Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« : Syyskuu 23, 2014, 12:25:44 »

Otsikonmukainen aikakauslehti on tupsahtanut tänään digimuodossa osoitteeseen http://www.digipaper.fi/vml/124896/

Pari poimintaa lehdestä:

Sr3- mitä projektille kuuluu (s. 18-19)

Mielenkiintoinen artikkeli Sr3-hankinnoista. Uutena tietona tuli muun muassa sellainen, että ns. 00-veturi saapu koeajoihin Suomen rataverkolle jo ensi keväänä. Pääosa koeajoista ajetaan kuitenkin Etelä-Suomessa

Ruotsin junaliikenne takaisin valtion kainaloon (s. 22-23)

Demari kirjoitti samasta aiheesta tässä http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/23743-kilpailutus-toi-kaaoksen-ruotsin-kiskoille artikkelissa 9.9.2014. Veturimies-lehden jutun faktalaatikossa yksikään Ruotsin rautateiden ongelma ei johdu kuitenkaan rautateiden vapaasta kilpailusta

Ketterästi vituralleen (s. 30-31)

Jutussa käydään varsin seikkaperäisesti ja konkreettisesti läpi asioita ja syitä, miksi 10 minuutin kääntymisajat ovat liian lyhyitä Helsingin rautatieasemalla.

Lehden pääkirjoituksessa (s. 3) kehutaan suomalaisen raideliikenteen täsmällisyyttä ja erinomaisuutta, kun maassamme ei tunneta raideliikenteen oikeaa kilpailua. Sitten kuitenkin lähes joka toisella sivulla haukutaan VR:ää työnantajana. Näin ulkopuolisen silmin tämä täyttää ristiriidan tunnusmerkistön ja herättää kysymyksen: "Mikä sitten olisi parempi ja mitä itse asiassa haluat sanoa?"
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2014, 13:12:36 »

Mykistävää, mikä määrä virheitä ja väärintulkintoja on tuohon yhden aukeaman Ruotsi-artikkeliin saatu syntymään. Järkyttynyt
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1322


« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2014, 14:06:31 »

En varsinaisesti näe Mikon kirjoittamassa ristiriitaa. Tämä pikemminkin herättää kysymyksen: VR firmana porskuttaa monellakin mittarilla mitaten kovaa, mutta millä hinnalla työntekijöistä katsoen? Ja jos firmalla menee hyvin, tarvitseeko sitä edes johtaa kovin tehokkaasti vaan riittääkö että roiskitaan johtaminenkin vähän sinne päin?

Eli siis näkisin pikemminkin lehden sisällön niin, että firma pärjää hienosti, työntekijät kärsivät, missä vika?

tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2014, 20:19:34 »

Otsikonmukainen aikakauslehti on tupsahtanut tänään digimuodossa osoitteeseen http://www.digipaper.fi/vml/124896/


Aikamoista vasurikuraa kyllä koko pääkirjoitus. Virnistää Hyvin pääkirjoittajan asenteita (poliittisia asenteita?) kuvaa myös "Vastavierailu Venäjän rautatielle"-artikkeli...

Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...


Pari poimintaa lehdestä:
Ruotsin junaliikenne takaisin valtion kainaloon (s. 22-23)

Demari kirjoitti samasta aiheesta tässä http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/23743-kilpailutus-toi-kaaoksen-ruotsin-kiskoille artikkelissa 9.9.2014. Veturimies-lehden jutun faktalaatikossa yksikään Ruotsin rautateiden ongelma ei johdu kuitenkaan rautateiden vapaasta kilpailusta

Täyttä propagandaa ja asioiden vääristelyä, väittää vapaata kilpailua syylliseksi siihen että radat ovat huonossa kunnossa. Eikös valtion kuulu pitää ne kunnossa? Kukaan ei puhu Ruotsi-artikkelissa siitä, että Suomessakin on ihan täsmälleen samalla tavalla ratojen kunnossapito ja uudisrakentaminen kilpailutettu. Asiasta tietämättömän kirjoittajan on tekopyhää puhua Ruotsista tuossa artikkelissa, koska VR Trackillahan on itselläänkin kunnossapitotoimintaa siellä. Hymyilee Varmaan kannattaa nakertaa omaa syömäjalkaa?

Ruotsissa vaikuttaisi nimenomaan tästä syystä (infra) johtuvan 70% ongelmista. Johtuisiko sitten kunnossapidon/uudisrakentamisen osaamattomista/pätemättömistä tarjoajista, vähästä tietotaidosta suhteessa tehtävään työhön ja toisaalta radanpitäjän puutteellisesta laadunvalvonnasta. Ja ennen kaikkea kunnossapidon resurssien puutteesta.

Toisaalta samat ongelmat lienevät ihan yhtä lailla läsnä infrapuolella Suomessakin.

Kuten jo aiemmin totesin, itsepähän ovat Ruotsin päättäjät oman "kalliin" soppansa keittäneet ratojen kunnossapidon ja investointien aliresursoinnilla, koska niiden resurssien lisäyksestä kukaan poliitikko ei voi kerätä poliittisia irtopisteitä. Ehkä joistakin investoinneista, mutta niistäkin vain siltä osin, kun mitkä ovat parhaita poliittisten irtopisteiden kannalta. Jos on selvitetty että myöhästymiset maksavat elinkeinoelämälle x määrä rahaa, miksi ei sitten jo toimita tarpeellisten resurssien osoittamiseksi infraan?

Resurssien lisääminen infran kunnossapidon ja parantamisen sekä uudisrakentamisen kehittämiseen voisi näin ollen olla hyvinkin kannattavaa yhteiskuntataloudellisesti, mutta miksi näin ei tehdä? Siitä ei voi muuta kuin itse kärsiä nahoissaan jos levitellään käsiä vallitsevalle tilanteelle.

Kohta käy Suomen maanteille samalla tavalla.

Ruotsissa rautatieliikenteen markkinaosuus on merkittävästi noussut. Tämä ei olisi mitenkään voinut toteutua valtiojohtoisella liikenteellä. Kustannustehokkuus, joustavuus ja innovatiivisuus ovat selkeästi olleet asia, joka on tuonut liikennettä kiskoille.

Artikkelista voisi vetää ajatusmallin että Ruotsin rautatieliikennettä pitäisi vähentää kun sitä on jo haitaksi asti? Tämä ajatusmalli nyt on varmaankin sitä ympäristöystävällisen rautatieliikenteen suosimista? Mitä täälläkin foorumilla toitotetaan...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2014, 20:50:11 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2014, 20:42:20 »

Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...

Vastaavasti osa on hyvinkin oikeistolaisia. Sitten on paljon porukkaa siltä väliltä. Ja suurta osaa ei voisi puolue- tai aatejaot vähempää kiinnostaa. Kokonaisuudessaan veturimiesten ammattikunta edunvalvojineen ovat poikkeuksellisen hyvin epäpuoluepoliittisia ja epäpoliittisia. Ja hyvä näin.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2014, 20:53:32 »

Täytyy sanoa, että vasemmistokulttuuri elää vahvana kyllä osassa tämän monopoliliikennöitsijän vanhempaa ammattikuntaa...

Vastaavasti osa on hyvinkin oikeistolaisia. Sitten on paljon porukkaa siltä väliltä. Ja suurta osaa ei voisi puolue- tai aatejaot vähempää kiinnostaa. Kokonaisuudessaan veturimiesten ammattikunta edunvalvojineen ovat poikkeuksellisen hyvin epäpuoluepoliittisia ja epäpoliittisia. Ja hyvä näin.

Hyvä huomio. Tämä pitää myös paikkansa. En syyllistänytkään ketään muita, paitsi niitä, jotka kehtaavat tuollaista VML-pääkirjoituksen ja Ruotsi-jutun tyyppistä propagandaa syytää ilmoille. Ei ole kovin vaikea arvata mistä pro-monopoli-mielipiteet tällöin kumpuavat.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Syyskuu 25, 2014, 03:28:05 »

Mykistävää, mikä määrä virheitä ja väärintulkintoja on tuohon yhden aukeaman Ruotsi-artikkeliin saatu syntymään. Järkyttynyt

Ihmettelen myös, mikä on liiton lehden välittämä agenda tällä kertaa. Kortistoon vai töihin?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1703


« Vastaus #7 : Syyskuu 25, 2014, 07:48:42 »

Ihmettelen myös, mikä on liiton lehden välittämä agenda tällä kertaa. Kortistoon vai töihin?

Moniko veturimies on Suomessa joutunut kuunaan kortistoon?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 25, 2014, 09:05:17 »

Moniko veturimies on Suomessa joutunut kuunaan kortistoon?

VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 

M i k ä l i  VR:n omistajaohjaus nukkuu Ruususen untaan ja yhtymän annetaan päättää rautatiepolitiikasta, kuten tähän asti.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #9 : Syyskuu 25, 2014, 09:41:34 »

VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 

Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2014, 10:34:38 »

VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 
Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?

Kyllä, kyllä tämä aihe on noussut esiin neuvotteluissa eräässä hakaniemeläisessä tornissa. Rautatieliikenteen alasajo näyttää todella niin nopealta, ettei kaikille ehkä riitä eläköitymisestä huolimatta töitä.

Jollei kilpailua sitten saada syntymään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2015, 14:01:16 »

VR:n mahdollisia strategiavaihtoehtoja analysoidessa näyttää aivan selvältä, että se aika koittaa yllättävän pian. 
Oletko miten tietoinen veturinkuljettajien eläköitymisvauhdista tulevina vuosina?

Kyllä, kyllä tämä aihe on noussut esiin neuvotteluissa eräässä hakaniemeläisessä tornissa. Rautatieliikenteen alasajo näyttää todella niin nopealta, ettei kaikille ehkä riitä eläköitymisestä huolimatta töitä.

Jollei kilpailua sitten saada syntymään.

Olisin ollut niin kovin mielelläni väärässä tässä asiassa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturimies-lehti 3/2014 ilmestynyt  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina