessa ( esim. Tl-Tpe siltatyömaa) tapauksessa.

Käsittääkseni ennen vanhaan (50 vuotta sitten ja sitä varhaisemmalla ajalla) junaliikenteen sujuvuutta ei juuri mietitty ratatöitä suunniteltaessa vaan rataosasto määräsi niin alhaisen nopeusrajoituksen, niin pitkälle matkalle ja niin pitkäksi ajaksi, kuin katsoi tarvitsevansa ja junaliikenne vain "sopeutui" tilanteeseen. Täälläkin on varmaan muutaman kuvan yhteydessä kirjoitettu esim. Helsinki-Riihimäki-välin ratatöistä noin 1968-1970, kun samaan aikaan tehtiin kiskonvaihtoa, ratapihamuutoksia ja sähköistystöitä. Junat matelivat hidastuksesta toiseen, odottelivat yksiraiteisilla osuuksilla vastaan tulevaa liikennettä ja myöhästelivät, joku puoli tuntia, joku tunnin tai puolitoista. Tilannetta olisi voinut helpottaa, jos kolmas raide välille Helsinki-Tikkurila olisi tehty ensimmäisenä, jotta edes ruuhkaisimmalla välillä olisi vältytty yksiraiteisilta osuuksilta mutta näin ei menetelty vaan kolmas raide rakennettiin vasta sitten, kun muut työt oli ensin saatu valmiiksi.

Nykyään sentään edes yritetään vähentää matkustajille koituvaa haittaa, vaikka tässä Lempäälän siltatyön tapauksessa siinä ei onnistuttu.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #1108 : Kesäkuu 28, 2022, 17:30:41 »

Siinä on vaan se, että halvin tarjous voittaa aina. Toiminnan laadusta ei tiedetä mitään ja sitä on vaikeaa mitatakaan edeltäkäsin.

Eikö liikelaitos-VR:n herrojen pieniin päihin mahdu vanha totuus: - mikään ei ole niin kallista kuin ostaa halpaa?

Vanhan Ladan hinnalla ei ole ennenkään saanut upouutta Rolls-Royce Silver Ghostia, vaikka nämä kuinka täyttäisivät auton paikan parkkipaikalla...!

Kun nyt näytät tietävän hintatason ja valintaperusteet, niin kerro nyt vielä, kumman osapuolen vastuulla on urakkasopimuksen nojalla ollut urakan suunnittelu siltä osin kuin tulee vanhan sillan rakenteiden lujuuden selvittämiseen, tilaajan vai urakoitsijan.

Urakoitsijalla Kreatella on hyvinkin näyttäviä referenssejä infrarakentamisesta, myös vastaavista rakenna ja siirrä -operaatioista. Ettei vain nyt sovellettaisi hieman toisiin olosuhteisiin vanhaa totuutta, että maalla on helppoa olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #1109 : Kesäkuu 30, 2022, 14:30:58 »

Mikähän mm. seuraava juna mahtaa olla: https://juliadata.fi/timetables?s=661&d=2.7.2022

Vastaavia on kyseisenä viikonloppuna enemmänkin.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #1110 : Kesäkuu 30, 2022, 16:54:07 »

Mikähän mm. seuraava juna mahtaa olla: https://juliadata.fi/timetables?s=661&d=2.7.2022

Vastaavia on kyseisenä viikonloppuna enemmänkin.
Hämeenlinnassa järjestetään ko. viikonloppuna Weekend-festivaali. Taitaa liittyä ko. tapahtumaan nuo ylimääräiset yöllä kulkevat junat.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #1111 : Heinäkuu 01, 2022, 04:35:06 »

Missä?
Uutisissa puhutaan koko ajan Toijalasta. Lempäälässä ainakin on sillanvaihto.
Turuntiellä (mt 190) sijaitseva Miemolan alikulkusilta Lempäälässä uusitaan vuoden 2022 aikana. Uusi silta on rakennettu talven ja kevään aikana nykyisen sillan viereen itäpuolelle. Työn merkittävimmät vaiheet toteutetaan juhannuksena junaliikenteen katkossa, kun nykyinen silta puretaan ja uusi, nykyisen sillan viereen rakennettu silta siirretään puretun sillan paikalle. Työstä johtuen Turuntien liikenne siirretään työn ajaksi kiertoreitille.

Se sillantunkkaus sotki minunkin matkasuunnitelmat, lähtöä pirkanmaalta etelään siirtyi päivällä.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #1112 : Heinäkuu 01, 2022, 09:18:24 »

Mikähän mm. seuraava juna mahtaa olla: https://juliadata.fi/timetables?s=661&d=2.7.2022

Vastaavia on kyseisenä viikonloppuna enemmänkin.
Hämeenlinnassa järjestetään ko. viikonloppuna Weekend-festivaali. Taitaa liittyä ko. tapahtumaan nuo ylimääräiset yöllä kulkevat junat.

No tämähän se varmaan selittää asian. Yritin miettiä koko ajan, että mitä tapahtumia voisi olla Tampereella tai Helsingissä. Hämeenlinna jäi kokonaan laskuista pois.
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #1113 : Heinäkuu 11, 2022, 14:07:51 »

Tainnut Fenniarail saada uuden asiakkaan Jämsänkoskelta, kun sinne näyttäisi keikkaa pukkaavan. Liekkö paperiteollisuuden kuljetuksia
https://juliadata.fi/timetables?s=7125&d=1.8.2022
https://juliadata.fi/timetables?s=7126&d=2.8.2022

https://juliadata.fi/timetables?s=7125&d=14.8.2022
https://juliadata.fi/timetables?s=7126&d=15.8.202

https://juliadata.fi/timetables?s=7125&d=21.8.2022

https://juliadata.fi/timetables?s=7125&d=23.8.2022
https://juliadata.fi/timetables?s=7126&d=24.8.2022

Mukava nähdä, miten rajaliikenteen loputtua on kotimaasta löytynyt liikennettä
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #1114 : Heinäkuu 12, 2022, 02:13:51 »

Onhan siellä myös Jämsänkosken lisäksi Poria tiedossa..
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #1115 : Heinäkuu 26, 2022, 16:10:25 »

https://juliadata.fi/timetables?s=7100&d=30.7.2022
https://juliadata.fi/timetables?s=7101&d=30.7.2022
Fenniarailille Ruukin keikkaa..
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #1116 : Heinäkuu 26, 2022, 22:28:48 »

Fenniarailin ilmeisesti ratatöihin liittyviä keikkoja Haapamäen tähdessä ja Vaasan radalla:

https://juliadata.fi/timetables?s=17181&d=2.8.2022 KV-SKT, VET 17181

https://juliadata.fi/timetables?s=7181&d=2.8.2022 SKT-LAI, T 7181

https://juliadata.fi/timetables?s=7182&d=3.8.2022 SK-ALV, T 7182

https://juliadata.fi/timetables?s=7183&d=3.8.2022 ÄHT-KEU, T 7183

https://juliadata.fi/timetables?s=7184&d=4.8.2022 JY-KAS, T 7184

https://juliadata.fi/timetables?s=7185&d=4.8.2022 KAS-VLP, T 7185

https://juliadata.fi/timetables?s=17186&d=4.8.2022 VLP-KV, VET 17186
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #1117 : Elokuu 04, 2022, 10:15:46 »

Rallijuna Helsingistä Jyväskylään ja takaisin.

https://juliadata.fi/timetables?s=679&d=4.8.2022

https://juliadata.fi/timetables?s=680&d=4.8.2022

Junassa on asiallinen määrä ravintolapaikkoja junan matkustajapaikkoihin nähden.
tallennettu
Samuel Pajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« Vastaus #1118 : Elokuu 04, 2022, 11:35:16 »

Kävin kuvaamassa Ainolassa.


* 20220804_122033~2.jpg (2601.98 kilotavua, 3895x2250 - tarkasteltu 200 kertaa.)
tallennettu

Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #1119 : Syyskuu 07, 2022, 20:23:43 »

InterCity 1266 Oulusta Tampereelle menee tänään poikkeuksellisesti Kuopion ja Pieksämäen kautta. https://juliadata.fi/timetables?s=1266&d=7.9.2022
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #1120 : Syyskuu 08, 2022, 14:51:28 »

InterCity 1266 Oulusta Tampereelle menee tänään poikkeuksellisesti Kuopion ja Pieksämäen kautta. https://juliadata.fi/timetables?s=1266&d=7.9.2022

Tämä oli siis IC266 Rovaniemeltä Helsinkiin, joka joutui kiertämään Savon radan kautta sähköratavaurion takia. https://juliadata.fi/timetables?s=266&d=7.9.2022
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #1121 : Syyskuu 08, 2022, 19:50:46 »

Ensi viikolla Fenniarail ajaa Orivesi-Jämsää tiistaina ja torstaina.. Habins-koeajoja?

Haettaisiinko kenties Korkeakoskelta kuormaa vaunuihin keskiviikkona ehkä?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1122 : Syyskuu 09, 2022, 10:19:45 »

Vosi olla nopeuteen liittyviä koeajoa tuolla välillä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #1123 : Syyskuu 09, 2022, 21:03:42 »

InterCity 1266 Oulusta Tampereelle menee tänään poikkeuksellisesti Kuopion ja Pieksämäen kautta. https://juliadata.fi/timetables?s=1266&d=7.9.2022

Tulkitsinko oikein, että juna ajatettiin Tampereella kolmioraiteelta etelään ja peräytettiin Tampereelle? Vain siten se saapuu Tampereelle oikein päin.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #1124 : Syyskuu 09, 2022, 21:45:18 »

InterCity 1266 Oulusta Tampereelle menee tänään poikkeuksellisesti Kuopion ja Pieksämäen kautta. https://juliadata.fi/timetables?s=1266&d=7.9.2022

Tulkitsinko oikein, että juna ajatettiin Tampereella kolmioraiteelta etelään ja peräytettiin Tampereelle? Vain siten se saapuu Tampereelle oikein päin.

Näin tehtiin, kts http://vaunut.org/kuva/157806?u=3199&d=08.09.2022
tallennettu

Sivuja: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 54 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja avoimesta datasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina