Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raideliikenne Helsingistä Ruotsiin voisi alkaa jo joulukuussa 2024  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Joulukuu 28, 2023, 18:14:45 »

Liikennöinti Helsingistä Ruotsin Luulajaan suunnitellulla raideyhteydellä voisi alkaa jo vuoden päästä, jos infra ja kaikki muu liikennöintiin tarvittava saadaan siihen mennessä valmiiksi, kertoo Lapin Kansa ruotsalaismedioihin viitaten.

”Se on erittäin todennäköistä”, Pohjois-Ruotsissa raideliikenteestä vastaavan Norrtåg AB:n liikennekehittäjä Martin Högqvist sanoo LK:n mukaan.

Aikataulut uusitaan aina joulukuun puolivälissä, jolloin aloittaminen on mahdollista. Aikatauluja suunnittelevat VR ja Norrtåg yhdessä, ja uudet ehdotukset jätetään huhtikuussa.

Raideyhteyden sähköistäminen Laurila–Tornio–Haaparanta-välillä käynnistyi keväällä 2023. Urakan on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.

Liikenteen alkaminen jo vuoden 2024 joulukuussa olisi erittäin tervetullutta, mutta edellyttää rahoituspäätöstä joko VR:ltä tai Suomen valtiolta, riippuen siitä, olisiko kyseessä markkinaehtoinen vai ostoliikenne, sanoo Tornion kehitysjohtaja Sampo Kangastalo LK:lle.

Myös VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen pitää ”aivan mahdollisena”, että operointi alkaa joulukuussa 2024 tai vuoden 2025 alussa.

”Ehtona on, että Väylävirasto saa sähköistämistyöt valmiiksi siihen mennessä sekä se, että suomalaisten junavuorojen ulottamiselle Haaparannan rautatieasemalle asti saadaan julkinen rahoitus”, Hannukainen sanoo LK:lle.

Juna Helsingistä Luulajaan (ruotsiksi Luleå) kulkisi viikon jokaisena päivänä kaksi kertaa päivässä. Junaa pitäisi vaihtaa kerran Haaparannalla. Arvioitu matka-aika on 10 tuntia.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5a3e521d-12b5-4fa9-a57e-7d5b83deae44?ref=newsletter:3585&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje
tallennettu

Don't panic.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2023, 18:46:39 »

Ruotsalaisille on kaikesta päätellen kerrottu, ettei suomalaisten dieselvetoisten matkustajajunien liikennöinti ole mahdollista Ruotsin puolelle suomalaisella raiteistolla, vaikka suomalaisten dieselvetoisten matkustajajunien liikennöinti on mahdollista Suomen puolella suomalaisella raiteistolla vain muutaman kilometrin päässä Haaparannalta. Ja tämän vuoksi siis tarvitaan sähköistys.

Tämä siitäkin huolimatta, että Haaparannalle on ajettu suomalaisilla dieselvetoisilla lätillä suomalaisella raiteistolla aina vuoteen 1988 asti.

Mitä tuohon VR:n Juho Hannukaisen kommenttiiin tulee, ihmettelen sitä, sillä jos osa nykyisistä junista ajettaisiinkin Kolarin tai Rovaniemen sijaan sijaan Haaparannalle, silloinhan rahoitus on jo valmiina LVM:n 9-vuotisen ostoliikennesopimuksen muodossa.

Voihan toki olla niin, että VR:n visiomissioissa on mietitty mahdollisuutta kääntää junat Oulun sijaan Haaparannalla ja kuitata tästä toimenpiteestä muutamat puuttuvat miljoonat yhtiön tyhjyyttä ammottavaan kassaan.

Tyhmähän ei ole se, joka pyytää ja niin edelleen.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2024, 17:27:37 »

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/wady0814en.pdf
Tuskin tuo muuttuvaleveyksinen teliratkaisu olisi mahdotonta toteuttaa soveltaen, uusiin Suomi-Ruotsi yhdysliikennejuniin?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raideliikenne Helsingistä Ruotsiin voisi alkaa jo joulukuussa 2024  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina