Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturi karkasi Kouvolan ratapihalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« : Lokakuu 04, 2016, 09:26:36 »

Veturi lähti liikkeelle ilman kuljettajaa ja rysähti läpi teollisuushallin seinästä Kouvolan ratapihalla!

Veturi suistui raiteilta Kouvolan ratapiha-alueella myöhään maanantai-iltana. Tallialueella tapahtuneesta raiteiltasuistumisesta tehtiin hälytys kello 23.21.

Liikenneviraston rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Jorma Laaksonen kertoo, että veturi oli päässyt liikkeelle ilman kuljettajaa. Hetken liikuttuaan veturi oli suistunut raiteilta paikassa, jossa raide päättyy.

Veturi törmäsi törmäsi teollisuushallin seinään ja rysähti siitä läpi. Hallin omistajan mukaan hallissa ollut kalusto kärsi mittavat vahingot.

Lisää onnettomuudesta myöhemmin.

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2016/10/04/.../2016221334290/4

// linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2016, 17:53:32 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2595


« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2016, 10:57:43 »

Se "myöhemmin" -osuus:

Sr1-mallia oleva sähköveturi on saatu siirrettyä onnettomuuspaikalta korjaamohalliin. Veturi ei kärsinyt merkittäviä vaurioita.

Päivystävä rataliikennepäällikkö Reima Roisko kertoo, että sähköveturit seisovat öisin tyhjällä raiteella Kouvolan ratapihalla.
Jostain syystä yksi veturi oli lähtenyt valumaan raidetta pitkin.

— Ne ovat sillä tavalla sivuraiteilla, että junien kulkutielle ne eivät pääse karkaamaan.
Tässä tapauksessa vaihteet olivat sopivasti sellaisissa asennoissa, että veturi suistui teollisuushalliin.

Roiskon mukaan tässä vaiheessa ei tiedetä, miksi veturi lähti itsekseen liikkeelle. Veturi oli pimeänä, sillä sen virroitin oli alhaalla.

— Jarrujen pitäisi olla päällä, joten joku vika veturissa täytyi olla. Tämä on hyvin harvinainen tapaus.

VR ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) selvittävät onnettomuuden syytä.

Uusi uutinen: http://tinyurl.com/gpgy2zd
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2016, 11:14:20 »

Seisontajarruton veturi  Huh
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2016, 11:23:43 »

Uusien tietojen mukaan veturi on ollut sivuraiteella "pimeänä" eli virrattomana. Joten voi olla että seisontajarru on pettänyt veturista.

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2016/10/04/.../2016221334290/4

//linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2016, 17:53:03 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Valtteri Renfors
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2016, 11:35:05 »

Mikäköhän Sr1 kyseessä?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2016, 11:35:28 »

Montakohan juttuversiota tästä feediin tuleekaan...  Iskee silmää
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2016, 11:37:30 »

Montakohan juttuversiota tästä feediin tuleekaan...  Iskee silmää

Ja mitäköhän Hra Nyman mahtaa tarkoittaa?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2016, 11:44:58 »

Montakohan juttuversiota tästä feediin tuleekaan...  Iskee silmää

Ja mitäköhän Hra Nyman mahtaa tarkoittaa?

Ihan sitä tarkoitan, että toisessa Kouvolan Sanomien jutussa uutisointikulmana on rutistunut Mersu ja yrittäjän kokemat vahingot, kun taas toisen jutun kulma on Sr1:n oma-aloitteinen liikkuminen. Näistä olisi voinut tehdä toki yhdenkin jutun, mutta nyt on tehty kaksi toisistaan erillistä juttua ja juttuversiota.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2016, 12:04:06 »

Montakohan juttuversiota tästä feediin tuleekaan...  Iskee silmää

Ja mitäköhän Hra Nyman mahtaa tarkoittaa?

Ihan sitä tarkoitan, että toisessa Kouvolan Sanomien jutussa uutisointikulmana on rutistunut Mersu ja yrittäjän kokemat vahingot, kun taas toisen jutun kulma on Sr1:n oma-aloitteinen liikkuminen. Näistä olisi voinut tehdä toki yhdenkin jutun, mutta nyt on tehty kaksi toisistaan erillistä juttua ja juttuversiota.

Tätä itsekin olen Kouvolan Sanomien uutisoinissa ihmetellyt. En ole kuitenkaan lähtenyt kommentoimaan asiaa toimitukseen. Koko onnettomuus uutisointi olisi voitu pitää yhdessa jutussa, johon lisätään tietoa, kun niitä saadaan. Tottakai vahinkoja kokenneen yrittäjän mielipide pitääkin olla eri juttu, sillä tämä on ainakin omasta mielestäni asia, joka pitää esittää erillisenä uutisena.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1122


« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2016, 12:30:18 »

Tätä itsekin olen Kouvolan Sanomien uutisoinissa ihmetellyt. En ole kuitenkaan lähtenyt kommentoimaan asiaa toimitukseen. Koko onnettomuus uutisointi olisi voitu pitää yhdessa jutussa, johon lisätään tietoa, kun niitä saadaan. Tottakai vahinkoja kokenneen yrittäjän mielipide pitääkin olla eri juttu, sillä tämä on ainakin omasta mielestäni asia, joka pitää esittää erillisenä uutisena.

Nimenomaan näin. Lyhyen jutun voi kirjoittaa sähketyyppisenä (max. esim. 400 merkkiä), jota voi sitten laajentaa tietojen täydentyessä loppuversioksi (esim. 2000-3000 merkkiä). Jutun kylkeen voi aina liittää kainalojutun ja lisäksi tietysti faktaboksin, jos sille on tarvetta.

Itse olisin ehkä tehnyt tämän kyseisen jutun siten, että olisin kirjoittanut uutisen aiheesta "Veturi lähti liikkeelle ilman kuljettajaa ja rysähti läpi teollisuushallin seinästä Kouvolan ratapihalla" ja tehnyt uutiselle tarpeen mukaan kainalojutun "Rytäkästä yrittäjälle satojen tuhansien tappiot", mikä tietysti näin lyhyessä jutussa on turhaa. En kuitenkaan olisi kirjoittanut näistä kahta erillistä uutista, eli tässä tapauksessa juttuversiota.

Muutenkin kahden erillisen uutisen seuraaminen samasta aiheesta lukijan kannalta on erityisen työlästä: jos toista juttua on päivitetty esimerkiksi klo 13.29, pitää lukijan tarkistaa myös, onko toista juttua päivitetty vai ei; jos nämä olisivat yhtä ja samaa juttua, riittäisi, että lataat vain sivun uudelleen ja luet päivitetyn jutun mahdollisine kainalojuttuineen.

Kokonaan toinen keskustelu on sitten se, tarvitaanko ylipäätään näin lyhyttä juttua varten kahta erillistä juttua, saati kainalojuttua, mutta jutellaan siitä joskus toiste. Näiden kahden Kouvolan Sanomien jutun kokonaismerkkimäärä on yhteensä alle 3000 merkkiä, joten tätäkin taustaa vasten nämä olisi voitu koostaa yhdeksi uutiseksi.

Voiko tämän enempää ajautua ohi otsikosta, joka kuului "Veturi karkasi Kouvolan ratapihalla!"...  Hymyilee leveästi

Juuri kun pääsin kertomasta yllä olevan, Yle uutisoi asiasta näin:
http://yle.fi/uutiset/3-9208363

Yle teki siis samasta asiasta yhden yksittäisen uutisen, eikä kahta erillistä Kouvolan Sanomien tapaan. Mersu-osiokin mahtui Ylen uutiseen mukavasti.

EDIT: lisätty Ylen uutinen kommentteineen
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2016, 13:32:02 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1320


« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2016, 13:43:16 »

Vetureita ja Lättiä on karkaillut erilaisista syistä esim. Tampereen Perkiön tallilla lukuisia. Raiteen ei tarvitse paljoakaan viettää, niin huonosti paikoilleen käsijarrutettu veturi lähtee omia aikojaan liikkeelle.

Sr1:ssä on varsin heikko käsijarru. Jostakin on muistikuva, että jos käsijarrua vääntää 50 kg:n voimalla eli aika kovaa, niin veturin maksimijarruvoimasta on tällöin käytössä 17%. Käsijarru on umpivenäläistä tekoa ja yleensä jäykkä tai erittäin jäykkä käyttää ja vaatii hyvän huollon, että sen voi kiertää kunnolla kiinni.

Käsijarrun vivustossa on sähkökytkin, joka näyttää sen, koska käsijarru on kiinni. Siihen lisättiin toiminto, että kun veturi jätetään ohjeiden mukaan seisomaan, niin käsijarru on oltava kytkettynä, jotta ajomoottorien lämmityspiiri saadaan toimimaan. Tämän toiminnon kytkeytymisestä on erillinen merkkivalo ajopöydässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2016, 13:44:29 »

Jos huumoria sallitaan niin Yritys ei varmaan ole tehnyt kuljetus-sopimusta vr kanssa niin vr lähetti torpeedon Hymyilee
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2016, 14:22:05 »

Tuleepa mieleen taannoinen Raahen tapaus, jossa rautaruukin (kait se oli silloin vielä RR eikä SSAB?) veturi karkasi linjalle, muttei sentään törmännyt mihinkään.
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2016, 19:50:37 »

Montakohan juttuversiota tästä feediin tuleekaan...  Iskee silmää


Olet ilmeisesti lukenut nettilehteä jossa saman tapauksen etenemistä seurataan useilla eri jutuilla ja yhdistäminen usein tapahtuu vasta paperilehden jututssa
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturi karkasi Kouvolan ratapihalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina